preloader

درمان کمر درد: کمر درد شما چگونه باید درمان شود؟


درمان کمر درد: کمر درد شما چگونه باید درمان شود؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 20691 اشتراک گذاری :

چه چیزی به کمر درد شما کمک خواهد کرد؟ برای درمان کمر درد گزینه های بسیاری وجود دارد.

انتخاب روش درمانی بستگی به مورد خاص شما دارد. به عنوان مثال آیا کمر درد شما دو روز است به وجود آمده یا اینکه مدت زیادیست که از آن رنج می برید؟ آیا کمر درد شما با یک آسیب دیدگی شروع شد و یا اینکه واقعا خودتان نیز دلیل بروز کمردردتان را نمی دانید؟ آیا شما سلامت عمومی دارید و یا با بیماری های دیگری نیز مانند دیابت و یا آرتریت مواجه هستید؟

خبر خوب این است که گزینه های زیادی برای درمان کمر درد وجود دارد که بسیاری از آنها را می توانید در خانه نیز انجام دهید.

درمان خانگی کمر درد

کمر درد در بیشتر موارد بعد از چند روز تا چند هفته به صورت خود به خود از بین می رود. برای بسیاری از کمردردها، استفاده از درمان های خانگی کافی می باشد تا فقط مقداری از ناراحتی آن کمتر شده و به بدن زمان داده شود تا خود را درمان کند.

  • ورزش: یک روز به کمرتان استراحت دهید. (اگر کمرتان آسیب دیده است باید منتظر شوید تا آسیب دیدگی بهبود یابد.) بعد از آن فعالیت بدنی خود را آغاز کنید. حرکات کششی، پیاده روی، شنا و سایر ورزش های سبک می توانند به کمر درد شما کمک کنند. ممکن است بهتر باشد قبل از شروع تمرینات با یک نفر متخصص مشورت کنید و در مورد میزان ورزش ها و روش صحیح حرکات سوال بپرسید. روش انجام حرکات در بهبود و یا حتی بدتر شدن کمر شما می تواند تاثیر داشته باشد.
  • سرما و یا گرما: اگر پشت و یا کمر شما آسیب دیده است یک کیسه آب سرد می تواند در کاهش ورم و بی حس کردن درد به شما کمک کند. برای دو تا سه روز اول، هر روز چند دفعه و هر دفعه به مدت 20 دقیقه از کیسه های آب یخ استفاده کنید. بعد از آن برای کاهش درد می توانید از کیسه های آب گرم استفاده کنید.
  • مسکن های بدون نسخه: مسکن های بدون نسخه می توانند به کاهش درد کمر شما کمک کنند. قبل از مصرف دستورات نوشته شده بر روی برچسب دارو را مطالعه کنید. اگر متوجه شدید که مجبورید مدام از این داروها استفاده کنید حتما با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است برای رهایی از کمر درد کرم ها و یا پماد های ضد درد نیز بتوانند به شما کمک کنند.

پزشک برای درمان کمر درد چه کمکی می تواند به شما بکند؟

اگر روش های خانگی جواب ندادند و یا کمر درد شما برای مدتی بیش از چند هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما به رویکرد جدیدی نیاز داشته باشید.

  • تزریق: ممکن است پزشک داروی خاصی را به بافت، مفصل و یا اعصاب پشت شما تزریق کند. استروئید ها می توانند ورم و درد را کاهش دهند. مسکن ها می توانند درد را بی حس کنند. بسته به فرد و نوع دارویی که تزریق می شود، تسکین درد ممکن است از چند روز تا حتی چند ماه طول بکشد.
  • فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا بدنی قویتر، وضعیت استقراری بهتر و روش راه رفتن و حرکت کردن بهتری داشته باشید. با این کارها ممکن است کمر درد شما بهبود یافته و کمر شما قوی تر شود.
  • تجویز دارو: برای درد های طولانی مدت و جدی ممکن است پزشک مصرف دارو را به شما پیشنهاد کند. این دارو ها ممکن است شامل دارو های ضد التهاب، شل کننده های عضلانی، مسکن ها و یا دارو های ضد افسردگی باشند.
  • جراحی: بسیاری از کمر درد ها نیازی به جراحی ندارند. اما برای برخی از افراد این روش درمانی الزامی می شود. جراح می تواند دیسک های آسیب دیده را مداوا کند. با این حال ممکن است عمل جراحی یک راه حل دائمی نباشد و کمر درد در پاره ای از مواقع دوباره عود کند.

درمان های مکمل کمردرد

چند روش درمانی دیگر نیز وجود دارد که شما می توانید آنها را امتحان کنید.

  • طب سوزنی: در این روش یک متخصصِ این کار برای کاهش درد کمر شما، سوزن های کوچکی را در جاهای خاصی از بدن فرو می کند. مطالعات نشان داده که طب سوزنی می تواند برای درمان کمر درد برخی از افراد موثر باشد.
  • تحریک الکتریکی: این روش عبارت است از فرستادن جریان های الکتریکیِ کم به اعصاب، به منظور کاهش درد کمر می باشد. رایج ترین راه استفاده شده در این روش تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) نام دارد.
  • ماساژ: یک مطالعه نشان داده است که ماساژ، باعث کاهش کمر درد می شود و به سایر روش های درمانی نیز کمک می کند تا سریعتر عمل کنند. در مورد کمر درد و یا عمل های جراحیِ انجام شده بر روی کمرتان با ماساژور صحبت کنید.
  • مانیپولاسیون ستون فقرات (Spinal Manipulation): عملیست که توسط متخصص با دست و یا به کمک دستگاهی مخصوص بر روی ستون فقرات شما انجام می شود. ایده اصلی این روش درمانی این است که فشار را بر روی مهره ها کم کرده و مفاصل و عضلات را دوباره تراز کند. مطالعات نشان داده که این روش نیز می تواند به کمر درد شما کمک کند.

نکاتی برای پیشگیری از کمر درد

  • لوازم منزل مناسبی تهیه کنید. بر روی صندلی ای بنشینید که از کمر شما حمایت کافی انجام دهد. ارتفاع میز کارتان را چک کنید و سعی کنید آن را در راحت ترین حالت ممکن انتخاب کنید.
  • وضعیت بدن مناسبی داشته باشد. سعی کنید گردن و کمر خود را حین کار، نشستن و راه رفتن خم نکنید. شانه های خود را نیز در هنگام نشستن رو به عقب نگه دارید. اجازه ندهید که شانه هایتان به سمت جلو و یا به سمت گوش هایتان حرکت کند.
  • اجسام را با دقت بلند کنید. از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید. برای بلند کردن اجسام از زانو خم شوید نه از کمر.
  • به بغل بخوابید و زانو های خود را خم کنید. این کار باعث می شود فشار کمتری بر روی ستون فقرات شما وارد شود. از خوابیدن بر روی شکم خودداری کنید. اگر رو به پشت می خوابید بالش کوچکی را در قسمت پاینی کمر و زیر زانویتان بگذارید.
  • حرکات کششی انجام بدهید. قبل از انجام حرکات ورزشی و یا کارهای سنگین بدنی حتما عضلات خود را کشش بدهید. این کار خطر پیچ خوردگی و کشش عضلات را کم می کند.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید