preloader

چرا اغلب رژیم های غذایی نتیجه ی رضایت بخشی ندارند


چرا اغلب رژیم های غذایی نتیجه ی رضایت بخشی ندارند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13328 اشتراک گذاری :

تقریبا تمام افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند می دانند که داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند برای سلامت بدن و داشتن وزن متعادل و اندامی متناسب مفید باشد.

به همین دلیل در سالهای اخیر رژیم های غذایی بسیار محبوب شده اند به گونه ای که در 10 سال اخیر تخمین زده شده است که در آمریکا 70 درصد زنان و 30 درصد مردان حداقل برای یک بار یکی از انواع رژیم های غذایی را امتحان کرده اند.

به نظر می رسد که افراد به اسم یا روش رژیم غذایی اهمیتی نمی دهند و هر رژیمی که به آنها وعده ی کاهش وزن بدهد را امتحان می کنند.

متاسفانه نتیجه تمام این رژیم ها اغلب یکسان است. تمام این رژیم ها اغلب تنها به صورت کوتاه مدت نتایج کمی را از خود نشان داده و به مقدار کمی در کاهش وزن به فرد کمک می کند.

و البته بدتر از این، آنکه بسیاری از افراد در حالی رژیم غذایی لاغری را رها می کنند که نسبت به زمان شروع رژیم وزن بیشتری دارند.

 

اما دلیل این قضیه چه می تواند باشد؟

اکثر رژیم های غذایی شامل یک تغییر بزرگ در عادت های غذایی فرد برای مدتی طولانی می شود. اما عادت ها به طور کلی به سختی تغییر می کنند. معمولا افراد عادت های خود را رها نمی کنند زیرا که این عادت ها متناسب با شیوه ی زندگی خودشان و سایر افراد اطرافشان و به مرور زمان شکل گرفته اند.

اغلب تغییر در عادت های غذایی منجر به استرس می شود علل خصوص اگر این تغییرات با عادت های غذایی افراد خانواده و یا سایر افرادی که با ما همسفره هستند تقابل داشته باشد.

رژیم های غذایی سخت هستند زیرا که نیاز به اراده ای قوی دارند تا بر این عادت ها غلبه کنیم.

اغلب اراده افراد در آغاز یک رژیم غذایی بسیار قوی است اما به مرور زمان به دلایلی مانند وضعیت سلامتی و یا استرس ها و محرک هایی که به صورت روزانه از محیط دریافت می شوند باعث بروز فراز و فرود هایی در این اراده می شوند و آن را متزلزل می سازند.

افرادی که رژیم دارند اغلب برای شرایط سختی مانند بیرون رفتن با خانواده برای شام و یا رفتن به رستوران با دوستان برنامه خاصی ندارند و تنها متکی به اراده ی خود هستند.

حفظ اراده قوی برای مدتی طولانی دشوار است، علل خصوص اگر رژیم غذایی شامل قوانین سفت و سختی نیز باشد.

همچنین این خطر وجود دارد که فرد با مشاهده ی مقداری پیشرفت از مقدار سخت گیری ها کم کند و محدودیت های غذایی را ناخواسته حذف کند.

بنابراین نتیجه می گیریم که رژیم های غذایی سخت هستند زیرا که افراد هنوز تفاوت اراده با تعهد به تغییر سبک زندگی در دراز مدت را نمی دانند.

رژیم های غذایی باعث می شوند شما احساس گرسنگی و محرومیت داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که مهم نیست شما چقدر وزن دارید، رژیم های غذایی باعث احساس گرسنگی در افراد شده و تمایلی قدرتمند برای مصرف موادی که در رژیم غذایی محدود شده اند (مانند قند و چربی) را به وجود می آورند.

این هوس باعث می شود که افراد احساس محرومیت کنند و با خود فکر کنند که "همه در حال خوردن (مثلا) شیرینی هستند، چرا من باید خودم را از خوردن آن محروم کنم؟" این نوع تفکر اغلب باعث به وجود آمدن تمایلی بسیار زیاد و پرخوری می شود.

 

افراد از رژیم خسته شده و باعث فروپاشی آن می شوند

رژیم های غذایی لاغری تنها تا زمانی نتیجه می دهند که شما قوانین آن را رعایت کنید. اکثر افراد پس از مدتی از رژیم لاغری سفت و سخت خود خسته شده و آن را زیر پا می گذارند.

مشکل اینجاست که بسیاری از افراد این احساس خستگی را نشانه ای از شکست می دانند و احساس کمبود می کنند. به همین دلیل میل به پرخوری پیدا می کنند و هر چه را که نباید می خوردند حتما به مقدار زیادی مصرف می کنند. در فکر این افراد اینگونه می گذرد که "امروز بخور، از فردا دوباره شروع خواهم کرد."

این گونه افراد به امید اینکه یک رژیم غذایی آسان و بدون محدودیت پیدا کنند به همین ترتیب رژیم های غذایی مختلف را امتحان می کنند و در نهایت تنها اضافه وزن بیشتری را عاید خود می کنند.

رژیم های غذایی نمی توانند به پرخوری های ناشی از مشکلات عاطفی کمک کنند

اغلب افراد نه برای ارضای حس گرسنگی، بلکه برای مقابله با مشکلات عاطفی خود دست به پر خوری می زنند.

این قضیه کاملا طبیعی است که افراد برای مقابله با مشکلات احساسی و عاطفی خود مانند خشم و یا شکست دست به پرخوری بزنند و بسیاری از افراد همین کار را نیز می کنند.

مشکل رژیم های غذایی این است که نمی توانند با پرخوری های ناشی از عوامل عاطفی و احساسی مقابله کنند.

 

افرادی که رژیم می گیرند اغلب قادر به تغییر عادت های اصلی نیستند

تنها کسانی قادر به کاهش وزن مطلوب و حفظ آن می شوند که بتوانند تغییرات دائمی در رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود داده و آن را در خانواده خود نیز به یک عادت تبدیل کنند.

در بسیاری از موارد عادت های قدیمی و نامناسب غذایی به تدریج در رژیم غذایی رخنه می کنند و آن را تغییر می دهند و اغلب باعث می شود که حتی اگر وزن کم کرده باشید، بعد از مدتی دوباره به وزن سابق و یا حتی بیشتر برگردید.

 

تغییر در شیوه زندگی نه رژیم غذایی

در جهان پر از وسوسه ی ما، داشتن وزن مناسب و داشتن رژیم غذایی سالم قابل تقدیر است.

بهترین کار برای کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل و حفظ آن تغییر تدریجی در عادت های بد غذایی و داشتن برنامه غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم است.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید