preloader

پیشگیری از مشکلات بینایی ناشی از بیماری دیابت


پیشگیری از مشکلات بینایی ناشی از بیماری دیابت
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12215 اشتراک گذاری :

انجمن دیابت ایالات متحده اعلام داشته است: ابتلا به بیماری دیابت منجر به خطر روزافزون بیماری های بینایی میشود. اغلب بیماران دیابتی دچار نوعی از گونه های رتینوپتی ( بیماری قرنیه که منجر به اختلال و یا از دست رفتن بینایی میشود) میشوند.نابودی بینایی بر اثر دیابت شایع ترین علت نابینایی در ایالات متحده قلمداد میشود.

اما میتوان از رتینوپتی و دیگر بیماری های بینایی بر اثر دیابت پیشگیری نمود.نتیاج تحقیقات نشان میدهد که با نگه داشتن قند خون در حد نرمال میتوان تا 75% مانع از بروز بیماریهای چشمی و یا کند کردن روند پیشرفت آن شد. حتی  در مبتلایانی که سالها از کنترل میزان قند خون خود غفلت کرده اند نیز می توان امید داشت که جلوی رتینوپتی گرفته شود.

شناخت بیماری رتینوپتی دیابتی

قرنیه بافتی حساس به نور می باشد که در پشت مجموعه چشم قرار دارد و مانند دوربین عکاسی تصاویر را ضبط و اطلاعات آن را از طریق عصب های بینایی برای مغز ارسال مینماید. سطح بالای قند خون منجر یه تضعیف رگ های خون رسان به چشم میشود و به تدریج خون به چشم نفوذ و نشت میکند، حتی تا این مرحله از پیشرفت بیماری، رتینوپتی فاقد نشانه یا علائم خاصی می باشد.

افزایش قند خون منجر به آسیب های بیشتر و جدی به قرنیه میشود.رگهای خونی جدیدی برروی سطح قرنیه رشد میکنند که ضعیف هستند و به راحتی پاره میشوند، این روند منجر به نفوذ خون به بخشهای میانی چشم میشود که قدرت بینایی را تحت تأثیر قرار می دهد. خونریزی میتواند منجر به تشکیل بافت زخم و جدا شدن قرنیه از دیواره چشم گردد. در مواردی تورم ماکیولا منجر به تضعیف بیشتر بینایی میشود.

عوامل مختلفی احتمال ابتلا به رتینوپتی را کاهش میدهند که از آن جمله میتوان به :کنترل سطح قند خون، کنترل فشار خون، مدت زمان درگیری با بیماری دیابت و عوامل ژنتیکی نام برد.

روشهای پیشگیری از رتینوپتی و بیماری های چشمی ناشی از دیابت

اگر شما و یا نزدیکانتان دیابت دارید، برای پیشگیری و یا کاهش سرعت رشد این بیماری موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

سطح قند خون خود را کنترل نمایید: به طور مداوم سطح قند خونتان را تحت نظر پزشک معالج خود کنترل نمایید. تمام نتایج پیشین سطح قند خون خود را فایل بندی و در هر بار مراجعه به دکتر همراه خود داشته باشید. با نرمال نگه داشتن سطح قند خون، شانس ابتلا به رتینوپتی به طرز چشمگیری کاهش می یابد و یا در صورت ابتلا، بیماری قابل درمان تر و خفیف تر خواهد بود.

فشار خون خود را کنترل نمایید: فشار خون بالا( عمدتا قابل مشاهده در بزرگسالان مبتلا به دیابت) خطر ابتلا به بیماری های چشمی ، حمله های قلبی و بیماری های کلیوی را افزایش میدهد. فشار خون بالا رگهای ضعبف خونی در چشم را پاره میکند. توصیه میشود فشار خون خود را تحت نظر پزشک معالج خود به صورت مداوم کنترل نمایید.

جلسات مشاوره با پزشک معالج خود را جدی گرفته و فراموش نکنید به چشم پزشک نیز مراجعه نمایید. چشم پزشک با کنترل وضعیت قرنیه شما رتینوپتی را در مراحل ابتدایی کنترل می نماید و تشخیص به هنگام شانس درمان را افزایش میدهد.

منبع: webmd

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید