preloader

چگونه خشم خود را کنترل کنیم


چگونه خشم خود را  کنترل کنیم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10978 اشتراک گذاری :

خشم احساسی است که همه انسانها به اشتراک آن را دارند وداشتن خشم به طور طبیعی چیز اشتباهی نیست .بنابراین ما آن را تجربه می کنیم . با این حال، ما خشم را زیاد می کنیم و به همین ترتیب، با دامن زدن به خشم ، خطر سوختن خودمان  و دیگران را افزایش می دهیم.


گاهی اوقات مردم فکر می کنند که می توانند خشم خود را خالی کنند، اگر داد بزنند  ضربه بزنند و یا از کسانی که اهانت کرده اند و یا صدمه زده اند انتقام بگیرند . اما این راه فروکش کردن خشم نیست و دادن نیرو ی بیشتر به خشم است مانند دامن زدن به یک شعله و  تشویق آن به شعله  ور شدن. به عنوان مثال، جیغ کشیدن  قطعا از دریچه های خروج خشم است اما عصبانیت را  نیز افزایش می دهد. و افزایش خشم  سبب بروز حالت تدافعی به شخص مقابل و در نتیجه  پیشبرد چرخه خشم است

بکارگیری برخی از مهارت ها، کمک می کند تا شما بتوانید توانایی خود را برای مدیریت خشم بهبود بخشید . اگر خشم  شما اغلب فروکش می کند پیشنهاد می شود این راه کار را در آن زمان انجام دهید  درست مثل هر مهارت دیگری ، بهتر است برای تمرین زمانی را انتخاب کنید که فشار روی شما وجود ندارد  مثل این که  هیچ کس شنا کردن را با پریدن به قسمت عمیق استخر یاد نخواهد گرفت  با توجه به این، رویکرد ABCD را در نظر بگیرید:

A فعالیت: علاوه بر این که به طور منظم ورزش می کنید زمانی که در حال خشمگین شدن هستید نیز فعالیت داشته باشید  اگر شما در حال حاضر ورزش میکنید، انواع مختلف ورزش  را برای پیدا کردن فعالیتی که  که بیشتر از آن لذت می برید امتحان کنید  به عنوان مثال آهسته دویدن، وزنه برداری، پیلاتس


B تنفس: تنفس عمیق (یا با دیافراگم) می تواند در آرام کردن و یا کاهش اضطراب بسیار مفید باشد. تنفس آرام، به همراه کمی مکث در پایان هر دم و بازدم. با این نوع از تنفس، معده خود را هنگام دم مانند یک بادکنک باد می کنید ، و زمان  بازدم آن را تخلیه می کنید  در همین حال، قفسه سینه شما  باز خواهد شد. اگر این کار برای شما دشوار است، سعی کنید به پشت دراز کشیده و پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید  در این حالت یک دست خود را روی شکم قرار دهید  و  دم خود را احساس کنید  .


C فعالیت های آرامش بخش: یک سرگرمی یا فعالیتی که از آن لذت می برید پیدا کرده و با توجه کامل خود را سرگرم آن کنید. به عنوان نمونه: باغبانی، یوگا، نقاشی و یا موسیقی.


D درک عمیق خود و طرف مقابل: آگاهی کامل و درک مسائل می تواند بسیار مفید باشد از دزک عمیق شما می توانید با دید بهتری بنگرید و مسائل را تحلیل کنید  تفکر عمیق بدان معنی است که فکر کنید دقیقا چه چیزی سبب خشم شما شده .برای این کار لازم است چند گام به عقب برگردید و مسایل را بهتر ببینید  تا بتوانید راه متفاوت و بهتر را برای پاسخ انتخاب کنید.

بنابراین، برای مثال، شما ممکن است متوجه شوید هر زمانی که کسی به شما می گوید کارتان را درست انجام نداده اید خشمگین می شوید پس اینبار راه را به گونه ای متفاوت بروید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید