preloader

با علل استرس و روش های درمان آن بیشتر آشنا شویم


با علل استرس و روش های درمان آن بیشتر آشنا شویم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14160 اشتراک گذاری :

تمام افراد در طول زندگی خود بارها با استرس مواجه می شوند. اما دوره هایی از زندگی وجود دارند که احساس می کنیم در استرس و فشار های عصبی غرق شده ایم. این دوره ها معمولا بسیار سخت و دشوار سپری می شود و می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

 

مطالعاتی که در مورد استرس در محیط کار انجام شده اند چه می گویند؟

مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری، کار در بورس و سرمایه گذاری، پلیس، کار در زندان و بسیاری مشاغل دیگر معمولا از جمله مشاغل پر استرس به حساب می آیند.

به طور کلی بسیاری از کارشناسان معتقدند که ساعت های کاری طولانی یکی از عمده ترین علل بروز استرس در محل کار است.

مطالعات در بریتانیا نشان می دهد که به طور میانگین هر فرد بریتانیایی در هر هفته تقریبا 7 ساعت بیشتر از حد استاندارد کار می کند و در بسیاری از مشاغل مانند حسابداری، تبلیغات و بازاریابی، حقوق، فن آوری اطلاعات و رادیو و تلویزیون کار کردن های طولانی بخشی از کار و کاملا عادی قلمداد می شود.

 

 ساعت های کاری طولانی و استرس

برخی از کارفرمایان تصور می کنند که با طولانی کردن ساعت های کاری می توانند مشکلات شرکت یا موسسه ی خود را حل کنند. این کار شاید در کوتاه مدت بتواند موثر باشد اما در دراز مدت می تواند عواقبی را به بار آورده و تاثیراتی منفی به وجود بیاورد. برخی از این عواقب عبارتند از:

 

  • افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری ها
  • افزایش استرس های کاری
  • مشکلات جسمانی و کاهش دقت افراد و بروز مشکلات ایمنی در محیط کار
  • کاهش روحیه و نشاط افراد

پس بهتر است نگاهی دوباره به سبک زندگیمان بیاندازیم و تلاش کنیم که مقدار استرس دریافتی را تا حد ممکن کاهش دهیم.

 

با بروز استرس چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

تمام انسان ها با پاسخ غریزی به استرس به دنیا می آیند:

  • هر زمان که موقعیت هایی که به صورت بالقوه خطرناک هستند رخ می دهند، هورمون های استرس به صورت غیر ارادی وارد جریان خون می شوند.
  • این هورمون ها به سرعت باعث تغییرات روحی و جسمی شده و میزان قدرت و استقامت افراد را بالا برده و شخص را آماده مبارزه و دفاع خواهند کرد.
  • این هورمون ها در افراد توانایی جسمانی ای به وجود می آورند که آنها را قادر خواهد کرد که با سرعتی بیش از حالت معمولی بدوند (فرار کنند).

این تغییرات کاملا طبیعی هستند و در زمان های قدیم به انسان ها این امکان را می داده است که در مقابل حمله سایر قبایل و یا حیوانات وحشی از خودشان دفاع کنند و یا از آن موقعیت بگریزند. امروزه هنوز هم این فرایند در بدن انسان رخ می دهد و در گاهی مواقع حتی می تواند به ما کمک کند.

در مواقع خطرناک و استرس زا معمولا دهان خشک می شود، دست ها عرق می کنند، ضربان قلب بالا می رود و فرد احساس وحشت زدگی می کند.

این پاسخی است که بدن شما به حالتهای خطرناک می دهد و می تواند به شما در مبارزه و دفاع از خود کمک کند پس سعی کنید این حالت را برای رخداد های خطرناک ذخیره کنید. در چنین مواردی استرس می تواند بسیار مفید باشد.

 

هورمون های استرس بیش فعال

اگر این پاسخ ها به استرس مفید هستند، پس مشکل کجاست؟

امروزه به جای اینکه از استرس در موارد اضطراری استفاده کنیم، از آن در بسیاری از مواقع یک روز معمولی کاری استفاده می کنیم. مثلا زمانی که می خواهیم به سر کار برویم . حس می کنیم ممکن است به موقع به اتوبوس نرسیم، و یا در محیط کار هستیم و با مشکلاتی مانند قطعی اینترنت و عقب ماندن کارها مواجه می شویم و یا نسبت به اتمام به موقع وظایفمان شک داریم. این موارد می توانند به طور معمول در ما ایجاد استرس کنند و باعث شوند که ما هر روز، بارها و بارها استرس را تجربه کنیم.

هورمون های استرس در محیط کار شرایطی را در بدن ما به وجود می آورند که در زمان مواجهه با یک حیوان خطرناک ممکن است بروز کنند و در چنین شرایط کاری امکان دارد هر روز بارها با این موقعیت مواجه شویم. در چنین حالتی بدن و ذهن ما زمان کافی برای استراحت پیدا نخواهد کرد.

بالا رفتن تعداد دفعاتی که یک فرد در طول یک روز دچار استرس می شود باعث می شود که ترشح هورمون استرس دچار اختلال شده و از آن پس با کوچکترین تحریکی فرد دچار استرس شود که این قضیه عواقبی مانند از دست دادن کنترل، عصبانیت و پرخاش در زمان رانندگی یا خرید و بسیاری از برخورد های نامتعارف و غیرمنطقی خواهد داشت.

 

زنان و استرس

تحقیقات نشان داده است که زنان به خاطر هورمون های زنانه خود بهتر از مردان می توانند با استرس مقابله کنند.

محققان معتقدند که این قضیه به این علت است که زنان در زمان های قدیم به خاطر مسائلی مانند بارداری و مراقبت از فرزندان قادر به مبارزه و فرار نبوده اند.

در عوض زنان از یک استراتژی مناسب تر استفاده می کنند. آنها در مواقع خطر فرزندان خود را به آغوش می کشیدند و به مکانی امن پناه می بردند و از سایر زنان درخواست کمک می کردند. این قضیه به خاطر وجود هورمونی زنانه به نام اکسیتوسین رخ می دهد. امروزه نیز این هورمون در زنان وجود دارد و باعث می شود که در شرایط سخت، آنها از زنان دیگر درخواست کمک کنند که معمولا این کار را با پیدا کردن یک هم صحبت زن انجام می دهند.

در کل چه این تحقیقات درست باشند و یا نباشند، باید قبول کرد که زنان بیشتر از مردان در مورد استرس هایشان با دوستانشان صحبت می کنند.

با این حال استرس های شدید می تواند در زنان نیز مانند مردان حالت های ناخوشایندی را به وجود بیاورد و باعث ناتوانی و ناراحتی آنها شود.

 

چگونه باید با استرس مقابله کرد؟

  • اولین و بهترین کار تغییر در سبک زندگی و کاهش میزان اتفاقات استرس زاست.
  • تکنیک های مدیریت استرس را فرا بگیریم و در مواردی که نمی توانیم بروز یک اتفاق استرس زا را کنترل کنیم، با استفاده از این تکنیک ها از میزان تاثیرات استرس بر ذهن و بدنمان بکاهیم.
منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید