preloader

8 راه ساده برای افزایش سوخت و ساز بدن


8 راه ساده برای افزایش سوخت و ساز بدن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15018 اشتراک گذاری :

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ورزش نمی کنید، شاید بهتر باشد به فکر کنترل وزن و همچنین افزایش سوخت و ساز بدنتان باشید. در این مقاله به 8 راه حل ساده برای افزایش سوخت و ساز بدن خواهیم پرداخت.

چای سبز بنوشید

چای سبز خواص درمانی بسیار زیادی دارد. مقدار زیاد کافئین موجود در چای سبز باعث می شود که مصرف منظم آن به افزایش سوخت و ساز و در نتیجه کاهش وزن شما کمک کند. از طرفی، چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها برای سلامت قبل مفید بوده و خاصیت ضد سرطانی دارند. در تحقیقی که در دانشگاه آریزونای آمریکا انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که مواد طبیعی موجود در چای سبز باعث تولید آنزیم های کبدی می شوند. این آنزیم ها می توانند باعث خنثی سازی مواد سرطان زا شوند.

چه باید کرد: به جای قهوه و چای معمولی از چای سبز استفاده کنید. مصرف حداقل یک یا دو لیوان چای سبز همراه با صبحانه و ناهار توصیه می شود.

صبحانه ی شاهانه بخورید

صبحانه را شاهانه، نهار را مانند شاهزاده ها و شام را مانند فقرا بخورید. اگر به فکر کاهش وزن هستید حتما صبحانه ای کامل و سالم بخورید. این کار به افزایش سوخت و ساز بدنتان کمک می کند.

چه باید کرد: افرادی که می خواهند اشتهای خود را در طول روز کنترل کنند باید صبحانه ای سرشار از پروتئین مصرف کنند. فرنی، میوه های خشک، تخم مرغ آب پز، نان تست سبوس دار، ماهی آزاد و پنیر خامه ای کم چرب می توانند گزینه های مناسبی برای صبحانه باشند.

در طول روز میان وعده ها را فراموش نکنید

اولین نکته ای که باید در مورد میان وعده ها بدانید این است که، میان وعده ها به شرطی که سالم و به اندازه باشند نه تنها مضر نیستند بلکه می توانند به افزایش سوخت و ساز بدن نیز کمک کنند. بین صبح و عصر زمان های مناسبی برای مصرف میان وعده ها هستند.

چه باید کرد: یک کیسه کوچک حاوی میوه های خشک و آجیل بدون نمک به همراه داشته باشید که در صورت احساس گرسنگی مجبور به خریدن محصولات غیر بهداشتی و مضر مانند شیرینی ها یا فست فود ها نشوید. میوه هایی مانند توت ها و آلو نیز گزینه های خوبی برای میان وعده هستند.

پرس های غذای خود را کنترل و مدیریت کنید

ظرف غذای خود را کوچک انتخاب کنید. بعد از اتمام ظرف اول، اگر چنانچه باز هم احساس گرسنگی می کنید، بهتر است برای پر کردن مجدد ظرفتان کمی (20 دقیقه) صبر کنید. این زمانی است که مغز لازم دارد تا از معده شما دستور بگیرد که آیا واقعا گرسنگی شما واقعی است یا اینکه تنها یک احساس وسوسه برانگیز است.

چه باید کرد: برای اندازه گیری میزان غذایی که مصرف می کنید می توانید از اندازه ی دستتان اندازه بگیرید. اندازه ی کربوهیدرات و گوشت های مصرفی در هر وعده غذایی باید حداکثر به اندازه ی کف دستتان باشد و میزان سبزیجات و سالاد شما باید به اندازه هر دو کف دست شما در حالت به هم چسبیده و گود انداخته شده باشد.

غذاهایتان را با فلفل تند مصرف کنید

کپسایسین، ماده ای است که در فلفل تند وجود دارد. این ماده ممکن است در کاهش وزن و سرکوب اشتها به شما کمک کند. فلفل تند می تواند با بالا بردن ضربان قلب و درجه حرارت و افزایش سوخت و ساز بدن از تشکیل سلول های چربی جلوگیری کند و به هضم غذا کمک کند.

چه باید کرد: سعی کنید میزان فلفل مصرفی خود را افزایش دهید. فلفل را می توانید به صورت ترکیبی با سایر مواد غذایی مانند ساندویچ های سالم و ... مصرف کنید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

محققان به این نتیجه رسیده اند که رژیم های غذایی حاوی میزان بالایی از پروتئین می توانند به شما کمک کنند تا احساس سیر بودن بیشتری داشته باشید. همچنین می توانند در کاهش درد گرسنگی و کنترل اشتها نیز به شما کمک کنند. از طرفی پروتئین می تواند باعث ترمیم و ساخته شدن عضلات بدن شده که این قضیه می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود.

چه باید کرد: یک رژیم غذایی متعادل شامل پروتئین داشته باشید. گوشت بدون چربی، تخم مرغ، لوبیا، آجیل، و سویا از جمله منابع خوب پروتئین هستند. ماهی ساردین با نان سبوس دار می تواند یک صبحانه یا نهار خوب باشد. ماهی ساردین علاوه بر پروتئین، امگا – 3 نیز دارد که باعث تقویت سیستم قلبی و عروقی شده و برای تقویت روحیه و خلق و خو مفید است.

آب بنوشید

نوشیدن آب در تمام رژیم های غذایی اهمیت بالایی دارد. برای سوختن هر 100 کالری، بدن شما نیاز به مصرف حدود نیم فنجان آب دارد. از طرفی هنگامی که شما رژیم غذایی لاغری دارید، بدن شما به خاطر سوزاندن چربی های ذخیره شده مقدار بیشتری مواد زائد تولید می کند. به همین دلیل کلیه ها به مقدار آب بیشتری نیاز دارند تا بتوانند عمل تصفیه را به خوبی انجام دهند.

چه باید کرد: مطمئن شوید که شما تشنگی و گرسنگی را با هم اشتباه نمی گیرید. در طول روز آب مصرف کنید. همچنین نوشیدن آب قبل از وعده های غذایی به شما کمک می کند که مقدار کمتری غذا بخورید. از طرفی نوشیدن آب سرد می تواند به سوختن کالری بیشتری در بدن منجر شود. بدن شما برای اینکه بتواند از آب دریافتی خود استفاده کند دمای آن را به دمای بدن (37 درجه) می رساند که این کار باعث مصرف انرژی و در نتیجه سوخته شدن مقداری کالری می شود.

گریپ فروت بخورید

گریپ فروت علاوه بر اینکه میزان فیبر بالایی دارد و میزان شاخص قند خون پایینی دارد، ممکن است بتواند در کاهش وزن به شما کمک کند. گریپ فروت حاوی مقدار قابل توجهی پکتین است که باعث می شود بتوانید اشتهای خود را کنترل کنید و احساس سیری بیشتری بکنید. از طرفی گریپ فروت حاوی ترکیبات ضد سرطان است. گریپ فروت قرمز علاوه بر خواص بالا، در کاهش تریگلیسرید نیز موثر است.

چه باید کرد:  می توانید گریپ فروت را به عنوان صبحانه یا به صورت میان وعده مصرف کنید. برای بهتر شدن مزه ی گریپ فروت می توانید آن را با دارچین و یا همراه با سالاد مصرف کنید.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید