preloader

آیا مصرف ماهی در مادران باردار برای کودکانشان مفید است؟


آیا مصرف ماهی در مادران باردار برای کودکانشان مفید است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12016 اشتراک گذاری :

تاکنون مشخص شده است که زنان باردار باید از خوردن ماهی، مخصوصا ماهی سوشی، خودداری کنند، زیرا تصور می­شود جیوه برای رشد کودک مضر ­باشد. اما بر طبق یک مطالعه جدید، مصرف ماهی در طول دوران بارداری ممکن است واقعا خطرات مربوط به جیوه را خنثی و رشد کودک را بهبود بخشد.

براساس یافته های پیشین محققان، زنان باردار باید مصرف ماهی­شان را به دو بار در هفته محدود کنند. این­کار به این علت است که اثراتی از جیوه در محیط اقیانوس یافت شده که بوسیله ماهی­ ها جذب شده­ اند. مطالعات پیشین ارتباط مستقیمی بین مصرف ماهی و مشکلات رشد در دوران جنینی و کودکی نشان نداده­ اند، اما متخصصان هشدار داده­ اند که سطح بالائی از جیوه در زنان باردار می­تواند باعث بوجود آمدن چنین مشکلاتی شود.

محققین در دانشگاه­های رچستر و اولستر و هم­چنین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش جمهوری سیشل، داده­ های مطالعه رشد کودکان اهالی سیشل را بررسی کردند. براساس این مطالعه، 89000 نفر از ساکنین جزایر سیشل واقع در اقیانوس هند، 10 برابر بیشتر از ساکنین اروپا و آمریکا ماهی مصرف می­کنند. بیشتر از 1500 مادر و کود در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. محققین، رشد کودکان را از طریق یک سری از آزمایشات ارتباطی، رفتاری و مهارت­ های حرکتی از محدوده سنی 20 ماهگی تا 20 سالگی فرزندان  مورد بررسی قرار دادند. همچنین، نمونه­ هایی از موی سر مادران در طول دوران بارداری به­ طوری که بتوانند میزان تاثیر جیوه را اندازه­ گیری کنند، جمع­ آوری کرده بودند. با این­حال، هیچ ارتباطی بین مصرف ماهی در بین مادران باردار و تاثیر منفی برروی رشد دوران کودکی پیدا نشد.  با این­ وجود، کودکان مادران با سطوح بالاتر امگا-3، اسید چرب یافت شده در ماهی، برروی تعدادی از آزمایشات نسبت به مادرانی که سطح کمتری از امگا-3 داشتند، عملکرد بهتری از خود نشان دادند. 

به­ نظر می­رسد که ارتباط بین مواد مغذی ماهی و جیوه ممکن است بسیار پیچیده­ تر از چیزی باشد که تاکنون تصور می­شد. این یافته­ ها نشان می­دهد که ممکن است یک توازن بهینه بین ویژگی­­های بحث برانگیز مختلف اسیدهای چرب که رشد جنینی را بهبود می­بخشند، وجود داشته باشد.

 

در مورد سلامت دوران بارداری بیشتر بدانید:

- عفونت قارچی در زنان باردار

- تأثیر استرس در دوران بارداری بر روی جنین

- چک آپ هایی که قبل از بارداری باید انجام شود

- هفت علامت خطر در بارداری که باید جدی گرفته شوند

- رابطه جنسی در دوران بارداری

 

**برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: netdoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید