preloader

آیا اختصاص بودجه های کلان برای احداث مراکز درمانی جدید، به واقع اثربخش است؟


آیا اختصاص بودجه های کلان برای احداث مراکز درمانی جدید، به واقع اثربخش است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10771 اشتراک گذاری :

به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا، دکتر سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر 300 مرکز درمانی زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد و قصد داریم امسال 25 واحد جدید به این مجموعه اضافه کنیم.

دکتر نوربخش افزود: امسال 6 بیمارستان تأمین اجتماعی در شهرهای تهران، ایلام، کاشان، بیرجند، زابل و عسلویه مورد بهره برداری قرار می گیرند. همچنین عملیات ساخت و ساز سه بیمارستان دیگر در شهر های دزفول، یزد و لنگرود کلید خورده که از این بین، بیمارستان یزد به عنوان مرکز انستیتو سرطان، به بیمه شدگان تأمین اجتماعی خدمات رسانی خواهد کرد.

برداشت شفاجو:

سازمان تأمین اجتماعی هم اکنون 50 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و سعی دارد با افزایش امکانات درمانی به این جمعیت خدمات بیمه ای ارائه دهد. با توجه به اینکه بیشترین آمار مرگ و میر و بیماری ها در ایران مربوط به بیماری های غیرواگیردار مزمن مثل بیماری های قلبی و عروقی است، آیا سرمایه گذاری برای برنامه های عملی خودمراقبتی و پیشگیری در مقایسه با خدمات درمانی، کارسازتر نیست؟ تلاش در جهت پیشگیری به جای درمان، هزینه های بخش درمان را به شدت کاهش می دهد. به جای اختصاص دادن سرمایه های کلان به منظور افزایش خدمات درمانی، با سرمایه بسیار کمتری می توان آمار ابتلا به بیماری های مزمن غیرواگیردار را تا حد قابل توجهی کاهش داد. طبق آمار وزارت بهداشت، 90 درصد بیماری های دیابت، 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی و 40 درصد سرطان ها با خودمراقبتی قابل پیشگیری هستند. سند سیاست های کلی سلامت، اعلام شده از سوی رهبری به 3 قوه به این مسئله توجه خاص مبذول داشته است: در بند 1-2  این سند به اولویت پیشگیری بر درمان و در بند 11 آن به لزوم افزایش آگاهی و مسئولیت پذیری در این زمینه تأکید ویژه شده است.

به جای اینکه سازمان تأمین اجتماعی هزینه کلانی را برای بخش درمانی اختصاص دهد آیا اختصاص هزینه در بخش پیشگیری اثربخش تر نیست؟ شما در رابطه با این مسئله چه نظری دارید؟ نظرات خود را در قسمت کامنت های این خبر برای ما بنویسید.

منبع: ایسنا
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید