preloader

١٩ عادت اشتباه که باعث خراب شدن دندانها می شود


١٩ عادت اشتباه که باعث خراب شدن دندانها می شود
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14532 اشتراک گذاری :

 

١- گاز زدن یخ 

ممکن است فکر کنید ، از آنجایی که یخ فاقد شکر است و محصولی طبیعی است ، پس بی ضرر است . اما خوردن قطعات سخت و یخ زده می تواند باعث خرد و خراب شدن دندانهایتان شود . و اگر گاززدن و خوردن یخ به بافت نرم داخل دندان آسیب بزند ، دندان دردهای مداوم به سراغ فرد می آید .در ادامه، غذاهای داغ و سرد باعث دردهای تیز و طولانی می شود . اگر هوس به خوردن یخ کردید ، سعی کنید به جای آن ، آدامس بدون قند بجوید . 

 

 

٢- انجام ورزشهای سنگین ، بدون محافظ دهان 

اگر فوتبال ، هاکی و یا ورزشهایی از این قبیل انجام می دهید ، هرگز بدون محافظ دهان وارد زمین نشوید . این محافظ پلاستیکی ردیف بالایی دندانهای شما را محافظت می کند .در هنگامی که بازی به خشونت  می رسد ،بدون محافظ دهان ، ممکن است دندان شما بشکند و یا حتی کنده شود . این محافظ را از داروخانه و یا دنداپزشک خود تهیه کنید . 

 

 

٣- شیر خوردن به کودک هنگام خواب

همیشه برای مراقبت از دندان دیر است . دادن شیر مادر، آبمیوه و یا شیر خشک در هنگام خواب به کودک ، باعث پوسیدگی دندانهای در حال رشد می شود . ممکن است کودک به خوردن شیر زمان خواب عادت کند و قند موجود در شیر در طول شب روی دندانهای او بماند ، پس بهتر است شیر دادن هنگام خواب را از برنامه کودک حذف کنید . 

 

 

٤- سوراخ کردن زبان 

سوراخ کردن زبان ممکن است مد روز باشد ، اما غذا خوردن با یک وسیله فلزی در دهان ، به دندان آسیب می رساند . سوراخ کردن لب هم به همین اندازه خطرناک است . زمانی که فلز به لثه ها برخورد می کند ، باعث آسیب جدی به لثه شده که منجر به از دست دادن دندان می شود . دهان محل تجمع باکتری است ، سوراخ کردن زبان ، خطر عفونت و التهاب را در آن ناحیه افزایش می دهد . در نهایت قبل از انجام این کار ، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید . 

 

 

٥- ساییدن دندانها به روی هم ( دندان قروچه ) 

ساییدن دندانها و یا همان دندان قروچه ، باعث از بین رفتن تدریجی دندان می شود . این عادت بر اثر اختلال در خوابیدن و استرس به وجود می آید . کسانی که دچار این عادت هستند ، از خوردن غذاهای سفت در طول روز خوددرای کنند ، تا درد دندانها کمتر شود . با استفاده از محافظ دندان در شب ، آسیب کمتری به دندانها وارد می شود . 

 

 

٦- قطره های مخصوص سرفه 

صرفاً به خاطر اینکه این نوع دارو در داروخانه به راحتی در دسترس است ، به این معنی نیست که محصول سالمی است . بیشتر آنها حاوی قند بسیار زیادی هستند، پس از استفاده و آرام شدن گلو ، حتماً مسواک بزنید . این قند چه مربوط به قطره باشد ، چه مربوط به آبنبات ، در هر دو صورت پلاکی تولید می کند که روی دندانها را می پوشاند . باکتری موجود در این پلاکها ، قند را به اسید تبدیل کرده که مینای دندانها را از بین می برد . و پس از آن پوسیدگی ظاهر می شود . 

 

 

٧- آبنباتهای چسبنده 

تمام محصولات قندی باعث پوسیدگی دندان می شوند ، اما بعضی آبنباتها از بقیه خطرناکتر هستند . آبنباتهای چسبنده مانند پاستیل به دندانها می چسبد ، قند به اسید تبدیل می شود و مینای دندان را از بین می برد . اگر به خوردن این نوع آبنبات عادت کرده اید ، آن را همراه غذا میل کنید و به عنوان اسنک مجزا آن را نخورید . هنگام غذا خوردن بزاق بیشتری تولید می شود که اسید تولید شده از آبنبات را از بین می برد . 

 

 

٨- نوشیدنیهای گاز دار 

زمانی که صحبت از شکر افزودنی به مواد غذایی می شود ، آبنباتها تنها خطر تهدید کننده دندانها نیستند . نوشیدنیهای گازدار در هر قوطی و یا شیشه ، حاوی ١١ قاشق چای خوری شکر هستند . ضمناً این نوشیدنیها شامل اسید فوسفوریک و کیتریک هم هستند که مینای دندان را از بین می بردند . نوشیدنیهای رژیمی ممکن است قند کمتری داشته باشند اما اسیدهای بیشتری در مواد مصنوعی اضافه شده به آنها وجود دارد . 

 

 

٩- باز کردن انواع محصولات بسته با دندان 

ممکن است باز کردن بسته های پلاستیکی و در بطری با دندان آسان باشد ، اما این عادت باعث عصبانیت دندان پزشکها می شود . استفاده از دندان به عنوان ابزار باعث خرد شدن و خراب شدن دندانهایتان می شود . به جای دندان از بطری باز کن و قیچی استفاده کنید . دندان شما فقط برای غذا خوردن باید استفاده شود . 

 

 

١٠- نوشیدنیهای ورزشی یا انرژی زا 

هیچ شکی نیست که یک نوشیدنی انرژی زای خنک ، پس از تمرین ورزشی بسیار طراوت بخش است . اما این نوشیدنیها معمولاً حاوی قند بسیار زیادی هستند . مانند نوشیدنیهای گاز دار و آبنبات ، این نوشیدنیها نیز با اسید به مینای دندان حمله می کنند . نوشیدن طولانی مدت آنها ، باعث خرابی دندانهایتان می شود . بهترین راه برای رساندن آب به بدن هنگام ورزش ، آب خوردن است . 

 

 

١١- آبمیوه 

آبمیوه ها سرشار از ویتامینها و آنتی اکسیدانها هستند ، اما متاسفانه حاوی قند بسیاری زیادی هم هستند . برخی آبمیوها به اندازه نوشیدنیهای گازدار، قند دارند . برای مثال در نوشیدنی گازدار پرتقال  به نسبت آب پرتقال ، فقط ده گرم بیشتر شکر وجود دارد . میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند ، ، بنابراین سعی کنید آبمیوهای بدون قند بخورید . هم چنین با اضافه کردن آب ، به آبمیوه می توانید میزان شکر در آن را کاهش دهید . 

 

 

١٢- چیپس سیب زمینی 

باکتری موجود در پلاکهای روی دندان ، غذاهای که حاوی نشاسته هستند را به اسید تبدیل می کند . اگر غذا به مدت ٢٠ دقیقه بین دندانها باقی بماند ، اسید به دندانها هجوم می آورد . حتماً پس از خوردن چیپس و غذاهای نشاسته ای ، از نخ دندان استفاده کنید . 

 

 

١٣- خوردن مرتب اسنک 

خوردن اسنکها به صورت دائمی باعث ترشح کمتر بزاق دهان می شود ، پس اسنکها بیشتر بین دندانها می مانند . از خوردن زیاد اسنک خودداری کنید ، اسنکهایی را بخورید که قند و نشاسته کمتری داشته باشند . مانند هویج. 

 

 

١٤- گاز زدن مداد 

آیا هنگام درس خواندن و تمرکز کردن ، ته مداد خود را گاز می زنید ؟ مانند خوردن یخ ، این عادت هم باعث خراب شدن دندانها می شود . آدامس بدون قند بهترین جایگزین است . جویدن آدامس بزاق بیشتری تولید می کند که باعث قویتر شدن دندان می شود و از پوسیدگی مینای دندان جلوگیری می کند . 

 

 

١٥- نوشیدن قهوه 

رنگ سیاه قهوه و بافت اسیدی آن ، به مرور زمان باعث زردی دندانها می شود . خوشبختانه این زردی را با محصولات سفید کننده می توان از بین برد . حتماً با دندان پزشک خود در این رابطه مشورت کنید . 

 

 

١٦- کشیدن سیگار 

سیگار ، مانند سایر تنباکوها باعث لکه روی دندان می شود و در طولانی مدت بر اثر ایجاد بیمارهای لثه ، باعث افتادن دندان می شود . تنباکو باعث سرطان دهان ، زبان و لبها می شود . اگر برای ترک سیگار به دنبال دلیل هستید ، چه دلیلی بهتر از داشتن لبخند زیبا . 

 

 

١٧- نوشیدن شراب قرمز

اسیدهای موجود در شراب قرمز ، مینای دندان را از بین می برد و لکه هایی روی دندان ایجاد می کند که دندانها را آسیب پذیر می کند . شراب قرمز حاوی رنگ دانه های بسیار قوی است ،به نام کروموژن و تنس ، که باعث ماندن رنگ روی دندان می شود . و این رنگ زیاد روی دندان می ماند . 

 

 

١٨-نوشیدن شراب سفید 

ممکن است فکر کنید شراب سفید ضرری ندارد. اما اسیدهای موجود در آن باعث ضعیف شدن مینا ، متخلخل شدن ، آسیب پذیر شدن دندانها می شود . پس از نوشیدن باید حتماً دندانها را مسواک زد .

 

 

١٩- افراط در خوردن 

افراط در خوردن شامل خوردن بیش از اندازه شیرینی می شود ، که منجر به خراب شدن دندانها می شود . افراط در خوردن و استفراغ  ( بولیمیا ، در این بیماری فرد پس از پر خوری زیاد به عمد استفراغ کرده ، تا از چاقی جلوگیری کند ) پس ازآن ، حتی بیشتر به دندانها آسیب می زند . اسیدهای قوی در استفراغ باعث ساییده شدن ، شکننده و ضعیف شدن دندانها می شود . این اسیدها باعث بد بو شدن نفس می شود . بولیمیا باعث بیماریهای زیادی می شود ، حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید . 

 

 

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید