preloader

حقایقی که در مورد بارداری باید بدانید


حقایقی که در مورد بارداری باید بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11670 اشتراک گذاری :

مراحل چرخه ی قاعدگی:

مرحله ی اول با اولین روز قاعدگی شروع می شود . در این مرحله بدن یکسری هورمون ها ترشح می کند که این هورمون ها باعث تحریک رشد تخمک ها در داخل تخمدان می شوند.بین روز 7 ام و 11 ام این هورمون ها باعث ضخیم شدن دیواره ی رحم می شوند تا رحم برای قرارگیری تخمک بارور شده آماده شود.

در طول تخمک گذاری چه اتفاقاتی می افتد؟

در بیشتر زنان چرخه ی قاعدگی بین 26 تا 30 روز طول می کشد . تخمک گذاری تقریبا 10 الی 16 روز قبل از قاعدگی بعدی اتفاق می افتد . البته این تعداد روز ممکن است در بین زنان مختلف متفاوت باشد.غده ی هیپوفیز در مغز هورمون LH را ترشح می کند و افزایش ناگهانی این هورمون موجب آغاز فرآیند آزاد شدن تخمک می گردد.همزمان با این فرآیند مخاط دهانه ی رحم لیز و مثل سفیده ی تخم مرغ می شود تا به حرکت اسپرم به سمت تخمک کمک کند.

اهمیت زمانبندی:

هر نوزاد دختری در زمان تولد حدود 1 میلیون تخمک دارد ولی فقط 300-400 تای تخمک ها در حین تخمک گذاری آزاد می شوند.معمولا هر ماه فقط یک تخمک آزاد می شود.تخمک از لوله های فالوپ به سمت رحم حرکت می کند و در اینجا آماده ی بارور شدن است.تخمک فقط 12-24 ساعت زنده است ولی اسپرم تا 7 روز هم زنده می ماند. بنابراین دانستن زمان تخمک گذاری برای اینکه بدانید چه زمانی نزدیکی داشته باشید تا احتمال بارداری زیاد باشد مهم است.

روزهایی که در آنها احتمال بارداری زیاد است:

به طور کلی احتمال بارداری در خانم ها قبل از تخمک گذاری و در حین تخمک گذاری بالا است .اگر چرخه ی شما 28 روزه است 14 روز قبل از پریود بعدی خود را حساب کنید . برای بارداری در روزهای 12 و 14 و 16 نزدیکی داشته باشید .البته این را هم بدانید که اگر مردها هرروز نزدیکی داشته باشند تعداد اسپرم های آنها کاهش می یابد. چرخه ی هر فردی ممک است طولانی تر یا کوتاهتر از این مدت باشد بنابراین خودتان باید تاریخ روزهایی که در آنها احتمال بارداری زیاد است را حساب کنید.

فهمیدن زمان تخمک گذاری بر اساس تغییرات دمای بدن:

افزایش ناگهانی هورمون LH باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان ها می شود . شما می توانید با استفاده از کیت های تشخیص تخمک گذاری سطح LH ادرارتان و روز تخمک گذاری تان را متوجه شوید.از بعضی از این کیت ها هم می توانید هرروز استفاده کنید تا زمان تخمک گذاری تان را متوجه شوید.این کیت ها از دماسنج گرانتر هستند ولی دقت آنها بالا و حدود 99 درصد است.

آخرین مرحله ی چرخه ی ماهانه:

دیواره ی رحم برای قرارگیری تخمک بارور شده ضخیم می شود ولی اگر تخمک بارور نشده باشد شکسته می شود و تقریبا 12-16 روز بعد به همراه خون و بافت های دیواره ی رحم بیرون می رود. این فرآیند که معمولا 3-7 روز طول می کشد قاعدگی نام دارد. سپس چرخه دوباره آغاز می شود.

مواد غذایی ای که به تخمک گذاری کمک می کنند:

به جای غذاهایی که حاوی چربی های ترانس هستند مثل فست فودها و کیک ها و شیرینی ها مواد غذایی حاوی چربی های تک غیر اشباع مثل روغن زیتون مصرف کنید.به جای گوشت قرمز سبزیجات و پروتئین سویا مصرف کنید و مواد غذایی پر فیبر و کم قند مثل غلات کامل و سبزیجات و میوه ها را جایگزین قند ها و کربوهیدرات های تصفیه شده کنید.

تاثیرات اضافه وزن روی باروری:

تحقیقات نشان داده است که باردار شدن در خانم هایی که شاخص توده ی بدنی (BMI) آنها بالاتر از حد نرمال است 2 برابر خانم هایی است که شاخص توده ی بدنی آنها در حد نرمال است طول می کشد.در ضمن معمولا سطح هورمون تسترون آقایانی که دچار چاقی هستند پایین است.تحقیقات نشان داده است که 9 کیلوگرم اضافه وزن خطر ناباروری را 10 درصد افزایش می دهد.

تاثیرات سن روی حاملگی:

کاهش شانس بارداری زنان در حول و حوش 30 سالگی آغاز می شود.پزشکان توصیه می کنند که خانم هایی که زیر 35 سال سن دارند و 12 ماه است که اقدام به بارداری کرده اند باید به پزشک مراجعه کنند.و اگر خانمی بالای 35 سال سن دارد و مشکلات دیگری هم دارد مثلا تحت درمان سرطان است باید در ماه های اولیه ی اقدام به پزشک مراجعه کند. با انجام آزمایش خون پروژسترون می توان متوجه تخمک گذاری شد.

کاهش باروری در مردان مسن:

کنترل استرس-مصرف نکردن دخانیات و نوشیدنی های الکلی و کنترل وزن و داشتن رژیم غذایی غنی از زینک مثل گوشت و غلات کامل و غذاهای دریایی و سلنیوم که در گوشت و غذاهای دریایی و قارچ و غلات و آجیل یافت می شود و مواد غذایی غنی از ویتامین ای باعث افزایش باروری در مردان می شود.آقایان باید بیضه هایشان را خنک نگه دارند و حمام آب داغ و سونا نروند  چراکه گرم شدن بیضه تعداد اسپرم ها را کاهش می دهد.

تقویت قدرت باروی مردان:

کنترل استرس-مصرف نکردن دخانیات و نوشیدنی های الکلی و کنترل وزن و داشتن رژیم غذایی غنی از زینک مثل گوشت و غلات کامل و غذاهای دریایی و سلنیوم که در گوشت و غذاهای دریایی و قارچ و غلات و آجیل یافت می شود و مواد غذایی غنی از ویتامین ای باعث افزایش باروری در مردان می شود.آقایان باید بیضه هایشان را خنک نگه دارند و حمام آب داغ و سونا نروند  چراکه گرم شدن بیضه تعداد اسپرم ها را کاهش می دهد.

درمان ناباروری:

فاکتورهای مختلفی در ناباروری دخیل هستند . اولین گام در درمان مراجعه به دکتر است تا شما و همسرتان را معاینه کند.درمان ناباروری شامل این موارد می شود :1-مصرف داروهای بارداری برای تحریک تخمک گذاری 2-روش آی وی اف که د راین روش تخمک ها را از تخمدان بیرون می آورند و آنها را بارور می کنند و در رحم قرار می دهند.

استفاده از تست بارداری خانگی:

آزمایش های بارداری خانگی ادرار فرد را از وجود هورمون بارداری (hcG) چک می کنند . بدن زمانی این هورمون را ترشح می کند که تخمک بارور شده در رحم قرار گیرد. این تست ها معمولا بارداری شخص را حدود 6 روز قبل از شروع چرخه ی قاعدگی مشخص می کنند( البته فرد اگر باردار شود پریود نمی شود) اگر خیلی زود این تست را انجام دهید جواب اشتباه می گیرید بنابراین این تست را چند روز یا یک هفته بعد دوباره تکرار کنید. 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید