preloader

آیا ناباروری مردان درمان دارد؟


آیا ناباروری مردان درمان دارد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10079 اشتراک گذاری :

ناباروری مردان علت حدود یکسوم ناباروریها در جهان است و میتواند در اثر عوامل مختلف ژنتیکی یا محیطی ایجاد شود. در زمانهای گذشته زوجهایی که نمیتوانستند بچهدار شوند، درمان خود را بسیار دور از ذهن تلقی میکردند؛ اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و کشف روشهای درمانی جدید، دیگر این موضوع محال نیست.

ناباروری مردان چیست؟

ناباروری در مردان زمانی ایجاد میشود که اسپرمهای فرد توانایی بارور کردن تخمک را نداشته باشند. اگر مایع منی مرد از لحاظ شکل و تعداد اسپرم، مواد مغذی و قدرت لقاح با تخمک کیفیت پایینی داشته باشد، ممکن است با مشکل ناباروری مواجه شود.

علائم ناباروری در مردان

اگر ناباروری فرد در اثر بیماری یا اختلال خاصی در دستگاه تولید مثلی ایجاد نشده باشد، علامت ظاهری ندارد؛ به همین دلیل تنها زمانی تشخیص داده می‌شود که با گذشت 6 ماه الی یک سال از برقراری رابطه جنسی بدون پیشگیری، زوجین هنوز موفق به فرزندآوری نشده باشند.

در برخی از بیماران ممکن است مشکلاتی در تعادل هورمونی بدن یا گردش خون اطراف بیضه‌ها منجر به ناباروری شوند. در چنین مواردی فرد ممکن است با علائم زیر روبه‌رو شود:

  • اختلالاتی در اندام‌های جنسی مانند مشکلات نعوظ و انزال، کاهش ترشح مایع منی و کم شدن میل جنسی
  • التهاب و درد در بیضه
  • ابتلا به عفونت ادراری یا مشکل در ادرار کردن
  • کاهش موهای بدن یا رشد غیرعادی سینه
  • کاهش تعداد اسپرم در مایع منی (آزواسپرمی)

وجود طولانی‌مدت این علائم در فرد می‌تواند علاوه‌بر ناباروری مشکلات دیگری را نیز به‌وجود آورد؛ بنابراین، اگر در تهران هستید و این نشانه‌ها را دارید و پس از گذشت یک سال هنوز موفق به فرزندآوری نشده‌اید، توصیه می‌کنیم با دکتر ناباروری مردان در تهران مشورت کنید.

علل ناباروری در مردان

عوامل زیادی هستند که میتوانند با تغییر شرایط بدنی مردان و کاهش کیفیت اسپرمها سبب ناباروری شوند.

واریکوسل

زمانی که سیاهرگ گونادال دچار پیچخوردگی شود و نتواند خون را بهشکل مناسبی بهطرف سمت بزرگ سیاهرگ زیرین بفرستد، علائم واریکوسل در فرد پدیدار میشوند. درواقع واریکوسل همان واریسی شدن سیاهرگ بالای بیضه است که سبب تورم یا درد در این ناحیه میشود.

اگر واریکوسل بهموقع تشخیص داده شود و بیمار تحت درمان قرار بگیرد، میتوان از ایجاد عوارض بعدی آن ازجمله ناباروری جلوگیری کرد.

مشکلات هورمونی

هورمونهای بدن نقش مهمی در کنترل فرایند تولید اسپرم دارند و اگر در مقدار ترشحشان مشکلی ایجاد شود احتمال ناباروری وجود دارد. غدههای هیپوتالاموس، هیپوفیزو بیضه با ترشح هورمونهای مختلف نقش کلیدی در عملکرد دستگاه تولید مثلی مردان دارند.

انواع تومورها

تودهها و تومورهای موجود در بیضه و مسیر تناسلی مردان با ایجاد انسداد در لولهها و ممانعت از تولید مایع منی به مقدار کافی، میتوانند در بروز ناباروری نقش موثری ایفا کنند؛ بنابراین، اگر از ساکنان شهر مقدس مشهد هستید درصورت ابتلا به این مورد توصیه میکنیم به دکتر ناباروری مردان در مشهد مراجعه کنید.

تشخیص ناباروری مردان

پس از مراجعه به پزشک، برای تشخیص علت ناباروری زوجین تحت معاینههای مختلفی قرار میگیرند که در مردان شامل معاینه فیزیکی و چندین آزمایش است.

معاینه فیزیکی

بهترین دکتر ناباروری مردان با بررسی غده پروستات و بیضهها بیمار را ازنظر وجود بیماریهایی مانند واریکوسل، ناهنجاری در دستگاه تناسلی و نحوه رویش مو در این قسمت بررسی میکند.

آزمایش‌ها

برای تشخیص دقیق علت ناباروری باید از بیمار آزمایش خون (برای بررسی میزان هورمونها)، آزمایش مایع منی (برای بررسی اسپرمها و کیفیت مایع) و آزمایش ژنتیک (بررسی مشکلات کروموزومی احتمالی) گرفته شود؛ همچنین بافت بیضه و میزان نفوذ اسپرم درون رحم پس از رابطه جنسی نیز در این مرحله مورد آزمایش قرار میگیرد.

روش‌های درمان ناباروری مردان

ناباروری در مردان مشکلی غیرقابل درمان نیست و با مصرف دارو، جراحی و اصلاح سبک زندگی، زوجین میتوانند به معضل خود برای بچهدار شدن پایان دهند.

داروهای موثر در درمان ناباروری مردان

باتوجه به نوع ناباروری از داروهای مختلفی برای درمان استفاده میشود.

  • داروی لتروزول: این دارو زمانی تجویز میشود که میزان تستوسترون موجود در خون کم بوده اسپرمها نقص داشته باشند.
  • داروی بروموکریپتین: در بیمارانی که غده هیپوفیزشان پرولاکتین کمی ترشح میکند، این دارو بهکار میرود.
  • داروی کلومیفن سیترات: مصرف این دارو بههمراه ویتامین E مقدار هورمون استروژن را در بدن بالا میبرد.
  • داروی ایمیپرامین: در مردانی که به‌دلیل مشکل در انزال دچار ناباروری شدهاند، استفاده از این دارو موثر است.

در مواردی که بیمار دچار عفونت باشد، در کنار داروهای دیگر باید از داروهای ضدقارچ و آنتیبیوتیک نیز استفاده کرد؛ همچنین ممکن است پزشک برای جبران کمبود تستوسترون در بدن، برای فرد قرص یا ژل این هورمون را تجویز کند.

درمان ناباروری بااستفاده از جراحی

جراحی یکی از روشهای موثر در درمان ناباروری است که وازووازستومی، وازواپیدیدیموستومی، PESA، TESA، MESA، میکروتسه، واریکوسلکتومی و TESE را شامل میشود. این روشها ممکن است برای ازبین بردن انسداد مجاری دستگاه تناسلی باشد یا در آنها اسپرمها بهصورت مستقیم خارج شوند تا باروری به روشهای دیگری صورت بگیرد.

تاثیر اصلاح سبک زندگی در درمان ناباروری

سبک زندگی نقش زیادی در احتمال فرزندآوری زوجین دارد و عواملی مانند شغل، شرایط زندگی و نحوه رابطه جنسی در میزان باروری بسیار موثر هستند.

ورزش کردن با کنترل متابولیسم بدن، ایجاد توده بدنی مناسب، کاهش استرس و تنظیم ترشحات غدد به درمان ناباروری کمک میکند؛ همچنین مصرف گیاهانی مانند سیر، چای سبز و جنسینگ منجر به تقویت میل جنسی و قدرت تحرک اسپرمها میشود. استفاده لباسهای تنگ و قرار گرفتن در محیطهای گرم به مدت طولانی روی سلامت غدد جنسی مردان تاثیر منفی میگذارد.

درصورتیکه روشهای درمانی جواب ندهند و زوجین نتوانند بهشکل طبیعی بچهدار شوند، میتوانند از روشهای کمکباروری استفاده کنند.

با پیشرفت فناوری پزشکی امکان تلقیح اسپرم و تخمک در آزمایشگاه وجود دارد. این روش که به تلقیح مصنوعی (IVF) معروف است، زمانی انجام میشود که تعداد اسپرمهای موجود در مایع منی مرد کم بوده یا توان تحرک زیادی نداشته باشند. جنین 2 الی 5روزه به رحم مادر منقل میشود و فرایند تکامل خود را آغاز میکند.

تلقیح داخل رحمی (IUI) نوع دیگری از روشهای کمک باروری است که در آن اسپرم ازطریق ابزاری به رحم وارد شده و لقاح بهشکل طبیعی انجام میشود.

روش دیگری که برای درمان ناباروری استفاده میشود، میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم به سیتوپلاسم (ICIS) است. در این روش اسپرم بهشکل مستقیم وارد تخمک شده و جنین تشکیل میشود. در برخی موارد پزشک از ICIS و IVF بهصورت همزمان استفاده میکند.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد زمانی که با مشکلات ناباروری مواجه میشوند، احساس بدی نسبت به خود پیدا می کنند؛ اما ناباروری مردان و زنان قابل درمان است و نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

با مراجعه به سایت دکترتو میتوانید از بهترین پزشکان متخصص نوبت ویزیت بگیرید و مشکلات خود را با آنها بهصورت غیرحضوری مطرح کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید