preloader

آنچه در مورد ورم بیضه و واریکوسل باید بدانید


آنچه در مورد ورم بیضه و واریکوسل باید بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 61095 اشتراک گذاری :

ورم بیضه چیست؟

ورم بیضه یا هیدروسل (hydrocele)، تجمع مایع در درون غشاهای مخاطی اطراف بیضه (درون کیسه بیضه) می باشد.

برخی از نوزادان پسر در اولین ماه های زندگی خود با موارد خفیف ورم بیضه مواجه می شوند.

بسیاری از این موارد به صورت خود به خود از بین می روند اما موارد شدید این عارضه باید طی یک عمل جراحی ساده درمان شوند.

علت ورم بیضه چیست؟

هنگامی که یک نوزاد پسر داخل رحم مادر است و یا بلافاصله پس از تولد، بیضه ها از داخل حفره شکمی به طرف کیسه بیضه حرکت می کنند.

گاهی اوقات مسیری که به بیضه ها اجازه ی حرکت از داخل حفره شکمی به داخل کیسه بیضه را می دهد به خوبی بسته نمی شود که همین قضیه باعث ایجاد ورم بیضه در نوزادان می شود.

ورم بیضه می تواند اندازه های مختلفی داشته باشد و معمولا زمانی متوجه آن می شوید که نوزاد شما شروع به گریه کردن می کند. اگر این گذرگاه بعد از ورم بیضه بسته شده و مقداری مایع داخل کیسه بیضه به دام بیافتد، ورم بیضه دیگر بزرگتر نمی شود اما به صورت خود به خود نیز از بین نمی رود.

علت ورم بیضه در بزرگسالان هنوز ناشناخته است اما مشابه نوزادان، یک تجمع مایع در اطراف بیضه ها باعث این ورم می شود.

آیا ورم بیضه خطرناک است؟

نوزادان به ندرت از ورم بیضه احساس ناراحتی می کنند و این کودکان به طور طبیعی در آینده با هیچگونه مشکل خاصی در این زمینه مواجه نمی شوند. به همین خاطر معمولا پزشکان توصیه می کنند که قبل از درمان مدتی صبر کنید تا شاید به صورت خود به خود درمان شود.

عمل ورم بیضه در نوزادان تنها زمانی اتفاق می افتد که اندازه ی ورم به قدری باشد که فرزند شما احساس ناراحتی بکند و یا اینکه به صورت خود به خود درمان نشود.

بیشتر موارد ورم بیضه در بزرگسالان به صورت دائمی می باشد. ورم های کوچک تر نیازی به درمان ندارند. ورم های بزرگ تر نیز با اینکه ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحت کننده ای شوند اما خطرناک نیستند.

اگر مشکوک به ابتلا به ورم بیضه شدیم چه کار باید بکنیم؟

اگر شما متوجه هر تغییر غیر طبیعی در بیضه ها و آلت تناسلی خود شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پزشک معمولا با معاینه ی بالینی می تواند مشکل شما را تشخیص دهد. در برخی موارد ممکن است پزشک برای شما انجام سنوگرافی تجویز کند. در اکثر موارد پزشک به شما خواهد گفت که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

درمان ورم بیضه چگونه است؟

ورم بیضه در نوزادان معمولا خود به خود درمان می شوند و نیازی به اقدامات پزشکی و درمانی ندارد. اگر چنانچه بعد از یک سالگی ورم بیضه همچنان وجود داشته باشد، ممکن است پزشک یک عمل جراحی ساده را انجام دهد. این عمل جراحی معمولا با ایجاد یک برش کوچک در کشاله ران انجام می شود.

عود مجدد ورم بیضه نادر است. عمل جراحی ورم بیضه در بزرگسالان از طریق خود کیسه بیضه انجام می شود.

اگر فرد مبتلا برای عمل جراحی مناسب نباشد، ممکن است که بعد از یک بی حسی موضعی، به وسیله یک سرنگ این کار انجام شود. این حالت یک درمان فوری محسوب می شود که معمولا موقتی بوده و معمولا تجمع مایع دوباره به حالت اول خود بر می گردد.

واریکوسل چیست؟

ورم در کیسه بیضه می تواند به علت واریکوسل باشد. واریکوسل زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی در بند بیضه مملو از خون شود.

با توجه به سیستم رگ های خونی بیضه ها، واریکوسل معمولا در بیضه سمت چپ شایعتر است.

معمولا واریکوسل، هنگامی که ایستاده اید بزرگتر می شود و وقتی دراز می کشید از میزان ورم آن کمتر می شود. این حالت به علت تغییر در میزان خون موجود در رگ های اطراف بند بیشه هاست.

علت واریکوسل چه چیزی است؟

واریکوسل معمولا دلیل روشن و واضحی ندارد. به همین علت معمولا طی یک معاینه معمولی پزشکی تشخیص داده می شود.

اگر واریکوسل شما شدید باشد، ممکن است شما با احساس سنگینی در کیسه بیضه ها و درد در اطراف کیسه بیضه مواجه شوید.

اگر واریکوسل به صورت ناگهانی و در مدت زمانی کوتاه بروز کند، ممکن است پزشک برای شما انجام سنوگرافی از کلیه ها را تجویز کند. در مواردی نادر، واریکوسل ممکن است به علت یک تومور توسعه یافته در کلیه به وجود بیاید.

آیا ارتباطی بین واریکوسل و کاهش باروری وجود دارد؟

در این زمینه ارتباط احتمالی بین واریکوسل و کاهش احتمال باروری مقالات و مطالب بسیار زیادی منتشر شده است.

با توجه به تمام تحقیقات انجام شده هنوز هیچ گونه شواهد مستدلی مبنی بر تاثیر درمان واریکوسل بر افزایش نرخ باروری مردان در دست نیست.

اگر نسبت به ابتلا به واریکوسل مشکوک باشم، چه باید بکنم؟

اگر شما با هر گونه ورم و یا درد در بیضه های خود مواجه هستید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند علت مشکل شما را تشخیص دهد.

در بسیاری از موارد، این گونه مشکلات جدی و خطرناک نیستند اما چنانچه مشکل شما بدخیم باشد باید بلافاصله مراحل تشخیص و درمان انجام شود تا میزان احتمال موفقیت آمیز بودن درمان تا حد ممکن بالا برود.

منبع: netdoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید