preloader

حقایقی در مورد چربی شکم


حقایقی در مورد چربی شکم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11773 اشتراک گذاری :

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید همه ی انسان ها حتی آنهایی که شکمشان تخت است مقداری چربی در شکمشان دارند و این میزان چربی طبیعی است و تاثیر بدی روی سلامتی فرد نمی گذارد ولی چربی بیش از حد شکم تاثیرات منفی روی سلامتی فرد می گذارد.

مقداری از چربی شکم زیر پوست است و مابقی آن در قسمت عمیق تر و در اطراف قلب و ریه ها و کبد و دیگر اعضای بدن است. به چربی ای که در قسمت عمیق تر جای دارد و زیر پوست نیست چربی عمقی احشایی می گویند . این نوع چربی مشکلات جدی تری را برای سلامتی حتی در افراد لاغر ایجاد می کند.

 چربی عمقی احشایی:

هر فرد به طور طبیعی به مقداری از این نوع چربی نیاز دارد چراکه این چربی یک لایه در اطراف اعضای بدن ایجاد می کند ولی اگر این میزان چربی خیلی زیاد باشد احتمال ابتلا به فشار خون بالا-دیابت نوع 2-بیماری قلبی-جنون و بعضی انواع سرطان ها مثل سرطان سینه و سرطان روده ی بزرگ را در فرد افزایش می دهد.

پزشکان می گویند چربی های بدن به طور ثابت در یک جای بدن قرار نمی گیرند . چربی ماده ی فعالی است و مواد مضری را در بدن تولید می کند.

بدن افرادی که اضافه وزن دارند چربی را در جاهایی از بدن که نامناسب است ذخیره می کند.

پزشکان می گویند با افزایش چاقی چربی ای که اطراف اعشای بدن است آنقدر پر می شود که چربی اضافه داخل اعضای بدن و اطراف قلب رسوب می کند.

  چه میزان چربی در شکمتان دارید؟

دقیق ترین راه برای اینکه متوجه شوید چه میزان چربی عمقی احشایی دارید انجام سی تی اسکن یا ام آر آی است.ولی یک راه ساده تر و ارزان تر هم وجود دارد و آن هم این است که یک متر نواری بردارید و آن را دور کمرتان و درست روی نافتان گرفته و قطر شکمتان را اندازه بگیرید . این کار را زمانی که کامل ایستاده اید انجام دهید و دقت کنید که متر روی شکم میزان باشد.

سایز کمر کمتر از 35 اینچ در خانم ها و کمتر از 40 اینچ در آقایان سالم بودن فرد را نشان می دهد.

خوب است بدانید که افرادی که بدنشان گلابی شکل است یعنی پهلوها و ران های آنها بزرگتر از جاهای دیگر است سالم تر از افرادی که بدنشان به شکل سیب یعنی دور کمر آنها پهن است هستند.چراکه افرادی که بدن آنها به شکل سیب است چربی شکم عمقی بیشتری نسبت به هیکل های گلابی شکل دارند.

افراد لاغر هم ممکن است چربی عمقی زیادی داشته باشند!

میزان چربی عمقی به عوامل ژنتیکی و سبک زندگی شما و مخصوصا به اینکه چقدر فعالیت بدنی دارید بستگی دارد. چربی عمقی در افرادی که فعالیت بدنی ندارند خیلی زیاد است. در یک تحقیقی که روی افراد لاغر انجام شد محققان دریافتند که افرادی که مراقب رژیم غذایی شان هستند ولی فعالیت بدنی ندارند بیشتر دچار انباشت زیاد چربی عمقی احشایی می شوند.

پس نکته ی مهم برای جلوگیری از انباشت چربی عمقی داشتن فعالیت بدنی زیاد است چه چاق باشد و چه لاغر.

4 راه کار برای مقابله با انباشت چربی های شکم:

4 قدم مهم در کنترل میزان چربی شکم عبارتند از: ۱) فعالیت بدنی۲) رژیم غذایی  ۳) خواب کافی ۴) کنترل استرس

۱) فعالیت بدنی:

انجام دادن تمرینات قدرتی برای از بین بردن تمام چربی ها مثل چربی های عمقی احشایی مفید است. حداقل 5 روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه تمرینات ملایم انجام دهید. پیاده روی هم به شرطی که به اندازه ی کافی تند باشد به صورتی که عرق کنید و ضربان قلبتان بالا رود از تمرینات ملایم به حساب می آید.

برای گرفتن همان نتایج ولی با نصف زمان قبل سرعتتان را در حین ورزش  افزایش دهید و تمرینات قدرتی مثل پیاده روی سریع انجام دهید. این تمرینات را 4 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه انجام دهید.

اگر اندامتان متناسب است و نمی خواهید لاغر شوید پیاده روی سریع خوب است در غیر این صورت می توانید از تردمیل استفاده کنید. انجام تمرینات قدرتی روی دوچرخه های ثابت و ماشین اسکی و دستگاه بدنسازی قایقی هم برای این منظور مناسب هستند.

فعالیت های ورزشی ملایم اگر به مدت 30 دقیقه و حداقل 3 بار در هفته انجام شوند ضربان قلب را بالا می برند و مناسب هستند. انجام این فعالیت ها میزان چربی های عمقی ای که از غذاها وارد بدن می شوند را کاهش می دهند ولی برای سوزاندن چربی های عمقی به ورزش های سنگین تر نیاز است . لازم نیست برای ورزش کردن حتما به باشگاه بروید می توانید برگ های حیاط را جارو-  پیاده روی  یا رقص زومبا کنید و یا با فرزندتان فوتبال بازی کنید. این فعالیت ها هم برای کاهش چربی مفید هستند. اگر در حال حاضر فعالیت ورزشی ندارید بهتر است قبل از شروع یک برنامه ی ورزشی جدید با پزشکتان مشورت کنید.

۲) رژیم غذایی:

هیچ رژیم غذایی ای برای از بین بردن چربی های شکم جادو نمی کند ولی به طور کلی وقتی در یک رژیم غذایی وزن کم می کنید اول چربی های شکم آب می شوند.

سعی کنید غذاهای فیبردار زیاد مصرف کنید . تحقیقات نشان داده است که انباشت چربی عمقی در افرادی که هرروز 10 گرم فیبر محلول مصرف می کنند و رژیم غذایی شان تغییر دیگری ندارد کمتر است . حال این فیبر می تواند از خوردن 2 عدد سیب کوچک یا یک فنجان نخود سبز و یا نصف فنجان لوبیا چیتی بدست آید.

پزشکان می گویند اگر فردی هیچ تغییری در رژیم غذایی اش ندهد و  فقط از نان پر فیبر و سبوس دار استفاده کند کمتر دچار اضافه وزن می شود و انباشت چربی در او کمتر است.

۳) خواب کافی:

خواب کافی برای جلوگیری از انباشت چربی مفید است . تحقیقات نشان داده است که انباشت چربی عمقی در افرادی که هر شب بین 6-7 ساعت خواب کافی دارند کمتر از افرادی است که کمتر از 5 ساعت یا ببشتر از 8 ساعت می خوابند. در واقع داشتن خواب کافی تنها عاملی نیست که برای جلوگیری از انباشت چربی مفید است ولی درکنار عوامل دیگر باید رعایت شود.

۴) استرس:

هر انسانی دچار استرس می شود ولی چگونگی کنترل آن مهم است. اقدامات خوبی که برای کنترل استرس می توانید انجام دهید ریلکس کردن و آرامش با دوستان و خانواده-مدیتیشن-ورزش کردن برای خالی کردن عصبانیت و فشار روحی و رفتن به مشاوره است. این اقدامات باعث سلامت و تصمیم گیری بهتر می شوند. اگر وقت رعایت همه ی موارد بالا را ندارید ورزش را انخاب کنید چون فایده ی ورزش کردن بیشتر از بقیه است و چاقی و استرس را از شما دور می کند. 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید