preloader

گریه کنید و از فواید آن بهره مند شوید


گریه کنید و از فواید آن بهره مند شوید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13227 اشتراک گذاری :

بسیاری از مردم ادعا می کنند که پس از گریه کردن احساس خوبی به آنها دست خواهد داد.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از اتفاقاتی مانند شکست در یک رابطه و یا داشتن یک روز سخت و ناامید کننده گریه کرده اید و بعد از آن احساس کرده اید که مشکلات به آن بدی هم که فکر می کردید نبوده است.

تحقیقات نشان داده است که گریه کردن مواد شیمیایی منفی بدن را کم کرده و باعث می شود شما دید مثبت تری نسبت به زندگیتان داشته باشید. به همین دلیل می توان گفت که گریه می تواند خوب و مفید باشد.

انواع مختلف اشک

نوع اول: اشک های مرتبط با استرس یا احساسات

تحقیقاتی که در دانشگاه مینه سوتا آمریکا انجام شده است نشان می دهد که به لحاظ شیمیایی تفاوت های قابل توجهی بین اشک هایی که به علت استرس و یا مسائل احساسی تولید می شود با اشک هایی که به علت عوامل فیزیکی (مانند پوست کندن پیاز) تولید می شوند وجود دارند.

آنها دریافتند که اشکهای احساسی حاوی مقدار بیشتری از لوسین، پرولاکتین و آدرنوکورتیکو هستند. این مواد توسط بدن در مواقعی که تحت فشار هستیم تولید می شود.

نوع دوم: اشک بازل

همه ما به یک لایه محافظ برای پوشش چشم ها نیاز داریم که به آن اشک بازل گفته می شود.

این مایع توسط غدد اشکی که در هر چشم به صورت جداگانه وجود دارد ترشح شده و از خشک شدن چشم ها و قرار گرفتن در معرض باکتری ها محافظت می کند.

اشک بازل حاوی لیزوزیم که یک ضدباکتری قوی و فوری است می باشد. اگر چشم انسان اشک بازل را ترشح نمی کرد، چشم ها در معرض باکتری ها قرار می گرفت و به احتمال زیاد با کوری مواجه می شد.

نوع سوم: آب چشم

یکی از مهمترین ویژگی های اشک این است که از چشم ما در مقابل محرک ها و اجسام خارجی مانند گرد و غبار و گاز های مضر محافظت می کند.

به این اشک ها، اشک رفلکس نیز گفته می شود. هنگامی که چشم ها به علت یک عامل خارجی تحریک می شوند، چشم ها شروع به ترشح اشک کرده و با این کار باعث شسته شدن چشم ها و دور شدن و یا خارج شدن عامل محرک از چشم می شوند.

اشک ها چگونه می توانند به ما از لحاظ عاطفی کمک کنند؟

اشک های مرتبط با احساسات یا استرس به ما از راه های مختلفی کمک می کند.

این اشک ها علاوه بر تاثیراتی که بر سطح مواد شیمیایی سمی بدن دارند به لحاظ روانی نیز می توانند به ما کمک کنند.

اشک های مرتبط با استرس

تصور می شود که گریه کردن به کاهش استرس کمک می کند. استرس می تواند تاثیرات مخربی بر روی بدن بگذارد. از جمله این اثرات مخرب می توان به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و چاقی اشاره کرد.

با توجه به مطالعاتی که در دانشگاه مینه سوتا انجام شد، اشک های احساسی می توانند سطح مواد شیمیایی سمی بدن را کم کرده و به ما احساس بهتری بدهند.

کم شدن این مواد شیمیایی باعث کم شدن هورمون استرس شده و منجر به کاهش اثرات مخرب استرس بر بدن می شود.

مقابله با غم و اندوه با چند قطره اشک

علاوه بر تاثیری که گریه کردن بر روی سطح مواد شیمیایی مضر دارد، گریه می تواند از لحاظ روانی نیز باعث بهتر شدن خلق و خو شده و به ما در شرایط دردناک و ناراحت کننده کمک کند.

در شرایطی که در معرض شرایط احساسی عمیق قرار می گیریم، گریه کردن عمیق به ما کمک می کند که این وقایع را راحت تر بپذیریم.

اگرچه گریه کردن می تواند برای انسان تاثیرات مثبتی داشته باشد، اما به عواملی مانند دلیل گریه کردن، عامل زمینه ای و چگونگی کنترل و اداره کردن آن بستگی دارد.

از طرفی در برخی از موارد گریه کردن در مکان های عمومی مانند محل کار به علت مسائلی مانند احساس شرم سرکوب میشود. با این حال بسیاری از زنان اعلام کرده اند که در چنین شرایطی نیاز به گریه کردن داشته اند و احساس می کنند که اگر گریه می کردند احساس بهتری را تجربه می کردند.

در برخی موارد گریه به علت نیاز به کمک اتفاق می افتد.

مردم معمولا به کسی که در حال گریه کردن است بیشتر کمک می کنند. گریه کردن می تواند احساس کمک افراد را بیشتر تحریک کند.

همچنین گریه کردن می تواند علامتی باشد برای تماس فیزیکی مانند به آغوش کشیده شدن و یا قرار گرفتن دستی اطمینان بخش در دستان فرد. این گونه ارتباطات فیزیکی می تواند به کاهش استرس کمک کند.

حرف زدن و شنیدن دیدگاه های دیگران نیز می تواند به مقابله با وضعیت های ناراحت کننده و دشوار به ما کمک کند.

گریه کردن بیش از حد

با وجود اینکه گریه کردن می تواند مفید باشد اما گریه کردن های مکرر می تواند نشانه ی یک بیماری وخیم مانند افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه یا افسردگی پس از زایمان باشد.

از طرفی فواید گریه کردن شامل همه افراد نمی شود.

محققان کشف کرده اند که افرادی که از یک اختلال روانی و خلقی رنج می برند احتمال کمتری وجود دارد که پس از گریه کردن احساس بهتری داشته باشند.

اگر شما به صورت مکرر گریه می کنید و احساس می کنید دچار افسردگی شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آمار و اطلاعاتی مفید در مورد گریه کردن

  • 88.8 درصد از افراد پس از گریه کردن احساس بهتری دارند و 8.4 درصد از افراد احساس بدتری پیدا می کنند.
  • به طور متوسط در طول یک سال زنها 47 بار و مردها تنها 7 بار گریه می کنند.
  • تا سن بلوغ می توان گفت گریه کردن در هر دو جنس به یک میزان است اما بعد از سن بلوغ، هورمون ها باعث افزایش گریه در زنان و کاهش گریه در مردان میشود.
  • مردان ممکن است مقدار بیشتری از مواد سمی حاصل از استرس های عاطفی را به کمک تعریق دفع کنند. علت این قضیه این است که مردان بیشتر از زنان عرق می کنند.
  • "مرد که گریه نمی کند." نمی تواند چندان جمله مفیدی باشد زیرا که همانگونه که گفته شد، گریه کردن می تواند مفید باشد.
منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید