preloader

چگونه از شر تعرق زیاد خلاص شویم؟


چگونه از شر تعرق زیاد خلاص شویم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12053 اشتراک گذاری :

۱-خوردن غذاهای پرادویه و کافئین را محدود کنید:

حدود ۳-۲ درصد از مردم ، بیش از ۱۰ برابر دیگران عرق می کنند . اگر شما هم دچار این مشکل هستید بهتر است یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و در آن غذاها و نوشیدنی های مصرفی تان را یادداشت کنید تا متوجه شوید خوردن چه چیزهایی باعث می شود بیشتر عرق کنید و از خوردن مواد غذایی ای که تعرق شما را تشدید می کنند اجتناب کنید.معمولا نوشیدنی های الکلی و غذاهای پرادویه مثل کاری ها و فلفل ها ی تند از آن دسته غذاهایی هستند که مشکل تعرق زیاد را تشدید می کنند.

2-با احتیاط حمام کنید:

هنگامی که باکتری با عرق ترکیب می شود بوی بدی تولید می شود. هرروز به حمام بروید یا دوش بگیرید ولی حواستان باشد که از محصولاتی که از صابون تهیه شده اند استفاده نکنید چون مشکل را بدتر می کنند. به جای صابون از مواد شست و شوی حاوی مرطوب کننده که در داروخانه ها موجود هستند استفاده کنید . بعد از حمام خودتان را کامل خشک کنید چراکه باکتری ها و میکروب ها در رطوبت بیشتر رشد می کنند.

3-کنترل گرگرفتگی و عرق ریزی در هنگام شب:

اگر یائسگی باعث گرگرفتگی و عرق کردن در هنگام شب شود، درمان های خانگی زیادی برای این مشکل وجود دارند.مثلا می توانید یک پارچه ی پشمی خنک روی پوستتان قرار دهید یا آب یخ بخورید . یکسری داروها و هورمون ها هم برای برطرف شدن مشکل گرگرفتگی وجود دارد . بعضی از خانم ها درمان های مکمل را دنبال می کنند ولی معمولا بیشتر این درمان ها از نظر علمی موثر نیستند.اگر از مشکل گرگرفتگی رنج می برید قبل از مصرف داروهای گیاهی و مکمل ها به پزشک مراجعه کنید و به توصیه های پزشک عمل کنید.

4-لباس مناسب بپوشید:

پوشیدن لباس های گشاد و تهیه شده از الیاف طبیعی و نخ باعث می شود هوا به پوست برسد و از ایجاد نم و رطوبت جلوگیری شود . در هنگام ورزش لباس ها و جوراب هایی بپوشید که رطوبت پوستتان را می گیرند . زیر تی شرت هایتان لباس های جذب و تنگ بپوشید . همیشه یک پیراهن یا ژاکت اضافه داشته باشید تا اگر خیلی عرق کردید آن را بپوشید .در ضمن لباس های سیاه یا سفید کمتر لکه های عرق را نشان می دهند.

5-استرستان را کم کنید:

استرس باعث عرق کردن می شود و عرق کردن هم باعث استرس و اضطراب می شود. پس سعی کنید با انجام تکنیک های ریلکس کردن مثل یوگا ، مدیتیشن، نفس عمیق و بیوفیدبک درمانی این چرخه را از بین ببرید. کلاس های یوگا و تصویر سازی هدایت شده و یا حتی کمی استراحت و فکر کردن در آرامش همه مفید هستند. اگر استرس به یک مشکل جدی برایتان تبدیل شده است به پزشک مراجعه کنید . درمان رفتاری-شناختی هم برای شما مفید خواهد بود.

6-از داروهای ضد عرق مناسب استفاده کنید:

آلومینیوم کلرید موجود در داروهای ضدعرق باعث کاهش تعرق شدید می شود . که این داروها را می توانید با تجویز یا بدون تجویز پزشک تهیه کنید. داروهای ضد عرق مجرای غدد عرق را می بندند . اگر تعرقتان ملایم است و شدید نیست می توانید از محصولاتی که در فروشگاه ها هستند استفاده کنید و قبل از خواب یک لایه ی باریک از ضد عرق را روی پوست خشکتان بمالید . مواد موجود در ضد عرق هنگام خواب تاثیر خود را می گذارند . صبح که بیدار شدید ضد عرق را بشویید . دئودورانت ها هم فقط جلوی بوی بد عرق را می گیرند ولی عرق کردن را متوقف نمی کنند.

7-به پاهایتان اهمیت دهید:

اگر پاهایتان زیاد عرق می کنند جوراب شلواری نپوشید . جوراب هایی که از نخ یا الیافی که رطوبت را جذب می کنند، تهیه شده اند بپوشید و جوراب هایتان را زود به زود عوض کنید. حواستان باشد که کفش هایتان قبل از پوشیدن خشک باشند و مثلا 2 روز پشت سرهم یک کفش را نپوشید . کفی هایی که رطوبت را جذب می کنند هم مفید هستند . در جاهیی که امکانش هست پابرهنه باشید و کفش نپوشید . ضد عرق ها فقط برای زیر بغل نیستند و می توانید آنها را برای دست ها و پاها هم استفاده کنید.

8-دمای هوا را پایین بیاورید:

دمای پایین هوا در خانه و محل کار باعث می شود کمتر عرق کنید. در خانه و محل کارتان فن و کولر بگذارید یا پنجره ها را باز کنید تا هوا رد و بدل شود. به میزان کافی آب خنک بنوشید و دوش آب سرد بگیرید . لباس هایتان را در چندین لایه بپوشید تا اگر گرمتان شد بتوانید لباستان را در بیارید . در تابستان در معرض نور آفتاب نباشید و از انجام فعالیت های شدید در ساعاتی از روز که هوا گرم تر است اجتناب کنید.

9-مراقب سلامتی تان باشید:

چاقی و سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی های الکلی باعث تعرق شدید می شوند و یا آن را تشدید می کنند . بنابراین مراقب وزنتان باشید سیگار را ترک  و مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.انجام این کارها نه تنها به رفع مشکل تعرقتان کمک می کند بلکه باعث می شود به طور کلی احساس بهتری داشته باشید و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را در شما کاهش می دهد.

10-حواستان به پوستتان و لباس هایی که می پوشید باشد:

قسمت هایی از پوست که تا خورده اند  مثل زیر بغل، اگر خیس باشند بیشتر در معرض عفونت و آماس پوستی هستند.از پدهای عرق گیر یکبار مصرف استفاده کنید تا عرق را جذب کنند و عرق جذب لباستان نشود. هرروز لباس هایتان را عوض کنید و آنها را به طور منظم بشویید و قبل از پوشیدن لباس هایتان، آنها را خشک کنید.

11-به توصیه های پزشک عمل کنید:

اگر تعرق زیاد باعث مشکلات زیادی در زندگی تان شده است و توصیه های بالا مشکلتان را برطرف نکرد به یک پزشک برای درمان مراجعه کنید . مراجعه به متخصص پوست هم می تواند مفید باشد.درمان هایی که برای مشکل تعرق زیاد تجویز می شوند شامل این موارد می شوند:

۱) بوتاکس که باعث مسدود شدن سیگنال های عصبی مغز به غدد عرق می شود.

۲)درمان الکتریکی یونتوفورزیس و برخی داروها و عمل های جراحی دیگر که باعث کاهش تعرق می شوند.اگر تعرق زیاد با علائم دیگری مثل تب و کاهش وزن بی دلیل و درد سینه یا افزایش ضربان قلب همراه باشد باید آن را جدی بگیرید و حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است علائم یک بیماری جدی باشد.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید