preloader

علائم بارداری: 8 نشانه زودرس برای تشخیص بارداری


علائم بارداری: 8 نشانه زودرس برای تشخیص بارداری
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 49586 اشتراک گذاری :

آیا علائم بارداری را می دانید؟ اگر متوجه شوید که باردار هستید حتما شگفت زده خواهید شد. تست بارداری یک روش است که به طور قطع شما را از باردار بودنتان مطمئن می کند. اما اگر بسیار زود باشد برای اینکه تست حاملگی نتیجه ی دقیقی را نشان دهد چه؟ ممکن است شما از برخی علائم زودرس بارداری از جمله خستگی، تهوع، تکرر ادرار و حساسیت پستان ها مطلع باشید. در این مقاله چند توصیه ی تخصصی در مورد واکنش شما به این علائم (در صورتی که برای باردار شدن اقدام کرده اید) توضیح داده می شود.

  1. خستگی در دوران بارداری

دکتر گیل گراس، استادیار زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، معتقد است که:"احتمالا خستگی شدید و بدون دلیل موجه، شایع ترین نشانه ی زودرس بارداری باشد."

"اگر احتمال این قضیه وجود دارد که شما باردار باشید، سعی نکنید خستگی خود را با مصرف بیش از حد کافئین رفع کنید، به جای آن به واکنش طبیعی بدنتان احترام بگذارید، سخت نگیرید و سعی کنید خوب استراحت کنید."

  1. بیزاری از غذا در دوران بارداری

اگر با باز کردن در یخچال حال شما بد می شود و حتی نمی توانید بدون عق زدن به خاطره ی شبی که مثلا به یک رستوران چینی رفته اید فکر کنید، ممکن است شما باردار باشید. بسیاری از زنان بیزاری از غذا را به عنوان یکی از اولین علائم بارداری اعلام کرده اند. این حالت می تواند به دلیل بالا رفتن هورمون beta-HCG باشد. بهترین راه برای بهبود این حالت این است که از محرک ها و غذاهایی که حال شما را بد می کنند دوری کنید.

  1. حساسیت به بو در دوران بارداری

در مراحل اولیه ی بارداری بوهایی که از آن ها خوشتان نمی آمده (مانند بوی سیگار) و یا حتی بوهایی که از آنها لذت می برده اید (مانند بوی ادکلن شریک زندگیتان) می توانند در شما حالت تهوع ایجاد کنند. این حالت نیز به خاطر تغییرات سطح هورمون بوده و می تواند نشانه ای زودرس باشد برای حاملگی. متاسفانه هیچ راهی برای اینکه از این وضعیت رهایی یابید وجود ندارد مگر اینکه از استشمام این بوها دوری کنید، خصوصا بوی سیگار و دود سیگار که می تواند علاوه بر حالت تهوع، برای سلامت خودتان و کودکتان نیز مضر باشد.

  1. تهوع و استفراغ در دوران بارداری

تهوع و استفراغ می توانند از اولین علائم بارداری باشند. این حالت را می توان به بالا رفتن سطح هورمون ها در مراحل آغازین بارداری نسبت داد.

یکی از راههایی که به خانم های باردار این اطمینان را می دهد که سه ماهه ی اول بارداری (که احتمال سقط جنین وجود دارد) را به خوبی سپری کرده اند همین احساس تهوع و استفراغ است که ممکن است تا هفته ی نوزدهم بارداری هم وجود داشته باشد. به همین دلیل می توان گفت که این حس بیمارگونه ای که در اول صبح ها وجود دارد یک حس خوب است. بالا رفتن هورمون beta-HCG منجر به تهوع و استفراغ می شود و این قضیه می تواند نشانه ای باشد برای رشد جنین.

هنگامی که غذا می خورید ممکن است تفاوت هایی به وجود بیاید. سعی کنید که معده ی شما زیاد خالی نماند. یک بسته کراکر را کنار رختخوابتان قرار دهید و قبل از خارج شدن از رختخواب مقداری از آن را بخورید. خوردن وعده های غذایی سبک و با تعداد بالا در روز و همچنین خوردن یک میان وعده ی سبک قبل از خواب می تواند ایده ی خوبی باشد. معمولا آب نبات هایی با طعم لیمو و یا نعناع می توانند حالت تهوع شما را تسکین دهند.

برای برخی از مادران باردار، ویتامین های مخصوص بارداری، می توانند این حالت تهوع را به وجود بیاورند. ویتامین های خود را با شکم خالی مصرف نکنید. بسیاری از زنان باردار با مصرف این دارو ها در شب و یا همراه با شام احساس بهتری می کنند.

اگر تعداد دفعات استفراغ کردن شما زیاد است حتما به پزشک مراجعه کنید.

  1. ورم و حساسیت به لمس شدن پستان ها در دوران بارداری

تغییرات پستان ها ممکن است یکی دیگر از علائم بارداری باشد. بهترین کار برای بهبود حساسیت پستان ها به لمس شدن استفاده از سینه بند های بهتر و مناسب تر است. به عنوان مثال، سینه بند های اسپرت می توانند برای شما بهتر باشند.

  1. تکرر ادرار در دوران بارداری

در مراحل اولیه ی بارداری رحم بزرگ تر می شود و به مثانه فشار وارد کرده و آن را تحریک کرده و منجر به تکرر ادرار می شود. هیچ راهی برای اجتناب از این قضیه وجود ندارد اما توالت رفتن قبل از خواب می تواند تا اندازه ای به شما کمک کند، با این وجود احتمالا حداقل یک بار دیگر در بین خواب باید بیدار شده و به توالت بروید.

  1. تنگی نفس در دوران بارداری

برخی از زنان باردار در اوایل بارداری و گاهی اوقات در طول بارداری با کمی تنگی نفس مواجه می شوند. دلیل این قضیه این است که بدن به علت وجود جنین و رشد آن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. با بزرگتر شدن جنین این حالت بدتر می شود. با این حال نباید آن را یکی از علائم طبیعی بارداری به شمار آورد و از کنار آن به سادگی گذشت. در صورت مشاهده ی هر کدام از موارد زیر حتما با پزشکتان مشورت کنید:

  • شما یک تنگی نفس ناگهانی را بدون داشتن دلایلی مانند ورزش کردن تجربه کردید.
  • تنفس شما دردناک است.
  • در هنگام دراز کشیدن تنگی نفس شما بدتر می شود.

این علائم می توانند نشانه ای برای مواردی جدی تر باشند.

  1. تغییرات جسمی در دوران بارداری

اگر شما رابطه ی جنسی حفاظت نشده داشته اید و فکر می کنید که باردار هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. یک پزشک متخصص و با تجربه می تواند به وسیله ی معاینه ی لگنی، تغییر رنگ واژن و همچنین نرم شدن دهانه ی رحم که از نشانه های بارداری هستند را تشخیص دهد.

به یاد داشته باشید که این علائم علاوه بر اینکه علائم بارداری هستند، علائم چیز های دیگری از جمله سندرم پیش از قاعدگی نیز هستند. اگر قاعدگی های  شما منظم است، قابل اطمینان ترین نشانه ی اولیه ی بارداری عدم بروز قاعدگی در زمان مشخص آن است. 

 

آیا ممکن است افزایش کم بتا خون به خاطر بارداری خارج رحمی باشد؟

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید