preloader

اگر تری گلیسرید خون بالایی دارید، از خوردن چه غذاهایی باید خودداری کنید؟


اگر تری گلیسرید خون بالایی دارید، از خوردن چه غذاهایی باید خودداری کنید؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 18831 اشتراک گذاری :

 

سبزیجات حاوی کربوهیدرات و کالری 

اگر از داشتن تری گلیسیرید بالا رنج می برید ، برخی سبزیجات به نسبت سایر آنها برایتان مفید تر است . خوردن ذرت و نخودفرنگی که حاوی کربوهیدرات و کالری بالا هستند را متوقف و به جای آنها از سبزیجاتی همچون گل کلم ، کلم پیچ و قارچ استفاده  کنید . با همین روش ساده بدن شما کالری و کربوهیدرات موجود در آن دسته از سبزیجات را به تری گلیسیرید تبدیل نمی کند. 

 

 

لوبیا پخته شده به همراه شکر و گوشت قرمز

انواع لوبیا به تنهایی حاوی مواد مغذی و فیبر بسیار زیادی هستند . اما اگر با شکر و یا گوشت قرمز پخته شود ، برای شما که تری گلیسیرید بالا دارید ، انتخاب مناسبی نخواهد بود . برچسب اطلاعات محصول به شما میزان شکر و چربی داخل قوطی را نشان می دهد. لویبای سیاه جایگزین بسیار خوبی است ، زیرا سرشار از پروتئین و فیبر است و ضمناً چربی اشباع شده و شکر هم ندارد. 

 

 

مصرف زیاد میوه هم مضر است 

هیچ شکی نیست که میوه برای سلامت بدن ما مفید است ، خصوصاً اگر شما خوردن میوه را جایگزین دسر کنید. اما زمانی که تری گلیسیرید بالا دارید، ٢ تا ٣ قطعه میوه در روز بیشتر نباید بخورید . زیرا شکر طبیعی داخل میوه هم برای افراد با تری گلیسیرید بالا مضر است . اگر از میوه های خشک استفاده می کنید ، به یاد داشته باشید که میزان مصرفتان باید کمتر از میوه تازه باشد ، به طور مثال ٢ قاشق غذاخوری کشمش کافی است . 

 

 

الکل 

ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که نوشیدن الکل برای قلب شما مفید است، در صورتی که چنین نیست و مصرف آن تری گلیسیرید خون شما را به شدت بالا می برد. این امر به دلیل وجود شکر در انواع نوشیدنیهای الکلی است . شکر زیاد از هر منبعی به شدت مضر است .پزشک هم در شرایطی که بیمار تری گلیسیرید بالا دارد ، نوشیدن الکل را ممنوع می کند. 

 

 

ماهی تن در روغن 

خوردن ماهی برای قلب بسیار مفید است . اما تن ماهی در روغن بسیار مضر است ، که میتوانید به جای آن تن ماهی در آب استفاده کنید . معمولا هر دوی این محصول را در سوپر مارکتها در یک قفسه پیدا خواهید کرد. 

 

 

نارگیل 

خوردن نارگیل به تازگی مد روز شده است . مشتقات زیادی از نارگیل مانند : شیر نارگیل ، آب نارگیل ، کرن فلکس نارگیل ، روغن نارگیل و خود میوه نارگیل ، این روزها به بازار عرضه می شوند. برخی معتقدند که نارگیل فواید زیادی دارد. اما به دلیل بالا بودن میزان چربی در این میوه ، حتماً برای میزان خوردن آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

غذاهای با کربوهیدرات و کالری بالا 

بدن شما پاستا ، سیب زمینی و کرن فلکس زیاد را به تری گلیسیرید تبدیل میکند. شما می توانید مقدار تنظیم شده و کمتری از آنها را مصرف کنید . در یک وعده بهتر است ، یک اسلایس نان ، یک سوم پیمانه برنج یا پاستا ، نصف پیمانه سیب زمینی  و یا جوی دو سر پخته شده مصرف کنید.

 

 

نوشیدنیهای شیرین شده با شکر 

ممکن است با خوردن یک لیوان نوشیدنی ، مقدار زیادی شکر به بدن شما وارد شود. ممکن است این نوشیدنی چای سرد ، نوشابه معمولی ، آبمیوه و یا قهوه باشد ، که با نوشیدن یکی از اینها میزان زیادی شکر به بدن شما وارد شود . که میزانی از این شکر در بدن تبدیل به تری گلیسیرید می شود . پس زمانی که مصرف شکر را پایین می آورید ، به خاطر داشته باشید که نوشیدنیهای شیرین را هم کمتر مصرف کنید . نوشیدنی شیرین را به یک فنجان در روز کاهش دهید .

 

عسل یا شربت افرا 

ممکن است تصور کنید که عسل و شربت افرا از سایر قندهای فرآوری شده، سالمتر و طبیعی تر هستند. اما آنها هم مانند شکر باعث بالا رفتن تری گلیسیرید شما می شوند. زمانی که قصد پایین آوردن تری گلیسیرید خود را دارید ، شیرین کننده ها از هر نوعی را از برنامه غذایی خود حذف کنید . 

 

 

انواع نانها ، شیرینها

به دلیل بالا بودن تری گلیسیرید شما ، مصرف چربی اشباع شده را در برنامه غذایی خود پایین آورید . این چربی شامل  انواع کره میشود که در پخت انواع نان و شیرینی از آن استفاده می شود . هم چنین مصرف چربی ترانس نیز ممنوع است . حتما برچسب اطلاعات روی محصولات  غذایی را مطالعه کنید . 

 

 

گوشتهای خیلی چرب 

شما مجبور نیستید که کلا مصرف گوشت را قطع کنید . اما باید قطعات باریکتر و بدون چربی را انتخاب کنید. گوشت به دلیل داشتن چربی اشباع شده ، در بالا رفتن تری گلیسیرید تاثیر دارد، پس در خوردن آن محتاط باشید.

 

 

کره یا مارگارین 

به جای مصرف کره یا مارگارین از روغن زیتون استفاده کنید . کره و مارگارین در پخت و پز، چربیهای اشباع شده و ترانس زیادی را آزاد میکنند ،پس برای سس سالاد ،پختن گوشت و سبزیجات از روغن کانولا ، گردو و یا روغن بذر کتان استفاده کنید . 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید