preloader

علائم قارچ درخت گردو و درمان آنها


علائم قارچ درخت گردو و درمان آنها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10066 اشتراک گذاری :

بیماری­های قارچی می­توانند مهم­ترین عوامل کاهش باردهی درختان گردو باشند، شناسایی آنها اولین گام در کنترل خسارت آنها است، در این خبر نامه بیماری­های مهم قارچی درختان گردو را به شما معرفی کرده و به شما می­آموزیم که چگونه می­توانید از خسارت آنها جلوگیری کنید.

اهمیت بیماری­های قارچی درخت گردو بر اساس محل فعالیت قارچ

قارچ­های بیمارگر گیاهی در قسمت­های مختلفی از درخت گردو شروع به فعالیت می­کنند و بر اساس محل فعالیتشان ممکن است علائم قارچ درخت گردو مختلفی را ایجاد کنند، بیمارگرهای قارچی روی درخت گردو ممکن است در محل­های ریشه، طوقه، برگ و آوندها فعالیت کرده و بر اساس محل فعالیت و نوع قارچ بیماری­های مهم و مختلف قارچی در درخت گردو ایجاد می­شود.

یکی از کارهایی که باغداران می­توانند در زمینه­ی تشخیص نوع بیماری قارچی انجام دهند این است که در درجه­ی اول تشخیص بدهند قارچ بیمارگر در کدام قسمت درخت مشغول فعالیت است، تشخیص محل فعالیت قارچ بیمارگر از روی علائم میسر است و در صورتی که باغدار نتواند این موضوع را به خوبی تشخیص دهد می­توند از مشاوره­ی کارشناسان راهنما در مراکز فروش نهال گردو و نهالستان­هایی مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) استفاده کنند.

گموز درخت گردو مهم­ترین بیماری قارچی درخت گردو

یکی از مهم­ترین و شناخته شده­ترین بیماری­های قارچی درخت گردو کموز گردو است، گموز گردو به وسیله­ی یک شبه قارچ خاکزاد به نام فیتوفتورا ایجاد شده که به طور عمده در قسمت طوقه­ی درخت بیمار فعالیت می­کند، درخت مبتلا به گموز علائم زردی و کم برگ و باری را به طور عمده نشان می­دهد، زمانی که با درخت دارای علائم زردی و کم برگ و باری و کاهش رشد رویشی مواجه شدید در ابتدا پای طوقه را بکنید و از سلامت ریشه و طوقه اطمینان حاصل کنید.

درختان مبتلا به گموز در محل طوقه دچار پوسیدگی هستند، بیماری به ویژه در باغاتی که مدیریت آبیاری درستی ندارند و آبیاری به صورت کرتی و سطحی آبیاری می­شوند شدت بیشتری داشته و به سرعت در کل باغ گسترش پیدا می­کند، باغاتی که با ارقام حساس احداث شده باشند و یا به خوبی کود دهی نشده باشند و البته باغاتی که با خرید نهال گردو آلوده احداث شده باشند بسیار مستعد کاهش باردهی در اثر خسارت این بیمارگر قارچی هستند.

کنترل این بیماری در مورد درختان بیمار با تراشیدن بافت پوسیده، پوشاندن بافت سالم با بردوفیکس و آبیاری درختان بیمار و سالم باغ با آب مخلوط با سم الیت می تواند انجام شود، از همه مهمتر مدیریت آبیاری درست، خیس نخوردن طوقه­ی درختان در زمان آبیاری و تقویت درختان با استفاده از عناصر غذایی مورد نیاز و کودهای پتاسه می­تواند به کنترل بیماری کمک کند.

پوسیدگی بند کفشی بیماری قارچی در مناطق مرطوب و پر باران

بیماری قارچی دیگری که می­تواند درختان گردو را از پا در بیاورد بیماری پوسیدگی بند کفشی و یا پوسیدگی رزلینیایی است، این بیماری قارچی در محل ریشه، طوقه و تنه­ی درخت گردو فعالیت کرده و علائم بیماری ممکن است در درجه­ی اول به صورت ضعف و زردی درخت بیمار خود را نشان دهد.

باغداران ممکن است شاهد علائم رشته­های طناب مانند و سیاه قارچ بر روی تنه­ی درخت خود باشند، رویش قارچ­های کلاهک دار تحت شرایط خاص آب و هوایی که شبیه به قارچ­های خوراکی هستند نیز از دیگر نشانه­های وجود این بیماری در باغ است.

این بیماری در باغاتی که خاک ضعیف با زهکش بسیار ضعیف دارند و باغ در منطقه­ای مرطوب و پر باران احداث شده باشد بیشتر به درختان آسیب وارد می­کند چرا که علت اصلی رشد این قارچ شرایط آب مانی، باتلاقی و یا آبیاری­های سنگین و طولانی مدت است.

بنابراین برای کنترل این بیماری باید در نظر داشته باشید که پیش از احداث باغ گردو حتما از وضعیت زهکشی خاک به ویژه در مناطق پرباران مانند مناطق شمالی کشور اطمینان حاصل پیدا کرده باشید، وضعیت زهکشی خاک را با استفاده از کودهای آلی و کودهای دامی بهبود بخشیده و در صورت بروز بیماری با مدیریت بهینه در آبیاری و جلوگیری از آبیاری طولانی مدت از خسارت بیماری بکاهید.

تقویت درختان گردو با استفاده از کود دهی به اندازه­ی نیاز راه دیگر کنترل بیماری در باغات مبتلا است.

آنتراکنوز گردو عامل ریزش میوه­های گردو سیاه شده

آنتراکنوز گردو بیماری قارچی دیگری است که در بسیاری از باغات گردو شایع بوده و محل فعالیت این قارچ برگ، دم برگ، دم میوه و پوست سبز میوه­های گردو است، لکه­های سوخته با دایره­های متحدالمرکز نشانه­ی بارز این بیماری است و این لکه ها در دم میوه و دمبرگ ریزش برگ و میوه را ایجاد می­کنند، بنابراین این بیماری را به عنوان بیماری که سبب ریزش میوه­ها می­شود نیز می­شناسند.

در باغاتی که بهداشت به درستی رعایت نمی­شود و برگ و میوه­های آلوده از سال قبل در باغ باقی می­ماند این بیماری می­تواند خسارت بسیار زیادی ایجاد کند اما باغدارانی که به اهمیت این بیماری واقف باشند به محض مشاهده­ی علائم بیماری در باغ شروع به انهدام برگ و میوه­های ریخته در باغ کرده و با هرس شاخه های آلوده بیماری را در باغ ضعیف می­کنند، در نهایت با سمپاشی­های به موقع نیز می­توانند بیماری را در باغ خود ریشه کن نمایند.

پزمردگی ورتسیلیومی گردو عامل پژمردگی و خشک شدن بخشی از درخت

در برخی از باغات گردو باغداران شاهد پژمردگی بخشی از درخت گردو هستند، چیزی شبیه به تشنگی درخت که پس از آبیاری ممکن است به مدت یک الی دو روز این پژمردگی برطرف شود اما سپس دوباره درخت پژمرده می­شود، به مرور علائم پژمردگی تبدیل به علائم زرد شدن و خشک شدن بخشی از درخت گردو می­شود، این بیماری که به تدریج پیشرفت می­کند نجربه از دست رفتن درختان گردوی چند ده ساله می­شود.

بیماری به وسیله­ی قارچ خاکزی ورتیسیلیوم ایجاد می­شود که ممکن است از سال­ها قبل حتی به دلیل گوجه کاری و یا سیب زمینی کاری در زمین به وجود آمده باشد و سالیان سال بقا پیدا کرده باشد زمانی که ارقام حساس گردو را در زمین می­کارید و ریشه هم زخمی باشد این قارچ فعال شده و از طریق ریشه جذب آوند درخت می­شود، بنابراین محل فعالیت این قارچ سیستم آوندی درخت است.

در سیستم آوندی تکثیر شده و راه عبور آب و مواد غذایی را سد می­کند، به همین دلیل بیماری خود را به صورت پژمردگی نشان می­دهد اما این پژمردگی در کل درخت نبوده و ممکن است نیمی از درخت درگیر شود.

نحوه­ی مدیریت اصولی بیماری­های قارچی در باغ گردو

به منظور مدیریت اصولی بیماری­های قارچی در باغ گردو موارد زیر را رعایت کنید.

  1. خرید نهال سالم، مقاوم و گواهی دار گردو از مراکز و نهالستان­های معتبر
  2. دریافت مشاوره در خصوص شناسایی بیماری ایجاد شده
  3. کنترل شیمیایی با سموم موثر در زمان مناسب
  4. هرس به موقع و انهدام شاخه های هرس شده
  5. آبیاری و کود دهی برنامه ریزی شده و بر اساس نیاز
  6. استفاده از سیستم آبیاری قطره­ای برای جلوگیری از شیوع بیماری­های قارچی طوقه و ریشه

کلام اخر

اقدامات بسیار زیادی را باید برای جلوگیری از ورود، استقرار و گسترش بیماری­های قارچی در باغ گردو انجام دهید که برای انجام درست آنها نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی خواهید داشت، برای دریافت قیمت نهال گردو و مشاوره در زمینه­ی کنترل بیماری­های قارچی باغ گردو به سایت نهالستان­های معتبر مراجعه کرده و با مشاوران آنها در تماس باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید