preloader

زردی نوزاد و درمان آن با استفاده از دستگاه فتوتراپی


زردی نوزاد و درمان آن با استفاده از دستگاه فتوتراپی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10208 اشتراک گذاری :

فتوتراپی به معنی استفاده از نور مرئی برای درمان زردی نوزاد شدید در دوران نوزادی است. تقریباً 60 درصد از نوزادان و 85 درصد نوزادان نارس دچار زردی بالینی می شوند که به طور معمول در روز سوم بعد از به دنیا آمدن قابل مشاهده است، در روزهای 5 تا 7 به اوج می رسد و تا 14 روزگی در نوزادان معمولی و 21 روز در نوزادان نارس برطرف می شود. درمان با فتوتراپی در منزل به منظور جلوگیری از اثرات نوروتوکسیک بیلی روبین بالا در خون انجام می شود. فتوتراپی یک روش ایمن و موثر برای کاهش یا جلوگیری از افزایش سطوح بیلی روبین است و نیاز به تعویض خون در نوزادان را کاهش می دهد.

زردی نوزاد چیست؟

زردی یک عارضه شایع و موقت است و معمولاً در نوزادان تازه متولد شده بی خطر است. این بیماری هم نوزادان نارس و هم بالغ را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً در هفته اول زندگی نوزاد ظاهر می شود.

زردی نوزاد زمانی ایجاد می شود که ماده ای به نام بیلی روبین در خون ایجاد شود. بیلی روبین یک رنگدانه نارنجی یا قرمز در خون است. بیلی روبین با تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود. طبیعی است که سطح پایینی از بیلی روبین در همه افراد وجود داشته باشد. با شروع انباشت بیلی روبین، روی بافت چربی زیر پوست رسوب می کند و باعث می شود پوست نوزاد و سفیدی چشم وی زرد شود.

علت زردی نوزاد

زردی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

زردی فیزیولوژیکی

شایع ترین علت زردی نوزاد است و در بیش از 50 درصد نوزادان رخ می دهد. از آنجا که نوزاد دارای کبد نابالغ است، بیلی روبین کندتر تجزیه می شود. زردی ابتدا در 2 تا 3 روزگی ظاهر می شود. معمولاً در سن 1 تا 2 هفته گی از بین می رود و سطح بیلی در آن روبین بی خطر است.

 

زردی شیردهی

زردی شیردهی ممکن است زمانی رخ دهد که کودک به اندازه کافی شیر مادر تغذیه نکند. در 5 تا 10 درصد نوزادان تازه متولد شده بروز می کند. علائم زردی مشابه علائم زردی فیزیولوژیکی است، فقط بیشتر است. زردی نشان دهنده نیاز به افزایش تغذیه با شیر مادر است.

 

زردی شیر مادر

زردی شیر مادر در 1 تا 2 درصد از نوزادان ایجاد می شود. علت آن ماده خاصی است که برخی از مادران در شیر خود تولید می کنند. این ماده باعث می شود که روده کودک بیلی روبین بیشتری را نسبت به حالت طبیعی به بدن جذب کند. این نوع زردی از 4 تا 7 روزگی شروع می شود. ممکن است 3 تا 10 هفته طول بکشد و بی خطر است.

 

ناسازگاری گروه خونی

اگر گروه خونی نوزاد و مادر متفاوت باشد، گاهی مادر آنتی بادی هایی تولید می کند که گلبول های قرمز نوزاد را از بین می برد. این باعث تجمع ناگهانی بیلی روبین در خون نوزاد می شود. این نوع زردی معمولاً در 24 ساعت اول زایمان شروع می شود. مشکلات Rh قبلا شدیدترین شکل زردی را ایجاد می کردند. با این حال ، در صورت تزریق RhoGAM به مادر ظرف 72 ساعت پس از زایمان، می توان از آنها جلوگیری کرد. این امر مانع از ایجاد آنتی بادی هایی می شود که ممکن است نوزادان را در آینده به خطر بیندازد.

 

درمان زردی نوزاد

سطوح بالای بیلی روبین در خون می تواند به هیپربیلیروبینمی منجر شود. سطوح بالای بیلی روبین می تواند برای نوزاد خطرناک باشد. دریافت نمونه خون دوره ای برای بررسی سطح بیلی روبین و در صورت لزوم درمان زردی برای اطمینان از رشد سالم کودک بسیار مهم است. برای کاهش سطح زردی ، تغذیه هر 2-3 ساعت یکبار به نوزاد توصیه می شود. اگر از شیر مادر تغذیه می شود و اگر بیلی روبین با تغذیه مکرر کاهش نیابد ، ممکن است توسط پزشک متخصص اطفال مکمل (به عنوان مثال با شیر خشک از طریق فنجان یا بطری) تجویز شود. فتوتراپی رایج ترین روش درمان زردی است. این روش درمانی چند روز استفاده می شود تا زمانی که کبد به اندازه کافی بالغ شود و میزان بیلی روبین را به تنهایی کنترل کند.

فتوتراپی چیست؟

برخی از زردی های معمولی ظرف یک یا دو هفته بدون درمان از بین می روند. سایر نوزادان به دلیل شدت زردی ، علت زردی ، یا سن نوزاد هنگام بروز زردی نیاز به درمان دارند.

فتوتراپی فرآیند استفاده از نور برای از بین بردن بیلی روبین در خون است. پوست و خون نوزاد این امواج نوری را جذب می کند. این امواج نوری توسط پوست و خون نوزاد جذب می شود و بیلی روبین را به موادی تبدیل می کند که می تواند از بدن آنها دفع شود.

بیش از 30 سال است که از فتوتراپی در بیمارستان ها برای درمان زردی نوزاد استفاده می شود. این امر باعث تابش مستقیم نور بر روی نوزاد (با پوشک) می شود و چشم های نوزاد با استفاده از چشم بند در برابر نور محافظت می شود. امروزه پیشرفت فناوری منجر به ایجاد یک سیستم فتوتراپی جدید شده است که درمان موثری را بدون دردسرهای فتوتراپی رایج ارائه می دهد.

 

آیا استفاده از فتوتراپی عوارض جانبی دارد؟

نوزادان تحت هر نوع درمان فتوتراپی دچار اسهال می شوند و مدفوع آنها گاهی اوقات به رنگ سبز می شود. این طبیعی است زیرا بدن به این طریق بیلی روبین را دفع می کند. این حالت موقتی است و باید پس از اتمام درمان متوقف شود. در صورت تداوم پس از اتمام درمان باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

عوارض احتمالی

  • گرمای بیش از حد - دمای بدن نوزاد را کنترل کنید
  • از دست دادن آب ناشی از افزایش جریان خون محیطی و اسهال
  • اسهال ناشی از تحرک بیش از حد روده
  • ایلئوس یا انسداد روده (در نوزادان نارس)
  • راش یا جوش
  • آسیب به شبکیه
  • برنزه شدن نوزادان با هیپربیلیروبینمی مزدوج
  • عدم تحمل موقت لاکتوز

 

فتوتراپی در منزل آرون

مرکز درمان در منزل آرون با برخورداری از دستگاه های فتوتراپی مجهز به لامپ های LED در دو مدل 4 لامپ و 6 لامپ، متناسب با زردی نوزاد شما در کوتاه ترین زمان و کم ترین هزینه نسبت به مراکز درمانی در همه ساعات شبانه روز در کنار شما هستیم.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید