preloader

قدرت موسیقی: چگونه موسیقی می تواند برای سلامتی مفید باشد


قدرت موسیقی: چگونه موسیقی می تواند برای سلامتی مفید باشد
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11041 اشتراک گذاری :

موسیقیدان آمریکایی بیلی جوئل Billy Joel یک بار گفت: من فکر می کنم موسیقی به خودی خود درمان است و بیان انفجاری بشریت است. این چیزی است که ما همه آن را لمس می کنیم. مهم نیست که چه فرهنگی داشته باشیم ، همه عاشق موسیقی اند. بسیاری از ما در سرتاسر جهان با این نظریه از صمیم قلب موافقیم، موسیقی یک ارتباط جهانی است که پژوهشگران به منظور بررسی پتانسیل درمانی آن در حال تحقیق اند

 همه ما حداقل با یک آهنگ ، زمانی که آن را می شنویم، ارتباط عاطفی پیدا کرده ایم .برای مثال ممکن است آهنگ  اولین رقص در عروسی مان بوده باشد و یا آهنگی که شما را به یاد یک مشکل و یا از دست دادن یک دوست بیندازد.

محققان در این زمینه می گویند  "عناصر موسیقی ، ریتم، ملودی، و غیره در فیزیولوژی ، عملکرد و شخصیت ما انعکاس می یابند

با توجه به ارتباط عمیق ما با موسیقی، شاید تعجب آور نباشد اینکه بدانیم مطالعات متعدد نشان داده اند موسیقی می تواند در سلامت روحی ما موثر باشد . یک مطالعه که  در سال 2011 توسط محققان دانشگاه مک گیل در کانادا انجام شد نشان داد که گوش دادن به موسیقی میزان دوپامین تولید شده در مغز ( یک ماده شیمیایی که باعث بهتر شدن خلق و خو می شود) را افزایش می دهد ، و می تواند یک درمان عملی برای افسردگی باشد.

به خصوص ممکن است به درک اختلالات روانی در افراد کمک کند. در اوایل سال جاری در یک مطالعه که در مجله لانست منتشر شد روانپزشکی گوش دادن به موسیقی هیپ هاپ را توصیه کرده است

اما محققان به طور فزاینده ای در حال پیدا کردن خواص درمانی موسیقی اند که ممکن است فراتر از بهبود سلامت روان باشد و به عنوان یک نتیجه، برخی از کارشناسان به طور گسترده ای خواستار این موضوع هستند که موسیقی درمانی در مراکز بهداشتی درمانی گنجانده شود.

در این مقاله، ما به بررسی دقیق برخی از مزایای سلامتی بالقوه موسیقی می پردازیم و اینکه آیا، در برخی از شرایط، موسیقی می تواند به بهبود فرد کمک کند ؟ یا حتی جایگزین استراتژی های درمانی فعلی گردد؟

کاهش درد و اضطراب

باب مارلی یک بار در یکی از آهنگ هایش اینطور خواند: "یک چیز خوب در مورد موسیقی این است که  در هنگام ضربات شما احساس درد نمی کنید ."

بر اساس برخی مطالعات، این بیانیه ممکن است درست باشد !

اوایل سال جاری، در مطالعه انجام شده توسط دانشگاه برونل در بریتانیا گزارش شد که موسیقی ممکن است درد و اضطراب را برای بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند کاهش دهد

با تجزیه و تحلیل هایی که توسط 72 کارآموز بالینی به طور تصادفی از بیش از 7000 بیمار جراحی شده  انجام شد محققان دریافتند کسانی که پس از جراحی به موسیقی گوش دادند ، احساس درد و اضطراب کمتری را نسبت به کسانی که به آن گوش ندادند ، گزارش کردند و درنتیجه کمتر احتمال نیاز به دارو داشتند.

این اثر برای بیمارانی که به انتخاب خود موسیقی گوش کردند حتی قوی تر بود.اگر موسیقی یک دارو بود، این امر می توانست در بازار عرضه شود. موسیقی، ایمن، ارزان و غیرتهاجمی است که باید در دسترس تمام کسانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند باشد .

این مطالعه تنها یکی از اثرات بیشمار موسیقی در برابر درد است. در ماه مارس 2014، محققان دانمارکی به این نتیجه رسیدند که موسیقی ممکن است برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا مفید باشد( یک اختلال است که باعث درد و خستگی عضلات و مفاصل است.


گوش دادن به موسیقی آرامش بخش به طور قابل توجهی سبب کاهش درد و افزایش تحرک ، در میان 22 نفر مبتلا به فیبرومیالژیا شد .

 

*برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

 

اما چرا موسیقی برای کاهش درد مفید است؟

در حالی که مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، بسیاری از محققان بر این باورند یکی از دلایل اینست که گوش دادن به موسیقی باعث انتشار دوپامین(نوعی ماده مخدر) در مغز و کاهش درد بدن به طور طبیعی می شود
دکتر دانیل و همکارانش، از دانشگاه مکگیل کانادا در سال 2013 در مورد این نظریه یک بررسی انجام دادند ، با استناد به تحقیقات انجام شده ، لذت گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه فرد را با تجربه مصرف نالترکسون – ماده ای مخدر قیاس کردند و به این نتیجه رسیدند که همان سیگنال ها پس از شنیدن موسیقی در مغز فعال می شوند که پس از مصرف مواد مخدر فعال شدند و نشان می دهد موسیقی مانند انتشار مواد مخدر برای کاهش درد مفید است

موثر در برطرف کردن تنش

هنگام استرس، ممکن است گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان به شما احساس بهتری دهد . نتایج مطالعات متعدد از وجود این اثر حمایت کرده اند .

برای مثال یک مطالعه اخیر نشان داده است زمانی که برای نوزادان موسیقی پخش می شد آرام تر باقی می ماندند .

الگوی تکراری موسیقی که نوزادان گوش می دادند به کاهش اضطراب آن ها کمک می کرد و احتمالا به دلیل توانایی همگن سازی ریتم داخلی بدن با ریتم خارجی، پالس و یا ضربه این اتفاق رخ می دهد

موسیقی و حافظه

بعضی از ترانه ها توانایی یادآوری دوره و یا رویدادهای خاصی در زندگی ما را دارند  بعضی ها باعث لبخند ما می شوند  و برخی چیزهایی را که فراموش کرده ایم یادآوری می کنند با توجه به این موضوع محققان در حال بررسی هستند که آیا موسیقی ممکن است حافظه را زیاد کند؟

در سال 2013، یک مطالعه منتشر شده در مجله حافظه به تحقیق در مورد بزرگسالانی که به یادگیری زبان مجارستانی بودند پرداخت. بزرگسالان به یکی از سه طریق به  یادگیری پرداختند: صحبت با عبارات مجارستانی ناآشنا، صحبت کردن با عبارات مشابه و ریتمیک و صحبت با عبارات آوازی.

وقتی از زبان آموزان عبارات پرسیده شد محققان دریافتند عباراتی که به صورت آواز برای افراد خوانده شده بود نسبت به دو گروه دیگر با دقت بسیار بالاتری در حافظه ثبت شده بود .این نتایج نشان می دهد که این روش یادگیری یعنی گوش دادن و آواز خواندن کلمه به کلمه می تواند یادگیری عبارات زبان خارجی را تسهیل کند.

شواهد بدست آمده از چنین مطالعاتی نشان می دهد موسیقی ممکن است برای حافظه افراد مبتلا به اختلالات شناختی و بیماری هایی مانند آلزایمر کمک کننده باشد. یک مطالعه که در سال گذشته منتشر شد تاثیر موسیقی بر حافظه را در افرادی که در مراحل اولیه زوال عقل می باشند ارزیابی کرده است.

برای این پژوهش، 89 نفر از افراد مبتلا به زوال عقل و مراقبان آنها به طور تصادفی به دو گروه  تقسیم شدند و به مدت 10 هفته یک گروه با یک مربی آواز به موسیقی گوش دادند و گروه دیگرتحت مراقبت معمولی قرار گرفتند.

نتایج نشان داد افرادی که در گروه موسیقی بودند به طور کلی خلق و خوی بهتری داشته و حافظه اپیزودیک بهتری در ارزیابی شناختی نشان دادند. فعالیت های منظم موسیقی می تواند مزایای شناختی ، عاطفی و اجتماعی طولانی مدتی را برای کسانی که زوال عقلی ملایم دارند داشته باشد .بنابراین می تواند در مراقبت از زوال عقل و توانبخشی استفاده شود.

 

کمک به بهبود آسیب مغزی و درمان تشنج

تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که موسیقی می تواند به بهبود آسیبهای مغزی کمک کند ، مانند سکته مغزی.
درمطالعه ای که در سال 2008 توسط محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند انجام شد در بیمارانی که سکته مغزی داشتند و روزانه حدود 2 ساعت موسیقی گوش می کردند حافظه کلامی بهتر و توجه و خلق و خوی مثبت تری نسبت به کسانی که هیچ چیزی گوش نمی کردند  دیده شد.

مطالعات نشان داد موسیقی ممکن است به بهبود تکلم بعد از سکته مغزی کمک کند. یک مطالعه در سال 2013 که توسط محققان کره ای انجام شد، نشان داد دربیماران سکته مغزی که مشکلات ارتباطی داشتند توانایی زبان پس از 1 ماه موسیقی درمانی عصبی  بهبود یافت.اظهار نظر در فواید احتمالی موسیقی درمانی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی زیاد است و هیجان انگیز اینکه
 مداخلات مختلف موسیقی درمانی برای حمایت از گفتار ، زبان و ارتباطات به سرعت در حال رشد و تحول است

هنگامی که با این بیماران در رشته های مرتبط کار می شود، ما اغلب نتایج خوبی را مشاهده می کنیم هرچندکه باز هم  بسیاری از سوالات باقی می ماند اما کار بسیار دلگرم کننده است.

همچنین پیشنهاد شده که موسیقی ممکن است به درمان صرع کمک کند ( یک اختلال مغزی است که با وقوع تشنج همراه می باشد) یک مطالعه نشان داد مغز بیماران مبتلا به صرع پاسخ های متفاوتی به موسیقی نسبت به مغز کسانی که این بیماری را ندارند نشان می دهد .

این تحقیق ادعا می کند مغز افراد مبتلا به صرع همزمانی بیشتری در پاسخ به موسیقی نشان می دهد که بسیار تعجب آور است.
این نتایج می تواند به یک استراتژی درمانی جدید برای صرع منجر شود. البته  افراد مبتلا به صرع باید از موسیقی آرامش بخش استقاده کنند چرا که  استرس باعث می شود تشنج رخ  دهد . با گوش دادن به موسیقی، بسیاری از بیماران احساس آرامش را گزارش می دهند. 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: MNT
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید