preloader

حقایقی درباره ترک پوست شکم در دوران بارداری


حقایقی درباره ترک پوست شکم در دوران بارداری
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 44576 اشتراک گذاری :

هنگامی که صاحب کودکی می شوید زندگی شما دستخوش تغییرات بسیاری می شود. از زمان بندی کار‌های روزمره گرفته تا ساعت خوابتان و حتی احساس آزادی ای که دارید.

علاوه بر تغییر در برنامه روزانه تان با تغییرات فیزیکی بسیاری نیز روبه رو هستید که مهمترین آنها ایجاد ترک هایی بر روی پوست شکمتان است. برای بعضی از خانم ها ترک روی شکم، همانند پوشک کردن و غذا دادن به بچه جزء جدا نشدنی بچه دار شدن محسوب می شود.

یک مادر 38 ساله اهل سانفرانسیسکو میگوید: "در طول بارداری پوست شکمم بسیار حساس و کشیده شده بود والبته با بزرگتر شدن اندازه دور شکم متوجه خطوطی روی پوست آن می شدم که بعد از حاملگی دوم بدتر هم شدند."

آناتومی ترک های پوستی

ترک های روی شکم زمانی اتفاق می افتند که کودک شما سریع تر از آنی رشد می کند که پوستتان بتواند با آن همراه شود. این اتفاق سبب می شود لایه های ارتجاعی که درست زیر سطح پوست قرار دارند پاره شده و در نتیجه ترک هایی روی پوست شکم ظاهر شوند.

در طول نه ماه بارداری در حدود 14 کیلوگرم به وزن شما افزوده می شود. چنین سرعتی در افزایش وزن می تواند ترک هایی روی پوست شما ایجاد کند (به خصوص روی سینه وشکم که بیشتر از سایر قسمتها بزرگ می شوند.) این ترک ها همچنین ممکن است روی ران ها، باسن و بالای بازوها نیز پدیدار شوند. چنین ترک هایی معمولاَ در ابتدا قرمز یا کبود (بنفش) هستند، اما پس از بارداری به تدریج سفید یا خاکستری شده و در آخر تقریبا محو می شوند.

متخصصان می گویند زنانی که وزن متناسبی دارند باید بین 12 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنند و بسیار خوب خواهد بود که سعی کنند نه تنها وزنشان در همین محدوده زیاد شود، بلکه این افزایش وزن به صورت تدریجی و پایدار اتفاق بیفتد نه به طور سریع و ناگهانی.

به عبارت دیگر، در مورد ترکهای پوستی سرعت افزایش وزن به اندازه میزان آن اهمیت دارد.

چه کسانی دچار ترک های پوستی می شوند؟

آکادمی پوست در آمریکا اعلام کرده که حدود 90% از خانمها، بعد از ماه های ششم و هفتم بارداری دچار کشیدگی پوست شکم و ایجاد ترک هایی بر روی آن می شوند. اگر مادرتان ترک هایی روی پوستش داشته باشد شما هم به احتمال زیاد خواهید داشت چرا که ژنتیک در این مورد نقش مهمی دارد. اگر پوست شما روشن باشد ممکن است ترک های مایل به صورتی روی پوست شما پدید بیایند و چنانچه پوست تیره ای داشته باشید احتمال دارد ترک هایی روشن تر از رنگ پوستتان را مشاهده کنید.

آیا امکان پیشگیری وجود دارد؟

متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید مانع به وجود آمدن این ترک ها شوید. هیچ کرم، لوسیون و یا روغنی نمی تواند از به وجود آمدن آنها جلوگیری کند و چنانچه روی قوطی یکی از آنها چنین ادعایی دیدید باور نکنید.

مرطوب نگه داشتن پوست با کرم های غنی می تواند ایده ی خوبی باشد به خصوص اگر پس از استفاده از آن احساس خوبی روی پوستتان داشته باشید و باعث شود که پوستتان نرم تر و محکم تر به نظر برسد. این به شما کمک می کند که احساس ناخوشایند کشیدگی پوستتان را که با بزرگ تر شدن اندازه شکم همراه است، بهتر تحمل کنید.

روی محوکردن ترک ها تمرکز کنید

 وقتی ترک های روی پوست به طور طبیعی شروع به محو شدن می کنند خطوط نقره ای حاشیه ی آن پررنگ تر و نمایان تر می شوند. بهترین زمان برای درمان آنها وقتیست که هنوز قرمز هستند. استفاده از ژل ساخته شده از عصاره پیاز و اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) می تواند کمک کند. در یک مطالعه، افرادی که از این ژل استفاده می کردند اعلام کردند که ترک هایشان بعد از 12 هفته استفاده روزانه محو شده است.

گزینه دیگر رتینوِئید (retinoid) است که حتماَ باید توسط متخصص پوست تجویز شود. این ماده سرعت جایگزینی سلول ها را افزایش داده و می تواند تحریک کننده رشد دوباره کلاژن ها باشد که باعث می شود پوستی سالم تر داشته باشید. (البته باید از مصرف رتینوئید در دودران بارداری و شیردهی پرهیز کرد)

یک روش درمانی دیگر لیزر درمانیست. در این روش با گرم کردن پوست، رشد کلاژن ها افزایش پیدا کرده و رگ های گشاد شده کوچکتر می شوند. ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم باشد که این درمان را به دفعات انجام دهید. نوعی جراحی پلاستیک به نام Dermabrasion نیز روش درمانی ملایم تری برای بازسازی پوست محسوب میشود که البته تغییرات زیادی را نمیتوان از آن توقع داشت.

بعضی از خانمها به سادگی تلاش می کنند که با شرایط جدید پوستشان کنار بیایند. یکی از آنها میگوید: "حالا که میدانم هیچ کلمه جادویی برای از بین بردن این ترک ها وجود ندارد تصمیم گرفته ام که آنها را به راحتی بپذیرم. در واقع شکل جدید اجزای بدنم و پوست جدیدم را بخشی از اندام مادرانه ام میدانم."

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید