preloader

فاجعه ملی: فقط 6 درصد از دیابتی ها تحت کنترل هستند


فاجعه ملی: فقط 6 درصد از دیابتی ها تحت کنترل هستند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11579 اشتراک گذاری :

دکتر علی رضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیردار وزارت بهداشت در همایش روز جهانی دیابت در مرکز طبی کودکان گفت:

  • میزان ابتلا به دیابت در جهان به مرز ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است که از این میان ۸۰ درصد این جمعیت در کشورهای در حال توسعه هستند. هم اکنون در ایران، 14 درصد افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت، 20 درصد مبتلا به فشارخون بالا و 28 درصد نیز درگیر کلسترول بالا می باشند.
  • با تغییر شیوه زندگی می توان ابتلا به دیابت را تا 11 سال به تعویق انداخت و حتی تا 20 درصد می توان به طور کامل از آن پیشگیری کرد.
  • تنها راه حل برای جلوگیری از بروز دیابت، تغذیه و فعالیت بدنی مناسب می باشد. از این رو برای مبارزه با دیابت تنها وزارت بهداشت مسئول نیست، بلکه همه وزارتخانه ها و نهادها باید در جهت پیشگیری از این بیماری قدم بردارند.
  • آموزش در این زمینه نقش اساسی دارد و این آموزش لازم است که از سنین پایین شروع شود. آموزش در زمینه دیابت حلقه گمشده نه تنها بیماران بلکه پزشکان است.

دکتر داوود عباسی (دیابتولوژیست) نیز در این همایش گفت:

  • آموزش باید تبدیل به اصل درمان شود، آموزش هم برای پیشگیری و هم برای افراد تحت درمان مهم است. پزشک موظف است که به بیمار دیابتی آموزش بدهد نه اینکه فقط برای او دارو تجویز کند.
  • متأسفانه سیستم بهداشتی-درمانی ما بیمار نگر است نه سلامت نگر، به عنوان مثال در طرح تحول نظام سلامت، تأکید شده است که بیمارستان ها باید خدمات کاملی ارائه کنند. این به این معنا است که بیمار شوید بعد بیایید ما در بیمارستان به شما خدمات کامل می دهیم.
  • متأسفانه نیمی از دیابتی ها در ایران اطلاعی از بیمار بودنشان ندارند. نیم دیگر که آگاهند، اصلأ به پزشک مراجعه نمی کنند و از این بین آن دسته باقی مانده که به پزشک مراجعه می کنند به حرف پزشک گوش نمی کنند، آن هایی هم که گوش می کنند، سیستم درمانی به درستی پاسخگوی درمان آن ها نیست. بنابراین از بین 5 تا 7 میلیون دیابتی در کشور فقط 6 درصد آن ها به طور مناسب کنترل می شوند.

همچنین وزیر بهداشت با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی دیابت گفت:

  • سالانه 5 میلیون نفر در جهان در اثر دیابت جان خود را از دست می دهند. به عبارت دیگر در هر 6 ثانیه 1 نفر!!!!
  • بسیاری از افراد دیابتی در کشور از بیماری خود مطلع نیستند و همین مسئله باعث می شود که به عوارض ثانویه و دیررس این بیماری نیز مبتلا شوند.
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید