preloader

ایمپلنت دیجیتال انقلابی نوین در دندانپزشکی


ایمپلنت دیجیتال انقلابی نوین در دندانپزشکی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10046 اشتراک گذاری :

 

 

ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

ایمپلنت دیجیتال به عنوان یک روش درمانی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است، از تکنولوژی کامپیوتری سه بعدی جهت بررسی وضعیت استخوان در فک و عصب بیماران استفاده می کند. استفاده از این تکنولوژی جدید به دندانپزشکان امکان می دهد که برای انجام جراحی های مربوط به ایمپلنت دندان با استفاده از کوچکترین برش ها برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

کاهش درد یکی دیگر از مواردی است، که استفاده از ایمپلنت دیجیتال به آن کمک می کند. با استفاده از این روش روند درمانی آسان تر انجام می گیرد. در واقع با استفاده از روش ایمپلنت دیجیتالی برای دندان ها برش ها به حدی کم می شود، که برای درمان احتیاجی به بخیه زدن وجود نداشته باشد. بنابراین چون برش های کمتری بر روی فک ایجاد می شود بیماران درد کمتری را احساس می کنند.

دندانپزشکی با محوریت دیجیتال می تواند جایگزین مناسبی برای روش های درمان ایمپلنت معمولی باشد. با اطمینان می توان گفت در آینده، دندانپزشکی دیجیتال کاملا مرسوم خواهد شد و روند درمان ایمپلنت ، سرعت ، دقت، کیفیت، و زیبایی کار نهایی افزایش می یابد.

مزایا ایمپلنت دیجیتال چیست؟

از مزایای کاشت ایمپلنت با فناوری های جدید می توان به افزایش دقت در کاشت، ناراحتی کمتر و زمان کوتاه تر عمل اشاره کرد. ایمپلنت های دیجیتالی امکان قرار دادن دقیق تر، کاهش خطر عوارض و بهبود میزان موفقیت ایمپلنت را فراهم می کنند. علاوه بر این، آن ها را می توان در مدت زمان کوتاه تری قرار داد و مدت زمانی را که بیمار باید بر روی یونیت دندانپزشکی سپری کند کاهش می دهد. از دیگر مزایای ایمپلنت دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش درد بعد از کاشت دندان
  • کاهش تورم بعد از کاشت دندان
  • جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان
  • کاهش خونریزی بعد از کاشت دندان
  • حفظ لثه بین‌دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان‌های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان‌های عقب
  • کاهش عوارض بعد از جراحی به دلیل عدم برش لثه و عدم نیاز به بخیه

ایمپلنت دیجیتالی برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از این روش برای تمامی افرادی که فک آنها به صورت کامل رشد کرده باشد، مناسب است و تمامی این افراد می توانند ایمپلنت دیجیتال را انجام دهند. اما افرادی که دارای بیماری هایی از قبیل: سرطان باشند و یا در معرض شیمی درمانی قرار گرفته باشند برای انجام این نوع ایمپلنت دچار مشکل می شوند.

به طور کلی افراد زیر می توانند کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دیجیتال دندان باشند:

  • بهترین روش برای بیماران سیگاری
  • بهترین روش برای بیماران دیابتی
  • بهترین روش برای بیمارانی که عرض استخوان بسیار کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های وسیع پیوند استخوان پیشنهاد شده است.
  • بهترین روش برای بیمارانی که ارتفاع استخوان کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های پیشرفته جابجایی عصب پیشنهاد شده است.
  • بهترین روش برای افرادی که نیازمند روکش سریع دندان می باشند.
  • بهترین روش برای افرادی که به میزان زیادی از کاشت ایمپلنت دندان ترس دارند.

به عبارت دیگر می توان گفت که تمامی افرادی که قادر به استفاده از ایمپلنت معمولی هستند، می توانند از ایمپلنت دیجیتالی نیزاستفاده کنند.

نمونه درمان های دکتر عزیز گشاده رو

مراحل انجام ایمپلنت دیجیتال چیست؟

روش کاشت دیجیتال شامل چندین مرحله است که انجام هر کدام با تکنولوژی دیجیتال پیشرفته، بسیار راحت شده است:

1- اسکن سه‌بعدی فک CBCT))

این اسکن بوسیله دستگاهی مشابه دستکاه OPG و با گردش کامل رادیوگرافی به دور سر تهیه می شود. اشعه ایکس به مدت چند ثانیه نمای کامل استخوان فک را گرفته و با نرم افزار مخصوص پردازش می گردد . در نتیجه دید سه بعدی از استخوان فک به دندانپزشک داده می شود . با این وسیله قطر و طول استخوان مشخص شده و علاوه بر آن عوارض و اجزا داخل آن که در هنگام گذاشتن ایمپلنت باید از آنها دوری کرد نیز معلوم می شود.

2- اسکن یا قالب‌گیری از فک بیمار

اطلاعات دومی که باید داشته باشیم موقعیت قرار گیری تاج دندان های مجاور و وضعیت انساج و بافت نرم و لثه است. در صورتی که کلینیک دندانپزشکی مجهز باشد با کمک گرفتن از دستگاه اسکنر دیجیتال از دندانها و بافت نرم اسکن تهیه می شود . در غیر اینصورت دندانپزشک از فک بیمار قالب گرفته و پس از ریختن گچ آن و ارسال به لابراتوار ایمپلنت دیجیتال از روی قالب اسکن تهیه می شود.

این اسکن بدست آمده موقعیت قرارگیری دندان ها و لثه را به ما می دهد که با انطباق این داده ها با اطلاعات حاصل از CBCT بر روی هم دید کامل از بیرون و درون فک و دندانها بدست می آید.

3- کاشت فیکسچر ایمپلنت دیجیتال

در این مرحله دکتر ایمپلنت با بررسی دقیق تمامی عکس‌ها و اسکن‌های مراحل قبلی، بی‌حسی محل کاشت پایه ایمپلنت را انجام می‌دهد. بعد از انجام بی‌حسی، شکاف کوچکی در لثه ایجاد می‌کند و با کمک دریل مخصوص استخوان فک را می‌تراشد و پایه ایمپلنت دیجیتال را در آن قرار می‌دهد.

4- اتصال اباتمنت و روکش ایمپلنت دیجیتال

بعد از گذشت مدت زمان مشخص یعنی حدود 8 الی 12 هفته، فیکسچر (پایه) ایمپلنت دیجیتال به استخوان فک جوش می‌خورد. بعدازاین مرحله پزشک اباتمنت و روکش ایمپلنت را بر روی پایه قرار می‌دهد.

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت ديجيتال

پس از جراحی کاشت دیجیتال، مراقبت درست و رعایت نکات توصیه شده توسط جراح برای بهبود سریع و موفقیت طولانی مدت ایمپلنت بسیار اهمیت دارند. در اینجا برخی از دستورالعمل های مراقبت ضروری را آورده ایم:

بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از دهانشویه ضد میکروبی، نخ دندان کشیدن برای رعایت بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از ایجاد پلاک در محل ایمپلنت دیجیتال ضروری است.

رعایت رژیم غذایی

باید در چند روز اول پس از جراحی از رژیم غذایی نرم پیروی کرد؛ بهتر است، از مصرف غذاهای سفت، چسبناک یا ترد که به ایمپلنت آسیب می زنند یا عوارض جدی ایجاد می کنند، خودداری کرد.

معاینات منظم دندانپزشکی

برای نظارت بر روند بهبود و اطمینان از موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دیجیتال، مراجعه منظم به دندانپزشک انجام و معاینات ضروری است. دندانپزشک می تواند در این جلسات به طور حرفه ای ایمپلنت را تمیز کند تا ایمپلنت و دندان های اطراف آن سالم و تمیز باشند.

سوالات متداول در مورد ایمپلنت دیجیتال

تفاوت بین ایمپلنت دیجیتال و معمولی در چیست؟

ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی در نحوه اجرا و مدت زمان با هم تفاوت دارند. ایمپلنت دیجیتال که آن را با نام ایمپلنت بدون جراحی نیز می‌شناسند، شیوه‌ای کاملا مدرن با کمترین برش و بدون نیاز به بخیه است که طی آن زمینه برای کاشت آسان دندان با کمترین میزان درد نسبت به روش سنتی فراهم می‌شود.

آیا تفاوتی بین عکس برداری دیجیتال و معمولی وجود دارد؟

بله، تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی در عکس‌برداری سه بعدی در ایمپلنت دیجیتال است. این تصویربرداری از طریق شبیه سازی 3 بعدی صورت می‌گیرد.

برای دیدن نمونه درمان های بیشتر دکتر عزیز گشاده رو به وب سایت به آدرس www.drgoshaderoo.com مراجعه بفرمایید .

آدرس اینستاگرام دکتر عزیز گشاده رو instagram.com/Dr_aziz_goshaderoo

شماره تماس های مطب دکتر عزیز گشاده رو :

۰۹۱۲۰۴۱۱۳۹۹ موبایل و واتساپ کلینیک

۰۲۱-۲۶۶۰۶۱۵۷

۰۲۱-۲۶۶۰۶۱۵۷

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید