preloader

تاثیرات استرس بر جنین در دوران بارداری


تاثیرات استرس بر جنین در دوران بارداری
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15320 اشتراک گذاری :

آوردن انسانی جدید به جهان کار آسانی نیست. شما باید در این حالت نسبت به همه چیز حساس باشید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. آیا غذایی که می خورید به اندازه ی کافی سالم و بهداشتی است؟ آیا ورزش کردن برای جنین خطری به وجود نمی آورد؟ وظایف مادری ( یا پدری) شما بعد از به دنیا آمدن نوزاد چه خواهد بود؟

برخی استرس ها در دوران بارداری، همانند استرس در زمان های معمولی زندگی طبیعی هستند. اما اگر استرس ثابت باشد، می تواند اثرات ماندگاری را بر روی شما و کودکتان بر جای بگذارد.

وقتی که شما دچار استرس هستید، بدن شما در حالت "ستیز یا گریز" قرار میگیرد و حجم وسیعی از کورتیزول و سایر هورمون های استرس را ترشح می کند. این هورمون ها، همان هایی هستند که در زمانی که شما احساس خطر می کنید، افزایش می یابند و شما را برای فرار کردن از خطر آماده می کنند و حجم وسیعی از سوخت را به ماهیچه ها ارسال می کنند و ضربان قلب را بالا می برند.

اگر شما بتوانید با استرس خود مقابله کنید و به حالت عادی برگردید، تاثیرات استرس کم خواهند شد و بدن به حالت تعادل خود بر می گردد. اما به گفته ی خانم دکتر سوزان اندروز، نوروسایکولوژیست بالینی و نویسنده ی کتاب راه حل های استرس برای مادران باردار، نوعی از استرس که واقعا مخرب است، آن است که از میزانش کاسته نمی شود. در واقع، استرس مداوم می تواند سیستم مدیریت استرس بدن شما را تغییر دهد و باعت ایجاد واکنش های زیاده از حد و آغاز واکنش های التهابی شود.

التهاب، به نوبه ی خود، باعث کاهش سلامت باروری و ایجاد اختلال رشد تکاملی جنین در مراحل پایانی می شود. برخی از داده ها نشان می دهد که استرس های مزمن در زنان و نداشتن مهارت کافی برای مقابله با عامل استرس زا، ممکن است با وزن کم نوزاد هنگام تولد و تولد های زودرس در ارتباط باشد.

استرس مادر و مغز جنین

استرس مزمن ممکن است باعث ایجاد تغییرات ظریفی در تکامل مغز شده که این تغییرات ممکن است منجر به ایجاد مسائل و مشکلات رفتاری در سنین بالاتر کودک شود.

تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل اولیه ی خود قرار دارد، و پزشکان و متخصصان هنوز به تحقیقات  بیشتری در زمینه ارتباط دقیق بین استرس و پیامد های بارداری نیاز دارند. با این حال، این قضیه یکی از عوامل مهمی است که برای زنان باردار باید در نظر گرفته شود، به خصوص اگر آنها تحت استرس های مزمنی مانند مشکلات مالی یا مشکلات در روابط هستند.

دکتر بوردر، کارشناس ارشد مامایی از دانشگاه "نورث شور" آمریکا می گوید: "ما در حال فکر کردن و تحقیق در این زمینه هستیم که چگونه می توان استرس ناسالم را کاهش داد و این که راهی برای کمک کردن به زنان پیدا کنیم تا بتوانند با استفاده از مکانیسم های مقابله، با استرس های زندگی خود مبارزه کنند."

وی می افزاید: "نباید در مورد استرستان احساس گناه کنید، بلکه باید تمام تلاشتان را بکنید که تا جایی که می توانید آن را کنترل کنید."

راه حل هایی برای مدیریت استرس

دکتر اندروز برای مدیریت استرس در دوران بارداری چند راه حل را ارائه می دهد.

  • به خودتان نگاهی بیاندازید. با پزشک خود در مورد عواملی که باعث می شوند شما احساس استرس کنید، حرف بزنید. با کمک پزشکتان می توانید به دنبال یک راه حل بگردید. این راه حل می تواند شامل مدیتیشن، تمرینات یوگای زمان بارداری و یا مشاوره باشد.
  • یک آواز بخوانید. حتی اگر نمی توانید با صدای بلند آواز بخوانید، اشکالی ندارد، در ذهنتان یک آواز بخوانید، موسیقی به کنترل سطح کورتیزول کمک می کند.

آرام باشید. یک حمام آب گرم بگیرید. یک فنجان چای بنوشید. خودتان را با یک کتاب سرگرم کنید. شما باید این شانس را به خودتان بدهید که تا زمانی که نوزادتان به دنیا می آید، مانند یک ناز پرورده با خودتان برخورد کنید.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید