preloader

پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)


پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10758 اشتراک گذاری :

 

 

اختلالات همراه با فشار خون بالا در پنج تا ده درصد از تمامی بارداری ها روی می دهد و همراه با خونریزی و عفونت سه عامل کشنده محسوب می شوند که مسئول بخش عمده موارد مرگ و میر مادران به شمار می روند.

در مورد فشار خون بالا، سندرم پره اکلامپسی، به تنهایی یا سوار شده بر روی فشارخون بالای مزمن، خطرناک ترین حالت   محسوب می شود. پره اکلامپسی اغلب در زنان جوان و حاملگی اول روی می دهد. در حالی که در زنان مسن تر خطر بروز پره اکلامپسی سوار شده روی فشار خون بالای مزمن بیشتر است. همچنین، بروز پره اکلامپسی نیز به میزان زیاد تحت تاثیر نژاد و قومیت و در نتیجه استعداد ژنتیکی قرار دارد. سایر عوامل شامل تاثیرات محیطی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فصلی می باشند. میزان بروز پره اکلامپسی در بعضی مطالعات بین المللی از سه تا ده درصد متغیر بوده است. خطر بروز مرده زایی در زنان با حاملگی بیش از یک بار با فشار خون بالا بیشتر از زنان حاملگی اول مبتلا است. سایر عوامل خطر ساز مربوط به پره اکلامپسی شامل چند قلویی، سن بالای سی و پنج سال در مادر و نژاد آفریقایی – آمریکایی هستند. ارتباط بین وزن مادر و خطر بروز پره اکلامپسی، ارتباطی تصاعدی است. در زنانی که بارداری دوقلو دارند، میزان بروز بالای سیزده درصد است.

وجود جفت سر راهی موجب کاهش خطر بروز اختلالات فشار خون می شود. در زنانی که طی اولین بارداری خود فشار خون طبیعی داشته اند، میزان بروز پره اکلامپسی در بارداری بعدی کمتر است .

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید