preloader

راهکار هایی برای مدیریت خشم و عصبانیت


راهکار هایی برای مدیریت خشم و عصبانیت
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14529 اشتراک گذاری :

با سلام خدمت دوستداران مطالب تندرستی،

در این قسمت به موضوع خشم و عصبانیت و راهکارهایی برای مدیریت آن می پردازیم.

 در این مطلب که از بین تازه های سلامت انتخاب شده است به مدیریت خشم و این که خشم و عصبانیت می تواند به علت سایر مشکلات روانی بروز کند، می پردازیم.

خشم چیست؟

خشم یک احساس هیجانی قدرتمند است که می تواند به علت عواملی مانند سرخوردگی، آسیب های روحی و جسمی، رنجش و دلخوری یا نا امیدی به وجود بیاید. این حالت یکی از واکنش های طبیعی انسان است که می تواند از یک ناراحتی جزئی تا عصبانیت های بسیار شدید متغیر باشد.

خطرات ناشی از خشم سرکوب شده چه چیزهایی هستند؟

خشم سرکوب شده می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. خشمی که به گونه ای مناسب ابراز نمی شود می تواند منجر به اشکال در روابط و اختلالات فکری و رفتاری شده و ممکن است باعث ایجاد انواع مشکلات جسمی شود. خشم های مزمن یا طولانی مدت می توانند منجر به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، سردرد، اختلالات پوستی و مشکلات گوارشی شوند. علاوه بر این، خشم می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند انواع جرم و جنایت، سوء استفاده های جسمی و عاطفی و سایر رفتار های خشونت آمیز شود.

برای مدیریت خشم چه باید کرد؟

  • هر زمان که احساس خشم کردید، نفس عمیق بکشید، افکار منفی که باعث عصبانیت شما شده اند را کنار گذاشته و با خودتان مثبت حرف بزنید. نفس عمیق را فراموش نکنید. سعی کنید یک عبارت مثبت مانند "آروم باش" یا "مهم نیست" یا "بهش فکر نکن" را با خودتان تکرار کنید. نفس عمیق و تکرار این جملات را به صورت همزمان انجام دهید و این کار را تا زمانی که خشم شما فروکش می کند ادامه دهید.
  • هر چند ابراز خشم بهتر از سرکوب کردن آن است، اما در هر صورت خشم باید به روشی صحیح بیان شود. عصبانیت های مکرر می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در روابط خانوادگی، دوستانه و کاری شما شوند. همچنین عصبانیت باعث ایجاد فشار بر روی سیستم عصبی و قلبی و عروقی شما شده و می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تری شود. پس سعی کنید روش صحیح ابراز عصبانیت را فرا بگیرید. این کار به شما کمک می کند که تا حد زیادی از عواقب ناشی از آن در امان باشید. قاطع و جسور بودن می توانند جایگزین خوبی برای عصبانیت باشند.
  • سعی کنید از دیگران کمک بگیرید. در مورد احساساتتان با دیگران حرف بزنید و سعی کنید این اخلاق خود را تغییر دهید.
  • اگر نمی توانید به درستی زمان بروز عصبانیت خود را تشخیص دهید، بهتر است به محض احساس کوچکترین علائمی از عصبانیت، تکنیک های مقابله با آن را به کار ببرید.
  • سعی کنید خود را در جایگاه دیگران قرار داده و از زاویه دید آنها به قضایا نگاه کنید.
  • سعی کنید در هر شرایطی لبخند بزنید و شوخ طبعی را فرا بگیرید.
  • مهارت های خوب گوش دادن را فرا بگیرید. خوب گوش دادن می تواند به بهبود روابط و احساس اعتماد بین افراد کمک کند. این اعتماد می تواند به شما کمک کند تا جبهه گیری و حالت دفاعی و خصمانه کمتری داشته باشید.
  • عقیده و احساسات خود را با آرامش و به طور مستقیم و بدون حالت دفاعی و خصمانه بیان کنید. در زمینه ی ابراز عقاید و احساسات و مدیریت خشم کتاب های زیادی در بازار موجود می باشند. همچنین می توانید در این زمینه به پزشک مراجعه کرده و از ایشان درخواست مشورت و راهنمایی کنید.

برای مقابله با خشم و مدیریت آن به روشی صحیح چه کار های دیگری می توانم بکنم؟

اگر فکر می کنید که خشم شما غیر قابل کنترل است و همین قضیه بر روی روابط و زندگی شما تاثیر منفی گذاشته است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. روانشناس (یا مشاور حرفه ای) می تواند به شما در تغییر تفکر و رفتارتان کمک کند. همچنین می تواند به شما در زمینه مدیریت خشم و ابراز آن به روشی صحیح کمک کند. روانشناس و یا مشاور خود را به دقت انتخاب کنید و به کسی مراجعه کنید که در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشد.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید