preloader

5 ماده غذایی که با کلسترول خون بالا مقابله می کنند.


5 ماده غذایی که با کلسترول خون بالا مقابله می کنند.
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14896 اشتراک گذاری :

شما می توانید با مصرف غذاهای غیر سالم و  با یک رژیم غذایی نامناسب به راحتی خود را به کلسترول خون مبتلا کنید. البته نگران نباشید، برعکس این قضیه نیز صادق است. با تغییراتی در رژیم غذایی و مصرف مواد خوراکی سالم می توانید دوباه کلسترول و چربی خون خود را پایین بیاورید. میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و چربی های مفید می توانند یک رژیم غذایی سالم برای قلب شما باشند. البته برخی مواد خوراکی هستند که به صورت ویژه می توانند به شما در کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند.

این مواد خوراکی چگونه باعث کاهش میزان کلسترول خون می شوند؟

برخی از مواد خوراکی که می توانند باعث کاهش میزان کلسترول خون شوند میزان قابل توجهی فیبر قابل حل دارند که به کلسترول و پیش سازه های آن در سیستم گوارش متصل می شوند و قبل از وارد شدن سیستم گردش خون موجب دفع آنها می شوند. برخی دیگر از آنها شامل چربی های اشباع نشده هستند که به صورت مستقیم باعث کاهش LDL می شوند. برخی دیگر از این مواد با استرول ها و استانول های گیاهی خود مانع جذب کلسترول می شوند. در ادامه به 5 مورد از این مواد خوراکی اشاره خواهیم کرد:

1. جو: یک راه ساده برای کاهش کلسترول خون استفاده از جو دو سر و یا بلغور جو و یا هر ماده ای که از جو ساخته شده باشد است. غلات صبحانه حاوی جو دو سر می توانند 1 تا 2 گرم فیبر محلول را به بدن شما وارد کنند. اگر به این صبحانه یک موز و یا چند عدد توت فرنگی هم اضافه شود می توانید مقدار بیشتری فیبر محلول را به بدنتان برسانید.

2. لوبیا: لوبیا ها سرشار از فیبر های محلول هستند. همچنین سیستم گوارش برای هضم لوبیا نیاز به زمان بیشتری دارد که این قضیه به این معناست که شما برای مدت زمان بیشتری احساس سیر بودن می کنید. به همین دلیل لوبیا (و کلا حبوبات) از مواد خوراکی بسیار مفید برای افرادیست که می خواهند وزن کم کنند. لوبیا به خاطر تنوع گونه های مختلف و همچنین غذاهای مختلفی که می شود با آن تهیه کرد، می تواند گزینه ی بسیار خوب و متنوعی برای پایین آوردن کلسترول خون باشد.

3. آجیل: در یک مطالعه نشان داده شد که خوردن بادام، گردو، بادام زمینی و دیگر آجیل ها برای قلب مفید هستند. مصرف 60 گرم آجیل در روز می تواند تا 5 درصد LDL را کاهش دهد. آجیل مواد مغذی دیگری نیز دارد که می توانند از قلب محافظت کنند.

4. مواد خوراکی حاوی استرول ها و استانول: استرول و استانول به دست آمده از مواد خوراکی گیاهی می تواند به بدن کمک کند تا مقدار کمتری کلسترول جذب کند. کارخانه ها این مواد را به محصولات مختلفی اضافه می کنند و به بازار عرضه می کنند. همچنین این مواد به صورت مکمل نیز وجود دارند. دریافت دو گرم از این مواد به صورت روزانه می تواند تا 10 درصد کلسترول خون را کاهش دهد.

5. ماهی های چرب: مصرف ماهی، دو تا سه وعده در هفته، می تواند باعث کاهش LDL شود. این کار از دو طریق انجام می شود، اول اینکه این ماهی چرب جایگزین گوشت می شود که گوشت چربی اشباع شده دارد و باعث افزایش LDL می شود و دوم اینکه امگا – 3 این گونه ماهی می تواند به کاهش LDL کمک کند. چربی های امگا – 3 تریگلیسرید خون را کاهش می دهند و با جلوگیری از ریتم غیر طبیعی قلب، از قلب محافظت می کنند.

و اما چه مواد خوراکی نباید مصرف کرد؟

همانطور که باید در مورد غذاهایی که باعث کاهش کلسترول خون می شوند آگاهی داشته باشید، در مورد مواد خوراکی ای که باعث افزایش کلسترول خون می شوند نیز باید بدانید. اجتناب از مصرف برخی مواد خوراکی می تواند به بهبود سطح کلسترول خون شما کمک کند. برای همین منظور در مصرف مواد خوراکی زیر دقت بیشتری داشته باشید:

1. چربی های اشباع شده: این چربی ها در گوشت قرمز، شیر و سایر محصولات لبنی و روغن نارگیل و خرما وجود دارند و به طور مستقیم باعث افزایش LDL خون می شوند. پس می توان گفت که یکی از راه های کاهش LDL خون، کاهش مصرف این مواد خوراکیست. سعی کنید مصرف گوشت قرمز را کمتر کنید، از شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید و از روغن زیتون و یا روغن های گیاهی استفاده کنید. به جای کره از مارگارین استفاده کنید و به جای سرخ کردن ماهی و مرغ، آنها را آب پز و یا کبابی مصرف کنید.

2. چربی های ترانس: چربی های ترانس، چربی هایی هستند که طی یک واکنش شیمیایی روغن های مایع گیاهی را به مارگارین های جامد و یا سایر محصولات تبدیل می کنند. چربی های ترانس نیز به اندازه چربی های اشباع شده در افزایش LDL موثر هستند. همچنین می توانند باعث ایجاد التهاب شوند و خطر لخته شدن خون را در داخل رگها افزایش دهند. پیش از این در تهیه مواد خوراکی مختلف، از این چربی ها بیشتر استفاده می شد اما امروزه از مواد جایگزینی به جای چربی های ترانس استفاده می شود. البته در برخی رستوران ها و فست فودها هنوز هم از این چربی های ترانس استفاده می شود.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید