preloader

7 ماده شگفت انگیزی که از پیر شدن جلوگیری می کنند


7 ماده شگفت انگیزی که از پیر شدن جلوگیری می کنند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16823 اشتراک گذاری :

با یک جستجو در بین محصولات مراقبت از پوست متوجه می شوید که تعداد زیادی از آنها ادعا می کنند که می توانند از پیر شدن پوست جلوگیری کنند. این قضیه باعث شده که انتخاب این محصولات سخت و خسته کننده شود. اما به یاد داشته باشید، برای خرید این محصولات هوشیار باشید.
ما کار را برای شما آسان کرده ایم. در این مقاله بازیگران اصلی که در فرایند پیشگیری از پیری نقش دارند را به شما معرفی می کنیم.

رتینول (Retinol)

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است. یک نسخه خفیف تر از رتینوئیدها (یک ماده که برای چین و چروک صورت تجویز می شود). بعد از گذشت چند هفته از مصرف رتینول متوجه خواهید شد که این ماده موثرترین ماده ی بدون نسخه برای پیشگیری از پیری به حساب می آید. رتینول موجب صاف شدن چین و چروکها، باز شدن منافذ، روشن شدن لکه های قهوه ای و بهبود بافت پوست می شود. به خاطر قدرت بسیار بالای رتینول، برانگیختگی پوست بسیار شایع است، به خصوص زمانی که در معرض آفتاب قرار بگیرید. برای پیشگیری از بروز حساسیت محصولات مراقبتی و بهداشتی که بر پایه رتینول هستند را شبانه مصرف کنید و پوست خود را قبل از مصرف خشک کنید و هر روز صبح از مرطوب کننده با SPF مناسب استفاده کنید.

نیاسینامید (Niacinamide)

اگر شما بر روی پوست خود لکه های تیره ناشی از جای جوش ها، آسیب های ناشی از آفتاب و یا افزایش سن دارید، می توانید به کمک نیاسینامید آن ها را روشن کنید. این ماده یکی از مشتقات ویتامین B3 است که از بالا آمدن ملانین و رنگدانه ها به سطح پوست جلوگیری می کند. نیاسینامید می تواند به حفظ رطوبت پوست و تولید کلاژن به پوست کمک کرده و آسیب های حاصل از آفتاب را برطرف کند. به علاوه این ماده به عنوان کاهش دهنده التهاب و حتی آکنه نیز شناخته می شود.

اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid)

شاید شما با شنیدن کلمه "اسید" یاد مواد خطرناک می افتید اما در واقع اسید هیالورونیک برعکس آن مواد عمل می کند. این ماده برای مرطوب ماندن پوست بسیار مفید است. از لوسیون هایی استفاده کنید که حاوی اسید هیالورونیک باشند. این ماده علاوه بر کمک کردن به پوست در مرطوب ماندن، حتی ممکن است موجب تحریک پوست برای تولید کلاژن جدید نیز بشود.

آلفا هیدروکسی اسیدها

برعکس اسید هیالورونیک، آلفا هیدروکسی اسید ها (یا به اختصار AHAs) باعث پوسته پوسته شدن می شوند. این ماده به آرامی چسبی را که باعث چسبیدن سلولهای سطح پوست به همدیگر می شوند را حل می کند و اجازه می دهد که سلول های مرده از پوست جدا شده تا با سلول های جدید و جوان جایگزین شوند. این واکنش، سلول های پوست را به فعالیت تشویق کرده که همین قضیه از پیر شدن پوست جلوگیری می کند. پاک شدن پوست از سلول های مرده اغلب باعث می شود که رطوبت، سرم ها و دارو های مخصوص پوست، راحت تر در پوست نفوذ کنند و تاثیر گذار تر باشند. البته از محصولاتی استفاده کنید که AHAs آنها از 8 درصد بیشتر نباشد. بیشتر شدن غلظت AHAs می تواند به محو شدن لکه های قهوه ای و چین چروک پوست کمک کند اما از طرفی باعت حساسیت بیش از حد پوست به آفتاب نیز می شود.

اسید اسکوربیک (L-ascorbic acid)

اسید اسکوربیک همان ویتامین C است. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به مراقبت از پوست نیز کمک کند. ویتامین C بسیار بی ثبات و فرار بوده و وقتی در معرض هوا قرار می گیرد به سرعت اکسیده شده و بی تاثیر می شود. اما وقتی این ماده، پایدار و خوب باشد بسیار موثر خواد بود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار مهم است که باعث تولید کلاژن، کاهش التهاب و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شود. برای اینکه بتوانید از ویتامین C پایدار استفاده کنید، در لیست مواد سازنده محصولات به دنبال اسید اسکوربیک - L بگردید.

آووبنزون (Avobenzone)

اگر یک محصول مراقبت از پوست بسیار خوب و قابل اعتماد وجود داشته باشد، آن محصول یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF، سی و یا بالاتر خواهد بود. اووبنزون یک ماده شیمیایی رایج در کرم های ضد آفتاب است که از پوست در مقابل اشعه UVA مراقبت می کند. برای مقابله با اشعه UVB این ماده اغلب همراه با اکسی بنزون یا بنزوفنون–3 مورد استفاده قرار میگیرد. برای بسیاری از محصولات، قبل از استفاده از هر نوع ماده آرایشی، سرم و یا لوسیونی باید از کرم های ضد آفتاب (به صورت مستقیم بر روی پوست) استفاده شود. اگر از مواد شیمیایی خوشتان نمی آید می توانید از کرم های ضد آفتابی که حاوی مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند استفاده کنید. البته این مواد چون حالت گچی  دارند باید بعد از استفاده از سرم ها و مرطوب کننده ها مورد استفاده قرار گیرند.

آنتی اکسیدان ها

با استفاده از آنتی اکسیدان ها می توانید سرعت گذر زمان را کم کنید. آنتی اکسیدان ها می توانند با تشویق سلول ها به رشد بیشتر، از آسیب دیدگی ها پیشگیری کنند و به بهبود آنها کمک کنند. از همه مهمتر آنها می توانند رادیکال های آزاد که توسط خورشید و آلودگی های هوا به وجود می آیند و می توانند به پوست آسیب برسانند را خنثی کنند. محبوب ترین آنتی اکسیدان های حاوی ویتامین C و E عبارتند از انار، چایی سبز و عصاره دانه قهوه.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید