preloader

حصبه چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان حصبه


حصبه چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان حصبه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 55060 اشتراک گذاری :

حصبه چیست؟

حصبه یک بیماری عفونیست که باعث تب شده و در مرحله دوم بیماری باعث بروز علائم شدیدی در سیستم گوارش می شود.

در زبان فرانسه به این بیماری "جوشیدن روده" گفته می شود که این جوشیدن می تواند پشت سر هم بوده و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود.

تب حصبه یک بیماری جدیست که می تواند زندگی فرد بیمار را تهدید کند. البته آنتی بیوتیک ها درمانی موثر برای درمان این بیماری هستند.

این بیماری چند هفته طول می کشد و دوره نقاهت نیز بعد از بهبود طول خواهد کشید.

این بیماری از انسان به انسان و از طریق غذا و آشامیدنی منتقل می شود. به همین دلیل به طور کلی می تواند عدم رعایت بهداشت عمومی و سایر نکات بهداشتی را عامل اصلی در گسترش این بیماری دانست.

تب حصبه به ندرت در اروپا دیده می شود و 94 درصد از موارد ابتلا نیز به صورت وارداتی از شبیه قاره هند وارد اروپا می شود.

در کشور انگلستان، منابع اصلی ورود عفونت، کشور های هند، اسپانیا، مصر، ترکیه، تونس، پرتقال و مراکش هستند.

علل تب حصبه و تب شبه حصبه هستند؟

تب حصبه به علت آلودگی به عفونت باکتریایی ایجاد می شود.

این باکتری در مکان های مختلف به اسم های مختلفی شناخته می شود. در انگلستان به این باکتری تیفی سرووار و در آمریکا به آن سالمونلا تیفی گفته می شود. این باکتری ها فقط در انسان ها یافته می شوند و می توانند منجر به بیماری های جدی شوند.

زمانی که باکتری خود را به روده می رساند، از طریق مخاط روده به داخل بافت زمینه ای روده نفوذ می کند.

اگر سیستم ایمنی در این مرحله قادر به مقابله با این باکتری نباشد، این باکتری خود را تکثیر کرده و سپس وارد جریان خون می شود. بعد از این مرحله علائم اولیه بیماری به صورت تب خود را نمایان می کند.

سپس باکتری بیشتر نفوذ کرده و خود را به مغز استخوان، کبد و مجاری صفرا می رساند. باکتریی ها از طریق مجاری صفرا به داخل محتویات روده دفع می شوند.

در مرحله دوم بیماری، باکتری به داخل بافت ایمنی روده کوچک نفوذ می کند و از این به بعد علائم شدید روده کوچک آغاز می شود.

تب شبه حصبه توسط نوعی باکتری دیگر ایجاد میشود. این بیماری شبیه به حصبه بوده اما به طور کلی علائم خفیفتری را ایجاد می کند.

برخی دیگر از انواع باکتری سالمونلا نیز وجود دارند که در انگلستان شایع بوده و باعث مسمومیت های غذایی و اسهال می شوند.

تب حصبه چگونه گسترش پیدا می کند؟

سالمونلای تیفی تنها می تواند به انسان حمله کند. بنابراین عفونت همیشه توسط یک فرد بیمار و یا یک فرد ناقل باکتری به فردی دیگر منتقل می شود.

این باکتری به همراه آب و مواد غذایی وارد بدن می شوند و می توانند در برابر خشک شدن و یخ زدگی مقاومت کنند.

روش ذخیره سازی مواد غذایی بسیار مهم است. آنها باید بر طبق اصول اولیه بهداشت تهیه شده و در یخچال نگهداری شوند، به طوری که باکتری ها قادر به تکثیر قابل توجهی نباشند.

تب حصبه در چه مناطقی رخ می دهد؟

تب حصبه یک بیماری مناطق گرمسیری بوده و با بهداشت عمومی و شرایط بهداشتی آب و محیط رابطه مستقیم دارد.

تب حصبه بیشتر در آسیا، آسیای مرکزی و جنوب آمریکا شایع است و گاهی مواقع به صورت همه گیر و در سطح گستره شیوع پیدا می کند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سالانه 17 میلیون نفر به این بیماری دچار شده و 600 هزار نفر نیز در نتیجه این بیماری جان خود را از دست می دهند. بسیاری از این بیماران در کشور های آسیایی زندگی می کنند.

علائم حصبه چه چیزهایی هستند؟

دوره کومون این بیماری 7 تا 21 روز است و به میزان باکتری های وارد شده به بدن بستگی دارد.

در موارد خفیف، ممکن است باکتری ها سریع از بین بروند و علائم خفیفی را ایجاد کنند. در این حالت اینگونه افراد می توانند ناقل بیماری باشند در حالی که خود تنها علائم خفیفی از بیماری را از خود بروز داده اند.

تب حصبه دو فاز دارد:

  • فاز اول: درجه حرارت بدن بیمار به تدریج افزایش یافته و به 40 درجه سانتی گراد می رسد. شرایط عمومی فرد بیمار بسیار ضعیف شده و فرد با بی اشتهایی، سرفه، سردرد و تعریق شدید مواجه می شود. واضح ترین علائم در این مرحله ممکن است یبوست و مشکلات پوستی باشد. کودکان معمولا دچار اسهال و استفراغ می شوند. فاز اول این بیماری تقریبا یک هفته طول می کشد و پس از پایان این یک هفته بی حالی و عدم هوشیاری ذهنی فرد بیشتر می شود.
  • فاز دوم: در هفته دوم و سوم بیماری، علائم عفونت روده آشکار شده، تب بسیار بالا باقی می ماند و نبض فرد ضعیف و سریع می شود. در هفته سوم یبوست جای خود را به اسهال شدید می دهد. ممکن است مدفوع همراه با خون دفع شود. در هفته چهارم یا پنجم به تدریج تب پایین آمده و شرایط کلی فرد به آرامی بهبود می یابد.

عوارض تب حصبه چه چیزهایی هستند؟

اگر تب حصبه درمان نشود ممکن است فرد بیمار با سوراخ شدن روده و یا خونریزی شدید از مخاط روده مواجه شود.

چشم انداز تب حصبه چگونه است؟

چشم انداز بیماری حصبه بسیار امیدوار کننده است. درمان به کمک آنتی بیوتیک انجام می شود و معمولا می توان پس از پایدار شدن حال بیمار وی را از بیمارستان مرخص کرد.

البته حفظ بهداشت عمومی و فردی باید در خانه به خوبی رعایت شود زیرا که ممکن است خروج باکتری ها از بدن برای چند هفته ادامه داشته باشد.

اگر فرد بیمار به نحوی در تهیه غذا دخیل است باید تا زمانی که دو بار نمونه مدفوع وی عدم وجود باکتری را تائید می کند از دخالت در تهیه غذا خودداری کند.

چه کاری می توانیم بکنیم؟

  • چند نوع واکسن مختلف برای محافظت در برابر سالمونلا تیفی وجود دارد. این واکسن ها به صورت تزریقی و خوراکی موجود هستند که نوع تزریقی آنها به علت اینکه تنها یک دوز از آنها کافی بوده و عوارض جانبی کمتری نیز دارند ترجیح داده می شوند. این واکسن ها به مدت سه سال موثر هستند و می توانند حداقل به مدت دو هفته از شما در مقابل قرار گرفتن در معرض باکتری حصبه محافظت کنند.
  • ابتلا به عفونت با شرایط بهداشتی عمومی و فردی رابطه بسیار نزدیکی داشته و حفظ بهداشت می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به حصبه داشته باشد.

متخصص عفونی

تشخیص حصبه چگونه است؟

در موارد شدید و متوسط، علائم بالینی و توضیحات بیمار در مورد مکان هایی که قبلا در آنجا بوده است (مانند مسافرت ها) می تواند تشخیص را برای پزشک ساده کند. برای تشخیص نهایی، نمونه خون و مدفوع فرد مورد آزمایش قرار می گیرد و باید حاوی باکتری حصبه باشد.

در مواردی که فرد بعد از مسافرت به بیماری دچار شده است، به علت شباهت علائم، باید احتمال ابتلا به وبا نیز مورد آزمایش قرار گیرد.

درمان حصبه چگونه است؟

ممکن است لازم باشد که فرد بیمار در بیمارستان بستری شده و برای جبران آب و نمک های از دست رفته، برای بهبود بیمار از مایع درمانی استفاده شود.

درمان این بیماری به کمک آنتی بیوتیک ها انجام می شود. در مواردی نادر ممکن است دارو های استروئیدی نیز در درمان فرد مورد استفاده قرار گیرد.

پیشگیری از حصبه چگونه است؟

در بیمارستان، افراد بیمار باید به صورت ایزوله نگهداری شوند. شستن دستها مهم ترین راه برای جلوگیری از گسترش این بیماری می باشد.

آزمایش نمونه مدفوع از تمام اعضای خانواده نیز الزامی می باشد.

منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید