preloader

علل، علائم، تشخیص و درمان سرطان حنجره


علل، علائم، تشخیص و درمان سرطان حنجره
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 20927 اشتراک گذاری :

سرطان حنجره چیست؟

سرطان حنجره به علت تغییر در پوشش حنجره به وجود می آید که این تغییر از تحریک طولانی مدت حنجره (معمولا با دود سیگار) ناشی می شود.

سالانه 2000 مورد ابتلا به سرطان حنجره در انگلستان بروز می کند. امروزه می توان گفت این سرطان تا حد زیادی یک سرطان مردانه است زیرا که حدود 80 درصد موارد ابتلا به سرطان حنجره را مردان تشکیل می دهند.

همچنین می توان گفت که سرطان حنجره تا حد زیادی با مصرف دخانیات در ارتباط است و به ندرت در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند رخ می دهد.

علائم سرطان حنجره چه چیزهایی هستند؟

سرطان حنجره معمولا در افراد بالای 60 سال رخ می دهد.

معمولا اولین علامت سرطان حنجره، گرفتگی صداست. اگر چنانچه با گرفتگی صدا مواجه شدید و این حالت بیش از 4 هفته به طول انجامید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائمی مانند گلو درد، گوش درد و اشکال در بلع نیز به احتمال کمی ممکن است بروز کند.

سرطان حنجره یک سرطان نادر است اما تشخیص زود هنگام آن می تواند به درمان این سرطان کمک کرده و درمان به موقع معمولا به بهبودی کامل منجر می شود.

اگر پزشک نسبت به علائم شما مشکوک باشد احتمالا شما را به یک متخصص ارجاع خواهد داد.

تشخیص سرطان حنجره چگونه است؟

پزشک به کمک وسایل مخصوصی تارهای صوتی شما را معاینه می کند. ممکن است لازم شود که پزشک به منظور انجام آزمایش، نمونه ای از بافت مشکوک حنجره را جدا کرده و به آزمایشگاه بفرستد تا برای تشخیص دقیق تر سرطان حنجره مورد آزمایش قرار گیرد.

درمان سرطان حنجره چگونه است؟

درمان سرطان حنجره به کمک رادیوتراپی انجام می شود. این درمان معمولا به صورت موقتی بر روی توانایی بلع و صدا تاثیر می گذارد اما اغلب قابلیت حرف زدن به حالت قبلی خود باز می گردد.

اگر سرطان حنجره به موقع تشخیص داده شود و درمان نیز به موقع صورت گیرد، رادیوتراپی می تواند نتیجه مطلوب را حاصل آورد.

در موارد پیشرفته تر سرطان حنجره، پزشک مجبور می شود که حنجره شما را طی یک عمل جراحی بردارد. در این حالت به منظور عمل تنفس سوراخی در جلو گلوی شما ایجاد می شود.

چشم انداز آینده سرطان حنجره

پس از برداشتن حنجره، حرف زدن به دلیل نبود تارهای صوتی غیر ممکن می شود. با این حال یک متخصص گفتار درمانی می تواند به شما روش حرف زدن به کمک مری را یاد بدهد.

پروتز های هوایی که می توانند صدا را شبیه سازی کنند نیز می توانند به این افراد کمک کنند. این وسیله در هنگام عمل جراحی کار گذاشته می شود.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید