preloader

سیگارهای الکترونیکی و عفونت های تنفسی


سیگارهای الکترونیکی و عفونت های تنفسی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11577 اشتراک گذاری :

یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که بخار حاصل از سیگارهای الکترونیکی چه دارای نیکوتین باشند چه نباشند، احتمال ابتلای افراد جوان، به عفونت های تنفسی را افزایش می دهد.

محققان گزارش داده اند که نمونه های بافت های سلول های آزمایشگاهی  بدن کودکان  که در آزمایشگاه، در مجاورت بخارهای ناشی از سیگارهای الکترونیکی قرار گرفته است، دچار آسیب دیدگی گشته اند.

دکتر کیو وو، محقق بیماری های تنفسی دریافته است که این بخارها، واکنش سلول های مخاطی را که در داخل  شش ها قرار دارند و از شش ها محافظت می کنند را تحریک می کنند

به محض مجاورت این سلول ها با بخار سیگارهای الکترونیکی ، این سلول ها بیشتر مستعد عفونی شدن با ویروس راینو (rhinovirus) که عامل اصلی سرما خوردگی است،  می شوند.

سلول های مخاطی، اولین خط دفاعی سیستم تنفسی بدن انسان هستند و از آن در مقابل خطرات تهدید کننده محافظت می کنند. حتی اگر این بخارها، نیکوتین نداشته باشند، باز هم به سیستم دفاعی سلول های مخاطی آسیب رسانده و احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهند.

به واسطه ی تبلیغات،  میزان مصرف سیگارهای الکترونیکی افزایش چشمگیری داشته و این سیگارها به عنوان یک جایگزین کم خطر تر برای سیگارهای نیکوتین دار معرفی شده اند.

آمار نشان می دهد که در ایالات متحده آمریکا،  1.8 میلیون کودک  در سال 2012 و کمتر از دو درصد بزرگسالان این کشور در سال 2010، از سیگار های الکترونیکی استفاده کرده اند. این در حالی است که با گذشت یک سال این مقدار به اوج خود یعنی 40 میلیون نفر)افزایش 620 درصدی( رسیده است.

به منظور انجام تحقیق بر روی تاثیر بخار سیگار های الکترونیکی روی افراد جوان، بافت سلول های تنفسی کودکانی که به علت مرگ به مرکز علوم پزشکی اهدا شده بود ، در یک ظرف استریل در انتهای یک دستگاه مکش، و یک سیگار الکترونیکی در انتهای دیگر، قرار داده شد. به این ترتیب،  با مکش  بخار از طریق یک لوله و رسیدن آن به بافت های تنفسی، عمل کشیدن سیگار، شبیه سازی گردید.

این بخارات، چه دارای نیکوتین باشند چه نباشند، موجب آزادسازی روتئثن   )پروتئینی که میزان التهاب ریه و واکنش سیستم دفاعی بدن می شود(می گردد. گرچه بخارات نیکوتین دار، مقدار اندکی بیشتر IL6 تولید می کنند.

نتایج حاصل شده نشان می دهد سلول های بخار خورده، بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند چرا که آزمایشات نشان می دهد که میزان جذب ویروس در این بافت ها بیشتر است.

در مراحل بعدی، همین آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی نیز انجام گرفت و دقیقا نتایج آزمایشات بر روی بافت بدن انسان را تایید کرد.

از طرف دیگر، انجمن وپینگ آمریکا، به طرفداری از این سیگارها اذعان داشت : نتایج حاصل شده بر روی اثرات این سیگارها، به علت اینکه تنها در آزمایشگاه انجام گرفته و روی بدن انسان های زنده مورد بررسی قرارنگرفته اند، محدود هستند. همچنین این آزمایشات، این اثرات تخریبی را با اثرات تخریبی سایر موارد قابل استنشاق مقایسه نکرده اند.

به طریق مشابه، افراد زیادی در مرکز سلامتی آمریکا بر این توافقتد که خطرات تخریبی این سیگار ها باید با سایر جایگزین ها مقایسه شده و در همان حوزه، مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

برخلاف مطالعات قبلی، این آزمایش هیچ اطلاعاتی در زمینه ی مقایسه ی اثرات این سیگار با موارد مشابه از قبیل سیگارهای سنتی، آدامس های نیکوتین دار و روش های درمانی ترک سیگار به دست نمی دهد که این مسئله، یک بحران و بحث چالش برانگیز است که مسئولین، چندان علاقه ای به پاسخگویی به آن ندارند.

به همین دلیل، دکتر نورمن ادلمن (Norman Edelman) ، مشاور ارشد انجمن ریه در آمریکا، به مردم در باره ی نتیجه گیری و قضاوت بر اساس نتایج آزمایشگاهی هشدار داد و یافته های آزمایش را بسیار بحث برانگیز و جالب خواند.

وی افزود : آنچه به طور قطعی مسلم است افزایش التهاب سلول های ریوی بر اثر مجاورت با این بخار هاست که بامطالعات قبلی کاملا مطابقت دارد. سایر موارد در دست آزمایش است و به پژوهش و آزمایش های بیشتر نیاز است.

به همین منوال، دو گروه از محققان از انجمن سرطان در آمریکا، اثرات تخریبی سیگار های الکترونیکی را ناشناخته اعلام کرده و آن را نیازمند مطالعه بیشتر اعلام نمودند.

در پایان، انجمن محققان سرطان و غده شناسی در آمریکا، توافقا لیستی از توصیه ها و پیشنهادات به منظور ایجاد مصوبه و قانون در خصوص استعمال سیگارهای الکترونیکی، همانند سایر دخانیات، ارائه نمودند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید