preloader

بهترین زمان انجام حجامت چه موقع از سال است؟


بهترین زمان انجام حجامت چه موقع از سال است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10225 اشتراک گذاری :

حجامت از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی و اسلامی برخوردار است. این روش خون‌گیری بیش از 7 هزار سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد و فواید زیادی را برای سلامتی به همراه دارد. نکته مهمی که در ارتباط با حجامت باید به آن توجه داشته باشید، زمان انجام این کار است. علمای دینی و کارشناسان طب سنتی، زمان‌های مشخصی را برای حجامت توصیه می‌کنند. آن‌ها همچنین انجام این روش درمانی را در برخی از ماه‌های سال ممنوع می‌دانند.

اگر به دنبال حجامت هستید اما از بهترین زمان برای انجام این کار اطلاعی ندارید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. تقویم حجامت معمولا بر اساس ماه‌های قمری تنظیم می‌شود. از این رو ما هم در ادامه طبق تقویم قمری، بهترین و بدترین روزهای انجام حجامت را برای شما عزیزان مشخص خواهیم کرد.

بهترین زمان انجام حجامت

اگر بر اساس تقویم شمسی بررسی کنیم، بهترین ماه برای انجام حجامت، ماه فروردین است. بر اساس تقویم قمری هم روزهای 16 تا 19 هر ماه، بهترین زمان برای انجام حجامت محسوب می‌شوند. در این روزها، اخلاط غلیظ‌تر در نزدیک‌ترین فاصله به سطح خون قرار دارند و بر همین اساس، حجامت و خون‌گیری در این روزها، باعث خارج شدن هرچه بیشتر این اخلاط می‌شود.

برای زمان حجامت، بهتر است ساعت‌های ابتدایی روز را در نظر بگیرید. به طور کلی، بهترین ساعت برای انجام حجامت، زمانی است که هوا از گرم به سمت سرد در حال تغییر باشد. زیرا در این ساعت‌ها، خون در رقیق‌ترین حالت خود قرار دارد و به راحتی از بدن خارج می‌شود. توصیه می‌شود ساعت دوم روز را برای حجامت در فصل گرما و ساعت‌های سوم و چهارم روز را برای انجام این کار در فصول سرد سال در نظر بگیرید.

در تعیین زمان مناسب انجام حجامت، حرکت وضعی زمین و موقعیت نجومی آن نسبت به کره ماه و سیارات دیگر موثر است. آب و هوای محل زندگی، فصل‌ها و شرایط آب و هوایی را هم باید برای انتخاب زمان مناسب، در نظر گرفت.

تمام مواردی که مطرح کردیم، بر جریان و فشار خون تاثیر می‌گذارند. به طور کلی در حجامت تلاش بر این است خلط‌های کثیف خون از بدن خارج شوند. بنابراین هرچقدر که این خلط‌ها در سطح بالای خون قرار داشته باشند، شانس خروج آن‌ها هم به همان نسبت، بیشتر می‌شود. بر همین اساس، بهترین زمان حجامت، فصل بهار در نظر گرفته می‌‎شود. در روایتی از امام رضا (ع) نقل شده است:

فصل بهار روح زمان‌هاست. در این فصل خون به هیجان در‌می‌آید و از حجامت در این زمان از سال باید استفاده شود.

بعد از بهار، به ترتیب باید حجامت را در فصل‌های پاییز، تابستان و زمستان انجام دهید. در حدیث دیگری از امام رضا (ع( نقل شده است:

هرگاه تصمیم به حجامت داشتی در روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه قمری آن را انجام بده که برای سلامتی بدن بهتر است. هنگامی که ماه کامل شد، حجامت نکن مگر آن که اضطراری داشته باشی؛ چرا که خون با کاسته شدن از هلال ماه، کم و با زیاد شدن آن زیاد می‌شود.

علاوه بر روزها و ماه‌های گفته شده، روزهای زیر هم برای انجام حجامت مناسب هستند:

  1. روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه هم روزهای خوبی برای حجامت هستند.
  2. روزهای سه‌‌شنبه‌ای که مصادف با روزهای هفدهم، نوزدهم یا بیست و یکم ماه قمری باشند، برای حجامت مناسب‌اند.
  3. اولین سه‌شنبه ماه آذار رومی، که معمولا با آخرین سه‌شنبه تقویم سال شمسی مطابقت دارد.
  4. روز هفتم و چهاردهم ماه رومی حزیران که طبق بعضی تقویم‌ها، مصادف با ۳۰ خرداد و ۶ تیرماه است؛ البته این روزها طبق بعضی تقویم‌های دیگر، مصادف با ۲۹ خرداد و ۵ تیر ماه هر سال هستند.

اعتدال هوا در بحث حجامت بسیار مهم است. در ساعات خیلی گرم روز یا ساعات سرد آخر شب، بهتر است حجامت انجام نشود. ساعت دوم در فصول گرما و ساعات سوم و چهارم در فصل‌های سرد سال، بهترین ساعات برای انجام حجامت هستند.

همچنین بخوانید: درمان خانگی سرفه

بدترین زمان برای انجام حجامت

بر اساس تقویم شمسی، ماه دی بدترین ماه برای انجام حجامت است. کارشناسان طب سنتی توصیه می‌کنند در روزهای 23 آذر تا 23 دی، به هیچ عنوان نباید حجامت کنید. در تقویم قمری هم روزهای آغاز و پایان ماه‌های قمری، نباید برای زمان انجام حجامت در نظر گرفته شوند. در این روزها و بر اثر اثر جاذبه ماه بر بدن، اخلاط غلیظ و کثیف در بیشترین عمق خون قرار دارند و با حجامت، از خون خارج نمی‌شوند. سه شنبه‌های آخر هر ماه قمری و تمام روزهای جمعه، نباید به عنوان روز انجام حجامت انتخاب شوند.

هنگام ظهر هم برای انجام حجامت مناسب نیست؛ چون در این هنگام خلط های لطیف و صالح بدن در سطح قرار دارند. با حجامت این خلط های مفید از بدن خارج می‌شوند؛ در حالی که هدف از انجام حجامت، عکس این موضوع است. در روزهای ابری و طوفانی هم از انجام حجامت پرهیز کنید.

بر اساس روایات کتاب شریف بحار‌الانوار، ساعت ۱۱ تا ۱۲ شرعی روز جمعه، حجامت به طور مطلق، ممنوع است. در روایات، دلایل ویژه‌ای برای این موضوع ذکر شده است که باید با قوانین متافیزیک تحلیل و تفسیر شود.

آغاز زمستان یعنی دی ماه، به هیچ عنوان زمان مناسبی برای حجامت نیست؛ به جز مواردی که پزشک طب سنتی این کار را تجویز کند. در زمان‌هایی که فرد مجبور به انجام حجامت در زمان‌های نامناسب است بهتر است پنج کار زیر را انجام دهد:

 

  • قرائت آیت الکرسی
  • سه بار طلب خیر کردن از خداوند متعال
  • ذکر پر برکت و شریف صلوات
  • قرائت سوره‌های معوذتین (فلق و ناس)
  • پرداخت صدقه

کلام آخر

حجامت یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی در طب سنتی و اسلامی محسوب می‌شود. این روش درمانی با خارج کردن خلط‌های کثیف از جریان خون، سلامتی شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند. اما نکته بسیار مهمی که باید در رابطه با انجام حجامت به آن توجه داشته باشید، این است که این کار را در زمان مناسبی انجام دهید. برای مطالعه بیشتر در این زمانه می توانید مقاله تقویم حجامت در ایده آل مگ را مطالعه نمایید.

 بر اساس نظر کارشناسان طب سنتی و بزرگان دین اسلام، انجام حجامت در برخی روزها و ساعت‌ها، می‌تواند بهترین اثر را داشته باشد. این در حالیست که بعضی دیگر از روزها برای انجام این روش درمانی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. به همین دلیل، ما در این مقاله سعی کردیم با بررسی بهترین و بدترین زمان حجامت، شما را در انجام هر چه بهتر این درمان، یاری کرده باشیم.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید