preloader

درمان دیابت نوع 1 در کودکان و بزرگسالان


درمان دیابت نوع 1 در کودکان و بزرگسالان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16082 اشتراک گذاری :

درمان در بزرگسالان

دیابت نوع 1 نیاز به درمان مادام العمر دارد تا بتوان سطح قند خون را در محدوده ی مجاز نگه داشت. درمان آن شامل موارد زیر می باشد:

  • تزریق انسولین به صورت روزانه و چند نوبت در روز و یا استفاده از پمپ انسولین
  • پایش سطح قند خون به صورت روزانه و چند بار در روز با استفاده از دستگاه های تست قند خون خانگی
  • داشتن یک برنامه ی غذایی منظم به طوری که مصرف کربوهیدرات ها کاملا در طول روز پخش شده باشد. علت انجام این کار این است که میزان قند خون بعد از مصرف یک وعده ی غذایی به یک باره بالا نرود.
  • داشتن فعالیت های بدنی یا ورزش منظم. ورزش به بدن کمک می کند تا استفاده ی موثرتری از انسولین داشته باشد. همچنین ورزش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • معاینات پزشکی به صورت منظم و به منظور تنظیم و نظارت بر درمان های مورد نیاز. آزمایش ها باید به طور منظم انجام شوند تا اگر نشانه هایی از عوارضی مانند بیماری های چشم، کلیه، قلب، رگ های خونی و عصبی وجود داشت، مشاهده و تشخیص داده شود.
  • سیگار کشیدن ممنوع
  • اگر شخص در معرض خطر دوره های کاهش قند خون باشد، مصرف مشروبات الکلی ممنوع خواهد بود.

داشتن یک برنامه ی روزانه ی منظم باعث می شود که مدیریت سطح قند خون آسانتر شود. اگر برنامه ی زمانبندی وعده های غذایی، مقدار غذا و ورزش هر روز مشابه باشد، پیش بینی و کنترل سطح قند خون آسانتر است.

برخی از افراد (به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان) زمانی که به خاطر ketoacidosis دیابتی در بیمارستان بستری می شوند، ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 آنها نیز تشخیص داده می شود. اگر علائم آنها شدید باشد، ممکن است برای درمان به واحد مراقبت های ویژه (ICU) انتقال داده شوند. درمان ketoacidosis دیابتی شامل تزریق مایعات از طریق رگ (داخل وریدی یا IV) به منظور جبران کمبود آب در بدن و به تعادل رساندن الکترولیت ها و استفاده از انسولین برای کاهش سطح قند خون و جلوگیری از تولید کتونها در بدن می شود. 

درمان دیابت نوع 1 در کودکان

درمان دیابت برای کودکان نیز شامل تمام موارد بالا میشود تا بتوان سطح قند خون را در محدوده ی تعریف شده برای کودکان نگهداری کرد. همچنین درمان در کودکان باید به گونه ای باشد که در رشد و نمو طبیعی کودک خللی ایجاد نکند.

هنگامی که کودکان کوچکتر به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا می شوند، والدین مسئول کنترل قند خونشان خواهند بود. با بزرگ تر شدن کودک، می توان مسئولیت های بیشتری را در قبال مراقبت از بیماری دیابت به عهده ی کودک گذاشت.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید