preloader

همین امروز خطر ابتلا به سرطان را کم کنید.


همین امروز خطر ابتلا به سرطان را کم کنید.
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13350 اشتراک گذاری :

متاسفانه برای بسیاری از سرطان ها درمان قطعی ای وجود ندارد اما تحقیقات نشان داده است که به راحتی می توان خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش داد.

ما در این مقاله سعی می کنیم که راه های ساده ای را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان را به شما بیاموزیم.

چای سبز بنوشید

چای سبز مزایای ضد سرطان بسیاری دارد. مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز باعث تولید شدن آنزیم های کبدی می شوند. این آنزیم ها مواد سرطان زا را خنثی می کنند. نوشیدن تنها 2 فنجان چای سبز در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را 32 درصد کاهش دهد. از طرفی چای سبز برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان های دیگری مانند پوست، ریه، کلیه و کبد نیز مفید است.

گوشت های فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

گوشت های فرآوری شده ای مانند ژامبون، بیکن، سوسیس و کالباس را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این مواد غذایی به صورت بالقوه می توانند باعث ابتلا به سرطان هایی مانند مری، ریه، معده و پروستات شوند (مصرف 50 گرم از این مواد غذایی در روز خطر ابتلا به سرطان را تا 21 درصد افزایش می دهد.) از طرفی نمک موجود در گوشت های فرآوری شده نیز به خودی خود می تواند سرطان زا باشد. فراموش نکنید که مصرف نمک شما نماید به بیش از 6 گرم در روز برسد. مصرف گوشت قرمز را نیز به 5 بار در هفته برسانید. مصرف بیشتر گوشت قرمز موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده می شود.

مصرف الکل احتمال ابتلا به  سرطان را افزایش می دهد.

الکل خطر ابتلا به سرطان های سینه، کبد و روده را افزایش می دهد. به ازای هر پیک نوشیدن الکل در طول روز، خطر ابتلا به سرطان سینه 2 درصد افزایش می یابد. از طرفی پیک هایی که بعد از مستی مصرف می شوند دو برابر خطرناکتر هستند.

مراقب وزن خود باشید

وزن به صورت مستقیم با ابتلا به سرطان در ارتباط است. اضافه وزن در حد معمولی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 31 درصد افزایش می دهد. اضافه وزن در حدی که فرد چاق محسوب شود نیز این خطر را تا 49 درصد افزایش می دهد. زنانی که در سن بزرگسالی بیش از 19 کیلوگرم وزن اضافه می کنند تا دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

از طرفی، خانم های لاغر زیر 50 سال نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. وزن کم باعث متراکم تر شدن سینه ها می شوند. سینه های متراکم تا چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

لذا بهترین حالت این است که وزن خود را متناسب با قد خود محاسبه کرده و وزن خود را در همان محدوده نگه دارید.

نکات بهداشتی را در زندگی جنسی خود رعایت کنید

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منجر به سرطان دهانه رحم می شود. واکسیناسیون در سن مناسب می تواند خطر ابتلا به این سرطان را تا 70 درصد کاهش دهد. در حال حاضر این واکسن به دختران جوان 12 و 13 سال داده می شود اما تحقیات نشان داده است که این واکسن برای 91 درصد از زنان تا 45 سال نیز تاثیر دارد.

یکی دیگر از روش های اجتناب از این ویروس استفاده از کاندوم است. تحقیقا نشان داده است که زنانی که شریک جنسی آنها از کاندوم استفاده می کند نسبت به زنانی که شریک جنسی آنها تنها در 5 درصد موارد از کاندوم استفاده نمی کند، تا 70 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی دارد.

روزانه زمانی را به ورزش اختصاص دهید.

شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد، ورزش کردن می تواند با ابتلا به سرطان های روده و پستان مقابله کند.

ورزش علاوه بر اینکه در متناسب نگه داشتن وزن موثر است بلکه باعث تنظیم شدن سطح هورمون ها و انسولین می شود که همین قضیه می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر باشد.

حال سوال اینجاست که چه مقدار ورزش لازم است؟ هر چقدر بیشتر ورزش کنید بیشتر در مقابل ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان از خودتان مراقبت کرده اید. توصیه ی ما به شما روزانه 30 دقیقه تا یک ساعت ورزش منظم است.

استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید

بسیاری از ما در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار داریم. از طرفی ورزش کردن در فضای باز و یا حمام آفتاب می تواند این خطر را افزایش دهد.

لذا استفاده از کرم های ضد افتاب را فراموش نکنید. کرم های ضد آفتاب مقاوم در برابر آب بهتر هستند. این نوع کرم ها با عرض کردن پاک از بین نمی روند.

تغذیه ی سالم داشته باشید.

خوردن روزانه 5 وعده سبزی و میوه های تازه می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. شاهی، تمشک، هویج، بلوبری، کلم ها از جمله میوه ها و سبزیجات ضد سرطان هستند.

از طرفی مواد غذایی زیر نیز می توانند در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها به شما کمک کنند:

  • نان های سبوس دار: مصرف روزانه دو تکه نان سبوس دار (به اندازه ی کف دست) می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا 40 درصد کاهش دهد.
  • شیر: نوشیدن روزانه یک لیوان شیر کم چرب می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا 40 درصد کاهش دهد.
  • محصولات لبنی: این محصولات، به ویژه زمانی که با ویتامین D ترکیب شده باشند می توانند در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر باشند.
  • تخم مرغ: مصرف 6 عدد تخم مرغ در طول هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان تا 40 درصد کاهش دهد.

از قرار گرفتن در معرض دود ترافیک دوری کنید.

یک مطالعه نشان می دهد که میزان شیوع سرطان پستان در شهر های بزرگ 1.5 برابر بیشتر از روستاها است. از طرفی دود ناشی از ماشین ها می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

بهترین کار این است که پنجره های ماشین، محل کار یا خانه خود را ببندید و از لوازم تهویه مطبوع استفاده کنید. سعی کنید از خیابان های کمتر شلوغ شهر تردد کنید، حتی اگر این کار باعث دورتر شدن مسیر شما می شود.

دندان های خود را تمیز نگه دارید.

بیماری پریودنتال می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا 63 درصد افزایش دهد. بیماری لثه نیز می تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود و افراد مبتلا به این بیماری اغلب با سطح بالایی از نیتروسامین مواجه هستند که این ماده با سرطان های دهان در ارتباط است.

می توانید روش های صحیح مراقبت از دهان و دندان را از دندانپزشکتان بپرسید. فقط فراموش نکنید که حتما در طول روز حداقل سه بار مسواک بزنید و هر بار دو دقیقه و به صورت چرخشی و بدون برخورد با لثه ها این کار را انجام بدهید. نخ دندان نیز تاثیر بسیار زیادی در حفظ سلامت دهان و دندان و در نتیجه پیشگیری از برخی از سرطان ها دارد.

با نگرانی ها مقابله کنید

افرادی که بیش از حد در معرض نگرانی و اضطراب قرار دارند تا 50 درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس با علل مختلف از جمله سرطان را دارند. نگرانی باعث ترشح هورمون های مضری در بدن شما می شود. از طرفی افرادی که با نگرانی مواجه هستند، بیشتر در معرض خطر انجام رفتار های سرطان زا مانند سیگار کشیدن قرار دارند.

به نوزادتان شیر مادر بدهید.

تحقیقات نشان داده است که زنانی که به نوزادانشان به مدت حداقل 6 ماه شیر می دهند، به ازای هر نوزاد به میزان 7 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان های سینه و تخمدان قرار دارند. 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید