preloader

چگونه از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنیم؟


چگونه از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنیم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13030 اشتراک گذاری :

با توجه به گزارشی که موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) منتشر کرده است، فاکتور های زیادی در ابتلا به آلزایمر نقش دارند. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا به طور کامل مشخص شود که چگونه می توان از بروز این بیماری به طور قطع پیشگیری کرد.

این گزارش توسط گروهی از متخصصان تنظیم شده است که با این وجود نتیجه به دست آمده از آن قطعی و حتمی نبوده و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

با وجود اینکه تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است تا بتوان نظری قطعی را بیان کرد، اما  استراتژی های پیشگیری زیر ممکن است علاوه بر ارتقای سلامت عمومی شما در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر نیز نقش داشته باشند:

  • از سیگار کشیدن بپرهیزید
  • یک رژیم غذایی متعادل سرشار از سبزیجات، میوه ها و پروتئین های بدون چربی و به ویژه پروتئین های حاوی اسید های چرب امگا 3 داشته باشید.
  • فعالیت بدنی و اجتماعی خود را بالا ببرید.
  • مراقب سلامت روان خود باشید.
  • مهارت های افزایش حافظه و تفکر را فرا بگیرید و از آنها استفاده کنید.

آیا ورزش کردن می تواند در پیشگیری از ضعیف شدن حافضه و بهبود عملکرد شناختی به ما کمک کند؟

بله. ممکن است. ورزش داراری فواید زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و تقویت استخوان ها و عضلات و همچنین کاهش استرس است. به نظر می رسد که فعالیت های منظم بدنی می تواند بر روی سلامت مغز نیز تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد که افرادی که از لحاظ بدنی فعال هستند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر و همچنین کاهش عملکرد های ذهنی هستند.

داشتن برنامه ورزشی منظم به صورت چند بار در هفته و هر نوبت 30 تا 60 دقیقه می تواند فواید زیر را داشته باشد:

  • مهارت های فکر کردن، استدلال و یادگیری را در افراد سالم ارتقا می بخشد.
  • بهبود حافظه، قدرت استدلال، قضاوت و مهارت های فکر کردن برای افراد مبتلا به بیماری های خفیف آلزایمر و یا اختلال خفیف در عملکرد شناختی
  • تاخیر در شروع ابتلا به آلزایمر در افرادی که در معرض ابتلا به آلزایمر هستند و همچنین کند کردن پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به آلزایمر

به نظر می رسد که فعالیت های بدنی نه تنها از راه افزایش گردش خون بلکه از راه افزایش مواد شیمیایی که به سلامت مغز کمک می کنند کمک کرده و از کاهش برخی از اتصالات مغز که با افزایش سن رخ می دهد پیشگیری می کند.

تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر ورزش بر روی بهبود بخشیدن و یا پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال قوه شناختی لازم است اما آنچه که به طور کامل اثبات شده است این است که ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی به طور کلی برای سلامت جسمی و ذهنی افراد مفید و حتی می توان گفت الزامیست.

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید