preloader

بیماری لوپوس (قسمت اول)


بیماری لوپوس (قسمت اول)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14804 اشتراک گذاری :

بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس یک بیماری التهابی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به بافت ها و اندام های بدن خودتان حمله می کند. التهاب ناشی از لوپوس می تواند روی بخش های مختلفی از بدن شما از جمله، مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خون، مغز، قلب و ریه ها تاثیر بگذارد.

تشخیص بیماری لوپوس می تواند مشکل باشد زیرا که علائم و نشانه های این بیماری اغلب با علائم بیماری های دیگری اشتباه گرفته می شوند. علامت مشخصه ی لوپوس، مشکلاتی پوستی شبیه به بال پروانه است که روی گونه ها ظاهر می شوند. این علائم در بسیاری از افراد مبتلا (نه همه ی آنها) رخ می دهند.

برخی از افراد به صورت مادرزاد مستعد بیماری لوپوسِ در حال گسترش هستند. در حالی که بیماری لوپوس درمان ندارد، اما روشهای درمانی میتوانند به کنترل علائم آن کمک کنند.

علائم بیماری لوپوس

هیچ دو مورد بیماری لوپوسی دقیقا مشابه هم نیستند. علائم و نشانه های بیماری می توانند ناگهانی و یا آرام آرام به وجود بیایند، یا اینکه ممکن است خفیف یا شدید باشند و همچنین ممکن است به صورت دائم و یا موقتی رخ بدهند. اغلب بیماران، ابتدا لوپوس خفیف دارند، سپس در یک دوره که به آن "شعله ور شدن" گفته می شود، علائم و نشانه ها برای مدتی بدتر شده و سپس بهتر می شوند و یا برای مدتی به صورت کامل ناپدید می شوند.

علائم و نشانه های بیماری لوپوس به این قضیه بستگی دارد که کدام سیستم بدن شما تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرد. علائم و نشانه هایی که بیشتر رایج هستند عبارتند از:

  • خستگی و تب
  • درد، سفتی و یا ورم مفاصل
  • راش (اختلال پوستی) پروانه ای شکلی که گونه ها و پل دماغ را می پوشاند.
  • ضایعاتی پوستی که با قرار گرفتن در معرض آفتاب یا به وجود می آیند و یا بدتر می شوند.
  • انگشتان دست و پا به علت سرما و یا قرار گرفتن در معرض یک اتفاق استرس زا سفید و یا آبی می شوند (پدیده ی رینود - Raynaud)
  • تنگی نفس
  • درد قفسه ی سینه
  • خشکی چشم ها
  • سردرد، گیجی و یا از دست دادن حافظه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار راش و یا تب مداوم و یا درد و خستگی مزمن غیر قابل توضیح شدید، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علل بیماری لوپوس

بیماری لوپوس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم بدن حمله کند. به نظر می رسد که بیماری لوپوس به علت ترکیبی از دلایل ژنتیکی و دلایل محیطی به وجود می آید. افرادی که زمینه ی ارثی بیماری لوپوس را دارند، ممکن است در تماس با چیزی که در محیط می تواند باعث ایجاد بیماری لوپوس شود، به این بیماری مبتلا شوند. با این حال در بسیاری از موارد علت ایجاد بیماری ناشناخته است. برخی از محرک های بالقوه برای ایجاد بیماری عبارتند از:

  • نور خورشید؛ قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است باعث ایجاد ضایعات پوستی شده و یا موجب یک واکنش داخلی در افراد مستعد به بیماری شود.
  • داروها؛ بیماری لوپوس می تواند توسط انواع خاصی از دارو های ضد تشنج، دارو های فشار خون و آنتی بیوتیک ها ایجاد شود. افرادی که بیماری لوپوس آنها به علت مصرف دارو به وجود می آید، معمولا با قطع شدن مصرف آن نوع داروی خاص، علائم لوپوس آنها نیز از بین می رود.

عوامل خطر

ادامه ی  مطلب در قسمت دوم ....

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید