preloader

اسکیزوفرنی چیست؟ نکاتی در مورد علت اسکیزوفرنی و پیشگیری از آن


اسکیزوفرنی چیست؟ نکاتی در مورد علت اسکیزوفرنی و پیشگیری از آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12687 اشتراک گذاری :

اسکیزوفرنی بیماری پیچیده ای است که بخشی از ژن ها را درگیر میکند.عوامل دیگری هم در رخداد این بیماری نقش دارند. پژوهشگران در تلاشند تا راههایی را بیایند که احتمال بروز این بیماری را کاهش دهد.

با وجودیکه از اسکیزوفرنی در مواردی  به عنوان بیماری وراثتی نام برده شده است ،اما موارد متعددی از بیماران بدون هیچگونه سابقه و پیش زمینه ی وراثتی  نیز به این بیماری مبتلا می شوند. تا به امروز ژن به خصوصی به عنوان عامل اصلی اسکیزوفرنی گزارش نشده است بلکه گروهی از ژنها معرفی شده اند که میتوانند احتمال ابتلا را افزایش دهند.

جولیا سامتون، مدیر بیماری های عصبی PC در نیویورک، با بیان پاره ای توضیحات عواملی را معرفی کرده است که در کنار عوامل ژنتیکی  احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش میدهد. این عوامل عبارتند از:
 

مشکلات بارداری

عفونت، استرس، بارداریهای پرخطر از جمله  فشار خون بالا، تورم دست و پا و میزان بالای پروتئین در ادرار مادر- که در صورت عدم درمان به موقع میتواند منجر به خطرات جدی برای مادر و کودک شود- به عنوان عوامل افزاینده احتمال بروز این بیماری گزارش شده اند. افسردگی یا تنشهای سنگین روانی برای مادر در دوران بارداری ، پیش زمینه بروز اسکیزوفرنی در کودک را فراهم میکند.


تجربیات در سنین کودکی

آسیب های مغزی، سوء استقاده های جنسی و آسیب های ضربه ای جدی در سنین پایین میتوانند به طور چشمگیری احتمال بیماری را افزایش دهند.

" آسیب های ضربه ای در  کودکان  قبل از 16 سالگی احتمال ابتلا را 3 برابر و در موارد جدیتر تا  50 برابر افزایش میدهد."


استفاده از داروهای مخدر

استعمال طولانی مدت و در سنین پایین داروهای توهم زا و مخدر چون ماریجوانا .


پیشگیری از اسکیزوفرنی

از مواد مخدر استفاده نکنید: این موضوع به طور ویژه ای برای نوجوانان مهم است. داروهای شیمیایی و نوشیدنی های الکلی خطر بیماری های روانی از جمله اسکیزوفرنی را افزایش میدهد.

از سوء استفاده های فیزیکی با آسیبهای فیزیکی پرهیز کنید: در این گونه موارد تقاضای کمک نمایید.

اجتماعی باشید: روابط اجتماعی قوی تاثیر به سزایی در ارتقا سطح سلامتی دارد. در صورتی که در ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی هستید، روابط اجتماعی میتواند با کاهش استرس، افزایش روحیه و سرگرم شدن شما مفید باشد. تشویق نوجوانان به ارتباطهای صمیمانه با دوستان و پرهیز از انزوا بسیار حائز اهمیت است.

مدیریت استرس: استرس های مزمن و اضطراب برای سلامت افراد با پیش زمینه بیماری اسکیزوفرنی بسیار نامطلوب است.

از بدن خود مراقبت نمایید: تغذیه مناسب و ورزش عوامل بسیار مهمی هستند. ایمن سازی فعالیتهای فیزیکی نیز باید مورد توجه قرار گیرند، به عنوان مثال استفاده از کلاه ایمنی و گاردهای ایمنی در حین فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری جهت اجتناب از آسیبهای احتمالی به ناحیه سر.

روغن ماهی استفاده نمایید:  تحقیقات جدید نشان داده اند که استفاده از روغن های چرب حاوی امگا 3 ( موجود در روغن ماهی) احتمال تشدید بیماریهای روانی را کاهش میدهد و یا حتی از بروز آن در کودکان با پیش زمینه اسکیزوفرنی در خانواده جلوگیری می کند.

در صورتیکه باردار هستید از خود بسیار مراقبت نمایید: مراقبتهای مناسب بارداری با کاهش اثر استرس و عفونت بر جنین میتواند احتمال بارداری های پرخطر را کاهش دهد.

به روان پزشک مراجعه کنید: در صورت مشاهده هرگونه نشانه های اسکیزوفرنی همچون سوء ظن یا افکار غیرمعمول بیمارگونه ، به پزشک روان شناس مراجعه نمایید. تشخیص و مداوا در مراحل اولیه بیماری کمک بسیار بزرگی در به حداقل رساندن تاثیرات نامطلوب بیماری بر کار، تحصیلات و زندگی اجتماعی دارد.در این نوع درمان، روان پزشک آموزش دیده با شناسایی الگوهای افکار منفی در بیمار، جهت تشخیص بیماری اقدام می کند.

مثبت اندیش باشید: وجود پیش زمینه های وراثتی اسکیزوفرنی در خانواده، به معنای ابتلای حتمی به این بیماری نمی باشد. 85% موارد با زمینه وراثتی اسکیزوفرنی به این بیماری مبتلا نمی شوند.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید