preloader

علت عفونت ناف چیست و چگونه درمان میشود


علت عفونت ناف چیست و چگونه درمان میشود
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10283 اشتراک گذاری :

کثیفی، باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروب ها می توانند در ناف وارد شده و در آنجا شروع به تولید مثل کنند. این اتفاق می تواند باعث ایجاد عفونت ناف شود که ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد. پس بهتر است نسبت به درمان آن اقدام نماییم.

علت ترشح و عفونت ناف و درمان خانگی و دارویی آن

1. عفونت باکتریایی

ناف به طور متوسط به گفته یک منبع معتبر، خانه بیش از 70 گونه باکتری است. اگر شما این ناحیه را تمیز نکنید، این باکتری ها می توانند باعث عفونت شوند. سوراخ کردن ناف نیز می توانند باعث عفونت شود. عفونت های باکتریایی باعث ترشح بدبو به رنگ زرد یا سبز می شوند. همچنین می تواند باعث تورم، درد و زخم در اطراف ناف شود.

روش درمان عفونت باکتریایی

برای یک عفونت باکتریایی، پزشک ممکن است از یک پماد آنتی بیوتیکی استفاده کند.

2. دیابت

 

یکی دیگر از علت ترشحات ناف، دیابت است. افراد مبتلا به دیابت بیشتر احتمال دارد که عفونت های مخمر را تجربه کنند. این به آن دلیل است که مخمر از شکر تغذیه می کند و قند خون بالا نشانه ای از دیابت درمان نشده با ضعیف است. منبع پژوهشی زنان برزیل نشان داد که زنان مبتلا به دیابت نسبت به سایر زنان بیشتر به عفونت مخمر واژن دچار می شوند. سایر مطالعات نشان می دهد که انواع دیگر عفونت های مخمر، از جمله عفونت های مخمر در ناحیه شکم، ممکن است در افراد مبتلا به دیابت رایج باشد.

روش درمان دیابت

اگر دچار دیابت هستید، با متخصص غدد همکاری کنید، تا مطمئن شوید که قند خون شما به خوبی کنترل می شود.

روش های درمان ترشحات ناف

3.  کیست چربی

کیست چربی یک برآمدگی است که می تواند در ناحیه ناف و یا دیگر قسمت های بدن به وجود بیاید. این از غده های آزاد کننده چربی پوست که غده سباسه نامیده شده، تشکیل می شود. در مرکز این کیست ممکن است جوش های سر سیاه وجود داشته باشند. اگر کیست دچار عفونت شده باشد، ترشح بدبو، غلیظ و زرد رنگ از آن خارج می شود. کیست همچنین می تواند به رنگ قرمز بوده و یا متورم باشد.

درمان عفونت ناشی از کیست چربی

پزشک ممکن است دارویی را به داخل کیست تزریق کند تا تورم را کاهش داده و یا آن را به میزان کمی بریده تا مایع داخل آن را تخلیه نماید. روش دیگر حذف کامل کیست از طریق عمل جراحی یا لیزر است.

4. عفونت قارچی

تنها باکتری ها نیستند که منجر به عفونت در ناف می شوند، بلکه قارچ ها نیز می توانند ناف را درگیر کنند. نام علمی این نوع عفونت خاص، «کاندیدیازیس» است. قارچی تحت عنوان کاندیدا به طور معمول در پوست وجود دارد و به شکل غیر قابل کنترلی در نواحی مرطوب و به دور از نور بدن مثل زیربغل یا تاخوردگی ران رشد می کند. اگر به این بیماری عفونی مبتلا شوید، در ناحیه ناف قرمزی، پوست فلس دار و خارش و سوزش را مشاهده خواهید کرد. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت قرار دارند، زیرا قارچ ها از قند تغذیه می کنند.

عفونت های قارچی می تواند برای هر زنی مشکل ساز باشد، بخصوص برای افرادی که باردار هستندبارداری خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد، که به عنوان كانديدياز ولوواژينال هم شناخته می شود. این نوع از عفونت ناشی از یک قارچ میکروسکوپی از خانواده کاندیدا به نام قارچ کاندیدا آلبیکانس است. می توانید با استفاده از درمان خانگی عفونت قارچی واژن را درمان کرد. این درمانها شامل: استفاده از سرکه سیب ، سیر و ماست و... می باشد.

درمان خانگی عفونت قارچی واژن

سرکه سیب یک اسید طبیعی است که به از بین بردن قارچ هایی که موجب عفونت می شوند کمک می کند. آنزیم های موجود در سرکه سیب همچنین از رشد و تکثیر قارچ هایی که باعث عفونت قارچی می شوند نیز ممانعت می کنند. به علاوه، سرکه سیب می تواند تعادل PH بدن را تنظیم کند.

روش های استفاده از سرکه سیب برای درمان عفونت قارچی واژن

 

برای استفاده خارجی:

  • یک فنجان سرکه سیب تصفیه نشده را به آب وان اضافه کنید.
  • سپس ناحیه واژنی را با آب بشویید و اجازه بدهید با جریان هوا خشک بشود.
  • روزی یک بار این کار را انجام بدهید.

برای مصرف خوراکی:

  • 2 قاشق غذا خوری سرکه تصفیه نشده را به یک لیوان آب اضافه کنید.
  • اگر بخواهید می توانید کمی آبلیمو و عسل هم به آن اضافه کنید.
  • مواد را خوب مخلوط کنید.
  • روزی یکبار و در طول چندین روز این ترکیب را مصرف کنید.

عفونت قارچی واژن در بارداری چه علائمی دارد؟

 

درمان عفونت واژن با ماست

درمان عفونت واژن با ماست یک درمان خانگی خوب برای درمان عفونت های قارچی در زنان باردار استماست پروبیوتیک شامل اسیدوفیلوس و کشت های زنده است که رشد باکتری های خوب را تحریک می کند و این به نوبه خود به مبارزه با قارچ و میکروب های دیگر کمک می کند. همچنین، ماست کمک می کند تا سلامت گوارشی خود را بهبود دهید و عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

روزانه 2 تا 3 فنجان ماست ساده غیر شیرین بخورید. ماست های طعم دار یا شیرین میزان قند ترشحات واژن شما را زیاد می کند و این باعث افزایش میزان قارچ ها می شود.

 

سخن آخر

عفونت ناف یکی از مشکلات شایع در همه سنین است که از نوزادان تا بزرگسالان به آن دچار می شوند. این عفونت می تواند به دلایل مختلف قارچی و باکتریایی رخ دهد. حتی ترکیدن کیست ها می تواند باعث بروز عفونت در ناف شود. به خاطر داشته باشید که عفونت در ناف مثل تمام نقاط بدن حائز اهمیت است و باید هر چه سریع تر جهت درمان اقدام کرده تا از پخش شدن آن در سرتاسر بدن جلوگیری کنید. امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید