preloader

خواب و مدیریت استرس: 2 راه ساده برای مراقبت از قلب


خواب و مدیریت استرس: 2 راه ساده برای مراقبت از قلب
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15501 اشتراک گذاری :

اگر شما به بیماری های قلبی مبتلا هستید احتمالا به اندازه کافی با اصول یک زندگی سالم با عادت های خوب آشنایی دارید. رژیم غذایی اصولی، ورزش کردن، پیشگیری از افزیش وزن و بالا رفتن فشار خون و قند خون و عدم سیگار کشیدن و یا ترک سیگار از جمله این اصول هستند. اما نکاتی که ممکن است شما در مورد سلامت قلب ندانید این است که داشتن خواب به اندازه و با کیفیت و همچنین کنترل استرس نیز می توانند در سلامت قلب تاثیر بسزایی داشته باشند.

خواب و تاثیرات آن بر سلامت قلب

دو اختلال مربوط به خواب وجود دارد که به افراد آسیب می زند و ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و یا بدتر شدن آنها شود. این دو اختلال عبارتند از، کمبود خواب و آپنه خواب (sleep apnea)

  • کمبود خواب: کمبود خواب و یا خواب با کیفیت پایین می تواند به مرور زمان باعث افزایش احتمال مشکلات مزمنی مانند بیماری های قلبی شود. مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب، حتی کوتاه مدت، با بیماری های قلبی شامل فشار خون بالا، کلسترول و تریگلیسرید بالا در ارتباط است.
  • آپنه خواب: آپنه خواب یکی از شایع ترین دلایل خروپف های بلند و آزار دهنده است که در طول شب ممکن است به طور موقت و در بازه های زمانی کوتاه، باعث متوقف شدن تنفس شود. بیش از 83 درصد از بیماران قلبی با آپنه خواب مواجه هستند.

در رایج ترین اشکال انسداد ناشی از آپنه خواب، بافت نرم قسمت بالایی دهان و پشت گلو به طور کامل راه هوایی را مسدود می کند. سطح پایین اکسیژن موجود در خون باعث می شود که مغز به بدن دستور بدهد که "نفس بکش". این سیگنال باعث بیدار شدن فرد شده و یا باعث با دهان باز نفس کشیدن فرد می شود. همچنین این سیگنال باعث ترشح همان هورمون های استرس و واکنش های عصبی می شود که در حین عصبانیت و یا وحشت زدگی ایجاد می شود. در نتیجه قلب سریعتر زده و فشار خون بالا می رود که می تواند سلامت قلب را به خطر بیاندازد و خطر التهاب و همچنین لخته شدن خون را افزایش دهد.

اگر شما معمولا با صدای بلند خروپف می کنید و اگر در طول روز نیز احساس خستگی می کنید حتما برای بررسی آپنه خواب به پزشک مراجعه کنید.

استرس را کنترل کنید و با افکار منفی خداحافظی کنید

مشاهدات روز افزونی از شواهد مختلف حاکی از آن است که عوامل روانی می توانند بر روی قلب تاثیر بگذارند و احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش دهند. استرس از هر نوع و تحت هر شرایطی می تواند نقش مهمی در بروز علائم بیماری های قلبی و به خصوص حمله قلبی ایفا کند. همین قضیه برای افسردگی، اضطراب، عصبانیت، کینه و انزوای اجتماعی نیز صادق است. هر کدام از این عوامل به تنهایی می توانند سلامتی قلب شما را به خطر بیاندازند. البته اغلب این مسائل با هم رخ می دهند، به عنوان مثال، استرس روانی اغلب به اضطراب منجر می شود و یا افسردگی می تواند به انزوای اجتماعی منجر شود.

اما سوال اینجاست که آیا کاهش میزان استرس و یا تغییر در نوع واکنش شما به استرس می تواند شانس ابتلای شما به بیماری قلبی و یا حمله قلبی را کاهش دهد؟ پاسخ این سوال به طور کامل روشن نیست اما بسیاری  از مطالعات نشان داده اند که پاسخ "بله" است. اما با این وجود این قضیه هنوز نیازمند مطالعات بیشتریست. تحقیقات نشان داده است که استرس های ثابت و مداوم به صورت بیولوژیکی منجر به افزایش عوامل خطر زا برای بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، گرفتگی و تشکیل رسوب در عروق می شوند. تحقیقات دیگری نشان می دهد که استرس های مزمن ممکن است باعث اختلال در خواب، خوراک، فعالیت های بدنی و ورزش کردن و یا حتی مانع ترک سیگار شود.

خوشبختانه راه های زیادی برای پاسخ به استرس، کنترل آن و در نتیجه کاهش خطر بیماری های قلبی و افزایش کیفیت زندگی شما وجود دارد. مواردی مانند تمرینات ریلکسیشن، ورزش کردن و معاشرت با دوستان، همکاران و اعضای خانواده می تواند به شما کمک کند.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید