preloader

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی با عفونت نهفته دندان


افزایش خطر ابتلا به  بیماری های قلبی با عفونت نهفته دندان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10675 اشتراک گذاری :

اگر شما درمعاینه ی 6 ماهه ی دندان های خود کوتاهی می کنید ممکن است  خواندن این مقاله که نتیجه یک مطالعه جدید است شما را تشویق به انجام این کار کند . محققان برای افرادی که عفونت پنهان دندان دارند  خطر بالاتری از ابتلا به بیماری های قلبی را شناسایی کرده اند.بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده و مسئول حدود 610،000 مرگ در هر سال است.
بیماری عروق کرونر (CAD) رایج ترین شکل از بیماری های قلبی بر اثر تجمع پلاک در عروق کرونرو کاهش جریان خون به قلب است.
عوامل خطرساز رایج برای بیماری های قلبی عبارتند از چاقی، عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت با این حال محققان به طور فزاینده ای نشان داده اند سلامت نامناسب دندان نیز باید به این لیست اضافه شود.
به عنوان مثال در سال گذشته یک مطالعه نشان داد که باکتری در لثه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.
در این شرایط مسیرجریان خون به عروق کرونر مسدود می شود - در حال حاضر، محققان از دانشگاه هلسینکی فنلاند ارتباط بین عفونت ریشه دندان را که به نام  عنوان پریودنتیت آپیکال شناخته شده است خطر ی برای سندرم کرونری حاد (ACS)  تشخیص داده اند  .

پریودنتیت آپیکال که با ضایعات التهابی پالپ در مرکز دندان به وجود می آید  شایع ترین عفونت پوسیدگی دندان شناخته شده در حالی که این شرایط می تواند باعث درد باشد اما ممکن است تا قبل از عفونت درد و نشانه ای وجود نداشته باشد، به همین دلیل  برخی از افرادی که به پریودنتیت آپیکال مبتلا شده اند از وجود آن غافل اندو  اغلب موارد به طور غیر منتظره و یا از طریق رادیوگرافی قابل تشخیص می شود
در این پژوهش شرکت کنندگان 508 نفر از میانگین سنی 62 سال بودند که تجربه برخی از مشکلات قلبی را داشتند.
همه بیماران تحت آنژیوگرافی - اشعه X از عروق خونی قرار گرفتند که نشان داد 36 درصد از بیماران CAD ثابت داشتند، 33 درصد ACS داشته و 31 درصد CAD معنی داری نداشتند.
با استفاده از توموگرافی پانوراما، محققان دندان و فک بیماررا  ارزیابی کردند. آنها دریافتند که تا 58 درصد از بیماران حداقل یک ضایعه التهابی که نشانه ای از پریودنتیت آپیکال بود را داشته اند
نتایج نشان داد که بیماران مبتلا به پریودنتیت آپیکال بیشتر احتمال داشت که CAD یا ACS داشته باشند . این تحقیق برای بیمارانی که پریودنتیت آپیکال آنان درمان نشده بود و یک کانال ریشه آن ها نیاز به درمان داشت  ،2.7 بار بیشتر در معرض خطر ACS  بودند
این نتایج پس از محاسبه تعدادی از عوامل مداخله گر از جمله سن، جنس، مصرف سیگار، دیابت نوع 2، شاخص توده بدن (BMI)، و تعداد دندان ها اعلام شد.
بر اساس این یافته ها، محققان بر این باورند پریودنتیت آپیکال می تواند یک عامل خطر برای بیماری قلبی محسوب شود:
"یافته های ما از این فرضیه که  ضایعات اندو به طور مستقل با CAD و به ویژه با ACS در ارتباط است پشتیبانی می کند. علاوه بر این، گروه دریافتند که بیماران مبتلا به پریودنتیت آپیکال سطوح بالاتری از آنتی بادی را در خون خود داشتند که با دیگر باکتری مشترک در ارتباط بود، نشان داده شده که عفونت های دهانی می تواند بر مناطق دیگر بدن تاثیر گذارد.
به منظور حفاظت از سلامت قلب، تیم نشان می دهد افراد باید استراتژی ویژه ای برای جلوگیری و یا درمان عفونت های دهان و دندان، که اغلب بدون علامت هستند اتخاذ کنند.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید