preloader

بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی، حقایق و افسانه ها


بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی، حقایق و افسانه ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15759 اشتراک گذاری :

آلودگی به ویروس اچ آی وی به معنی ابتلا به بیماری ایدز است.

افسانه: ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ آی وی) ویروسی است که سلول های CD4 سیستم ایمنی بدن را که در مبارزه با بیماری دخیل هستند، از بین می‌برد. با مصرف دارو های مناسب، شما میتوانید برای سالها و حتی دهه‌ها همراه با ویروس اچ آی وی و بدون ابتلا به بیماری ایدز زندگی کنید. زمانی شما به عنوان یک بیمار مبتلا به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) تشخیص داده خواهید شد که شما ویروس اچ آی وی را همراه با برخی عفونت های فرصت طلب در بدن خود داشته باشید و یا اینکه تعداد سلول های CD4 خون شما از تعداد 200 عدد در قطره کمتر شود.

ابتلا به ویروس اچ آی وی از طریق تماس های اتفاقی به سختی امکانپذیر است.

واقعیت: شما با در آغوش گرفتن یک نفر مبتلا به ویروس، یا استفاده از حوله ی مشترک با فرد مبتلا به ویروس و یا استفاده از لیوان مشترک، به ویروس اچ آی وی مبتلا نخواهید شد. ابتلا به ویروس از طریق انتقال خون نیز بسیار نادر است (توجه فرمایید که در آمریکا تمام خون های دریافتی و استفاده شده به دقت آزمایش می شوند.) با این حال انتقال ویروس از طریق داشتن رابطه ی زناشویی غیر ایمن و محافظت نشده، استفاده از سرنگ و سر سوزن مشترک و یا استفاده از دستگاه های غیر استریل مخصوص تاتو امکانپذیر است.

شما فقط چند سال برای ادامه ی زندگی وقت دارید.

افسانه: حقیقت این است که بسیاری از مردم با وجود ابتلا به اچ آی وی و یا ایدز ده ها سال زنده مانده اند و طول عمر طبیعی و یا نزدیک به طبیعی داشته اند. شما می توانید با دیدن منظم پزشک خود و استفاده از راهنمایی های پزشکتان، از پیشرفت ویروس اچ آی وی و تبدیل شدن آن به بیماری ایدز جلوگیری کنید.

شما از روی علائم می توانید به آلودگیتان به اچ آی وی آگاه شوید.

افسانه: بعضی از مردم هیچ نشانه ای از آلودگی به اچ آی وی را به مدت چند سال از خود نشان نمی دهند. بسیاری از مبتلایان به اچ آی وی در همان روز های اول (10 روز تا چند هفته) علائمی از آلودگی به ویروس را از خود نشان می دهند. این علائم شبیه به علائم بیماری آنفلوانزا یا مونونوکلئوز هستند که می توانند شامل تب، خستگی، خلط سینه و گلودرد باشد. این علائم معمولا بعد از چند هفته از بین می روند و ممکن است شما تا چندین سال بعد با هیچگونه علائمی مواجه نشوید. پس باید گفت که تنها راه تشخیص، آزمایش اچ آی وی است.

اچ آی وی قابل درمان است.

افسانه: هیچ درمانی برای اچ آی وی وجود ندارد اما روش های درمانی می توانند ویروس را در سطوح پایین نگه داری کنند و سیستم ایمنی بدن شما را در مقابل این ویروس حفظ کنند. برخی از داروها با پروتئینی که ویروس اچ آی وی به وسیله ی آن خود را تکثیر می کند، مقابله می کنند و برخی دیگر از آنها از نفوذ ویروس اچ آی وی به داخل سیستم ایمنی بدن شما و یا قرار دهی مواد ژنتیکی این ویروس ها در سیستم ایمنی جلوگیری می کنند. پزشک معالج شما، سلامت عمومی بدن شما، سلامت سیستم ایمنی و همچنین مقدار ویروس در بدن شما را تحت نظر می گیرد و با توجه به این موارد برای زمان شروع درمان تصمیم گیری می کند.

هر کسی می تواند به اچ آی وی مبتلا شود

واقعیت: هر ساله در ایالات متحده 56000 نفر به ویروس اچ آی وی مبتلا می شوند و 18000 نفر مبتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست می دهند. همه ی افراد می توانند به ویروس اچ آی وی مبتلا شوند (زنان، مردان و کودکان). مردان همجنسگرا بیش از نیمی (53%) از مبتلایان به اچ آی وی را تشکیل می دهند، زنان 27% و کودکان 13% (این آمار متعلق به ایالات متحده می باشد)

در صورتی که هر دو شریک جنسی مبتلا به اچ آی وی باشند، رابطه ی جنسی محافظت نشده ایمن خواهد بود.

افسانه: این موضوع که شما و همسرتان، هر دو به اچ آی وی مبتلا هستید به این معنا نیست که شما می توانید رابطه ی جنسی حفاظت نشده و غیر ایمن داشته باشید. استفاده از روش های محافظتی مانند کاندوم و سایر موانع لاتکسی می تواند شما را از ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی و همچنین گونه های دیگری از ویروس اچ آی وی که ممکن است در مقابل داروهای ضد اچ آی وی مقاوم باشند، محافظت کند. حتی اگر شما در حال درمان هستید و احساس سلامتی نیز می کنید باید به یاد داشته باشید که هنوز هم می توانید دیگران را آلوده کنید.

شما می توانید صاحب فرزند شوید، اگر اچ آی وی مثبت هستید.

واقعیت: مادران آلوده به ویروس اچ آی وی می توانند این بیماری را در دوران بارداری و یا زمان وضع حمل به نوزادان خود منتقل کنند. با این حال شما می توانید با تلاش پزشک خود و همچنین دریافت مراقبت و داروهای مناسب، از میزان این خطر بکاهید. زنان باردار می توانند داروهایی را برای درمان عفونت و برای حفظ نوزادان خود در مقابل ویروس مصرف کنند.

شما نمی توانید از ابتلا به سایر عفونت های مرتبط با اچ آی وی اجتناب کنید.

افسانه: با توجه به تضعیف سیستم ایمنی بدن، افراد مبتلا به اچ آی وی در مقابل عفونت هایی مانند پنومونی پنوموسیستیس، سل، کاندیدیازیس، ویروس سیتومگال، و توکسوپلاسموز آسیب پذیر تر هستند. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماریها، مصرف دارو های اچ آی وی است. برخی از عفونت ها با مصرف دارو قابل پیشگیری هستند. شما می توانید با دوری کردن از آلودگی هایی مانند گوشت نپخته، سطل های زباله، و آب های آلوده، از آلودگی به این عفونت ها جلوگیری کنید و خطر ابتلا به سایر بیماری ها را کم کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید