preloader

علل، علائم و درمان افسردگی روانی و تفاوت آن با سایر افسردگی ها


علل، علائم و درمان افسردگی روانی و تفاوت آن با سایر افسردگی ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 18725 اشتراک گذاری :

بیماری افسردگی روانی (Psychotic Depression) یک زیر شاخه از بیماری افسردگی بوده و زمانی رخ می دهد که بیماری افسردگی شدید با برخی از اشکال جنون همزمان بروز کنند. بخش جنون بیماری افسردگی روانی می تواند شامل توهم (مانند شنیدن صداهایی که به شما می گوید شما خوب نیستید و یا بی ارزش هستید)، هذیان (مانند احساس بی ارزشی شدید، شکست و یا ارتکاب گناه) و سایر اشکال اختلال در واقعیت باشد. بیماری افسردگی روانی تقریبا یک نفر از هر چهار نفر که به خاطر بیماری افسردگی بستری می شوند را به خود دچار می کند.

تفاوت افسردگی روانی و افسردگی بالینی چیست؟

به گفته موسسه ملی بهداشت روان آمریکا، کسی که به جنون مبتلا می شود از واقعیت فاصله می گیرد. این افراد ممکن است صداهایی بشنوند و یا ایده های عجیب و غریب و غیر منطقی داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است آنها فکر کنند که سایرین می توانند فکر آنها را بخوانند و یا در تلاشند که به آنها صدمه بزنند. و یا حتی ممکن است آنها فکر کنند که توسط شیطان تسخیر شده اند و یا به خاطر جرمی که در واقعیت مرتکب نشده اند توسط پلیس تحت تعقیب هستند.

ممکن است افراد مبتلا به افسردگی روانی بدون هیچ دلیل روشنی عصبانی شوند. و یا ممکن است مدت زمان زیادی را در طول روز تنهایی و یا در تختخواب سپری کنند و یا روز ها بخوابند و شب ها بیدار بمانند. بیماران مبتلا به افسردگی روانی ممکن است در حمام کردن و یا لباس عوض کردن و رسیدگی به ظاهرشان غفلت کنند. و یا ممکن است به سختی بتوان با آنها صحبت کرد. شاید آنها با افرادی صحبت کنند که وجود ندارند.

افراد مبتلا به سایر بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی نیز این علائم جنون را تجربه می کنند. کسانی که مبتلا به افسردگی روانی هستند معمولا دچار هذیان ها و توهماتی با موضوع افسردگی (مانند بی ارزشی و شکست) می شوند در حالی که علائم جنون در بیماری اسکیزوفرنی اغلب عجیب و غریب و ناممکن است و هیچ ارتباط آشکاری با حالت خلق و خوی فرد ندارد (به عنوان مثال فکر می کنند که یک غریبه بدون هیچ دلیلی به منظور آزار اذیتِ وی، او را تعقیب می کند.) افراد مبتلا به افسردگی روانی ممکن است نسبت به افکار خود احساس شرم و یا حقارت کنند و ممکن است سعی در کتمان و پنهان کردن آنها داشته باشند. همین امر باعث می شود که تشخیص این بیماری بسیار مشکل شود.

اما تشخیص درست بسیار مهم است. زیرا که درمان افسردگی روانی با سایر انواع افسردگی ها متفاوت است. همچنین ابتلا به افسردگی روانی احتمال ابتلا به اختلال دو قطبی، جنون و یا حتی خودکشی را افزایش می دهد.

علائم افسردگی روانی چه چیزهایی هستند؟

علائم رایج برای بیماران مبتلا به افسردگی روانی عبارتند از:

  • سراسیمگی، آشفتگی و هیجان
  • اضطراب
  • یبوست
  • اضطراب و تفکرات بیهوده در مورد سلامت خود
  • بی خوابی
  • اختلالات فکری
  • عدم تحرک فیزیکی
  • هذیان یا توهم

درمان افسردگی روانی چگونه است؟

معمولا درمان افسردگی روانی در بیمارستان انجام می شود. با این شیوه بیمار به صورت مستمر تحت نظر متخصصین و پزشکان خواهد بود. برای ایجاد ثبات در خلق و خوی فرد داروهای مختلفی از جمله داروهای ضد افسردگی و ضد جنون استفاده می شود.

دارو های ضد جنون بر روی انتقال دهنده های عصبی که باعث ایجاد ارتباط بین بخش های مختلف مغز برای درک و سازماندهی اطلاعات در مورد جهان پیرامون می شوند تاثیر می گذارند. داروهای ضد جنون و نورولپتیک های (neuroleptic) زیادی وجود دارند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. هر دارویی عوارض جانبی خاص خود را دارد و ممکن است شاخصه های اثر بخشی بالینی متفاوتی نیز داشته باشد. البته داروهای امروزی نسبت به داروهایی که قبلا مورد استفاده قرار می گرفتند برتری های قابل توجهی دارند.

آیا درمان بیماری افسردگی روانی همیشه موثر است؟

درمان افسردگی روانی بسیار موثر است. معمولا مبتلایان به این بیماری، بعد از یک سال درمان می شوند. اما ممکن است مجبور به مصرف مستمر دارو باشند. اگر داروها برای درمان افسردگی و جنون موثر واقع نشدند ممکن است از الکتروشوک ( ECT ) استفاده کنند. همکاری مستمر و مثبت شخص بیمار با پزشک برای پیدا کردن داروهای موثرتر با عوارض جانبی کمتر بسیار مهم است.از آنجا که بیماری افسردگی روانی بیماری بسیار جدی به حساب می آید، خطر اقدام برای خودکشی نیز بسیار بیشتر است.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید