preloader

مشکلات جنسی بانوان


مشکلات جنسی بانوان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11442 اشتراک گذاری :


بسیاری از زنان در برخی از مراحل زندگی خود با رابطه جنسی مشکل دارند. در اینجا با نگاهی به برخی از انواع این اختلالات در عملکرد جنسی زنان(FSD) در مورد راهکارهایی که سبب کاهش اثرات این اختلالات می شوند صحبت می کنیم  .

به گزارش انجمن مشاوره جنسی، حدود 50٪ از زنان را مشکلات جنسی تحت تاثیر قرار  میدهد و این مسئله در زنان مسن تر متداول تر است.
این اختلالات می تواند شامل از دست دادن میل جنسی، از دست دادن انگیختگی، مشکلات ارگاسم و درد در هنگام رابطه جنسی باشد.
برای شناسایی دلایل اختلال عملکرد جنسی، هر دو عامل جسمی و روانی باید در نظر گرفته شود، از جمله رابطه زن با شریک زندگی خود.


کاهش میل جنسی

از دست دادن میل و یا عدم میل جنسی در برخی از زنان در زمان های خاصی از زندگی از جمله در دوران بارداری یا زمان استرس ممکن است رخ دهد. اما برخی از زنان در همه زمان ها آن را تجربه می کنند.
فقدان میل جنسی می تواند طیف وسیعی از علل جسمی یا روانی، از جمله دیابت، افسردگی، مشکلات رابطه، اختلالات هورمونی، مصرف الکل و مواد مخدر، خستگی و تجربه جنسی پس از سانحه ای در گذشته به وقوع بپیوندد.
میل جنسی در صورت طبیعی بودن سطح تستوسترون یک زن وجود دارد . تستوسترون در تخمدان و از غدد آدرنالین تولید می شود ، بنابراین اگر این سطوح حذف شوند و یا اگر به درستی کار نکنند میل جنسی کاهش می یابد.

 

مشکلات ارگاسم

این اختلال را می توان به دو نوع تقسیم می شود: اولیه و ثانویه  وقتی که یک زن تا بحال به ارگاسم نرسیده و هنگامی که یک زن به اوج لذت جنسی در گذشته رسیده اما در حال حاضر نمی رسد.
برخی از زنان لازم نیست برای لذت بردن از رابطه جنسی به ارگاسم برسند اما عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم می تواند یک مشکل برای برخی از زنان و همسران آنها باشد.
دلیل این که چرا یک زن می تواند به اوج لذت جنسی نرسد می تواند شامل ترس یا عدم آگاهی در مورد رابطه جنسی باشد، نرسیدن به اندازه کافی تحریک موثر، مشکلات رابطه، اختلالات خلقی  مثل افسردگی و تجربه جنسی پس از سانحه قبلی است.
تحقیقات نشان داده است که این حالت به شرایط خاص پزشکی که خون و عصب مرتبط با کورتیلکس را تحت تاثیر قرار میدهد دارد درمان روانی نیز می تواند به یک زن در غلبه بر مشکلات ارگاسم کمک کند .این  درمان شامل کاوش احساسات فرد در مورد رابطه جنسی و  رابطه او با خودش و دیگران است.

 

درد

درد در هنگام رابطه جنسی (مقاربت دردناک) پس از یائسگی شایع است  زیرا میزان هورمون استروژن کم شده و  و مهبل (واژن) خشک است. این  مسئله بر تمایل زن برای رابطه جنسی تاثیر می گذارد، اما پمادهایی که می تواند به این وضع کمک  کند وجود دارد.

واژینیسموس یکی از علل این دردهاست  که سبب اسپاسم عضلات داخل یا اطراف مهبل و مقاربت جنسی دردناک می شود . این مسئله  می تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد
اگر جسم خارجی برای جلوگیری از بارداری در وضعیتی اشتباه در واژن قرار گیرد  رابطه را دردناک می کند این جسم واژن را به حال تروما واژینال (مانند زایمان یا اپی زیاتومی) قرار می دهد .ممکن است در این حالت  مشکلات رابطه، ترس از بارداری و شرایط دردناک مهبل (واژن و مناطق اطراف آن) سبب ناراحتی فرد گردد.
این مسئله اغلب  می تواند با تمرکز بر آموزش مسائل جنسی، مشاوره و استفاده از مربیان درمان شود. متخصص زنان اشکال استوانه ای را در مهبل قرار می دهد که به تدریج از اندازه های بزرگتر تا بزرگترین اندازه ان استفاده می شود.

 

گرفتن کمک

علت اختلال عملکرد جنسی خود را باید ا  یک دکتر متخصص زنان بپرسید تا با انجام آزمایشات زمینه ای قادر به درمان شما باشد.
اگر مشکل شما عدم هورمونهایی مانند تستوسترون یا استروژن باشد درمان جایگزینی هورمونی (HRT) کمک می کند.
با درمان سایر بیماری ها مانند دیابت یا افسردگی نیز ممکن است علائم و نشانه های اختلال عملکرد جنسی کاهش یابد.
در بسیاری از موارد، درمان جنسی می تواند کمک کند .با شریک زندگی خود و یک درمانگر در مورد مشکل تان صحبت کنید و اگر می توانید با هم بروید .خجالت نکشید. بسیاری از مردم اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنند و راه برای دریافت کمک وجود دارد.
پزشک می تواند شما را به یک سکسولوژیست معرفی کند، یا شما می توانید خصوصی او را ببینید و از نظر روحی و جسمی معاینه شوید.
انجمن مشاوره جنسی برگه های سلامت جنسی را در موضوعات مختلف ارائه می دهد هنگام از دست رفتن میل جنسی صحبت کردن با یکی از آن ها می تواند  کمک کننده باشد.

منبع: nhs
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید