preloader

بهترین قرص برای گلودرد


بهترین قرص برای گلودرد
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10297 اشتراک گذاری :

گلودرد می‌تواند منجر به درد، احساس خراشیدگی، گرفتگی صدا و سوزش هنگام بلع شود. گلو درد می‌تواند غذا خوردن و حتی صحبت کردن را دردناک کند و کاملا آزاردهنده باشد. اگرچه درمان‌های خانگی در درمان گلو درد بسیار موثر هستند، اما در برخی موارد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

در اثر سرماخوردگی و عفونت کردن، گلو دچار درد می‌شود که درمان خودسرانه و مصرف دارو به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. گاهی پیش می‌آید این عارضه بر اثر عفونت، سیگار و دود مواد شیمیایی هم رخ می‌دهد. به همین دلیل نمی‌توان یک درمان را برای همه گلودردها استفاده کرد. باید با مراجعه به دکترعمومی قرص برای گلودرد شما تجویز شود تا درمان مناسب صورت بگیرد.

 

چطور از بروز گلودرد جلوگیری کنیم؟

برای اینکه بتوان جلوی این عارضه ناراحت‌کننده را گرفت، راحت‌ترین و بهترین راه شستن دست‌ها به‌صورت مداوم با صابون است که اگر دسترسی به صابون نبود، از مواد ضدعفونی‌کننده هم می‌توان، استفاده کرد. با افراد مبتلا، غذایی را به‌صورت مشترک استفاده نکرد و اگر کسی در خانواده مبتلا شد، بهتر است، ظروف مصرفی و لباس او را از بقیه افراد جدا کرد. فرد مبتلا هم موقع عطسه و سرفه باید جلوی دهان خود را با سر آرنج خود بگیرد.

نشانه گلودرد ویروسی شدید

یک نمونه از گلودرد وجود دارد که ویروسی بوده و خیلی شدید است که نسبت به گلودردهای معمولی دردناک‌تر است. علائم آن و مدتی که در بدن فرد می‌ماند، نیز بیشتر بوده و نشانه‌هایی دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

  • فرد ناگهان دچار گلودرد می‌شود.
  • لوزه‌ها و پشت گلوی فرد بیمار قرمز و ملتهب می‌شود.
  • در دهان و گلوی بیمار رگه‌های قرمز و چرکین ایجاد می‌شود.
  • سردرد و تب و لرز ایجاد می‌کند.
  • التهاب و حساسیت در گردن به وجود می‌آید.
  • کودکان مبتلا دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند.

افرادی که به گلودرد ویروسی مبتلا می‌شوند معمولا گرفتگی صدا، سرفه، آبریزش بینی، زخم دهان یا ورم ندارند. پس اگر دچار این علائم شدند قطعا علت گلودرد آن‌ها ویروسی بوده و باید به پزشک عمومی باید مراجعه کنند که دارو و قرص برای گلودرد برای آن‌ها تجویز کند.

درمان‌هایی که بدون دارو و دکتر می‌توان انجام داد

بیشتر افراد وقتی دچار گلودرد و سرماخوردگی می‌شوند، سعی می‌کنند با استفاده از خوراکی‌ها و مواد طبیعی در منزل به درمان خود بپردازند تا این عارضه ناراحت‌کننده را رفع کنند. هر فردی می‌تواند این اطلاعات را داشته باشد تا در صورت لزوم از آن استفاده کند، مانند:

  • فرد بیمار می‌تواند مایعات گرم مثل چای کوهی همراه با عسل به‌صورت آرام‌آرام بنوشد.
  • آب‌نمک گرم درست کرده و غرغره کند.
  • از یک مرطوب‌کننده خنک برای هوای اتاق استفاده کند.
  • اگر فرد درد داشت از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین هم می‌تواند، استفاده کند.
  • از شربت سرفه و قرص برای گلودرد و چرک‌خشک‌کن مکیدنی هم می‌تواند، استفاده کند.

معرفی برخی از انواع قرص‌های گلودرد

یکی از راه‌های کنترل و بهبود گلودرد استفاده از داروهای چرک‌خشک‌کن است. بیشتر گلو دردها به دلیل وجود ویروس ایجاد می‌شوند. مانند سرماخوردگی، سرخک، آبله مرغان یا اوریون و حتی گلو دردهایی هم هستند که به دلایل مختلف دیگر به وجود می‌آیند. در این مقاله چند نمونه از داروهایی که در زمان‌های مختلف درد از آن استفاده می‌شود می‌پردازیم. البته برای تشخیص نوع گلودرد و درمان آن باید از پزشک عمومی کمک گرفت.

قرص ایبوپروفن یا بروفن

داروی ضد درد است که برای آرام‌کردن دردهایی مثل دندان‌درد و قاعدگی هم مصرف می‌شود. این دارو ضد التهاب بوده و برای تسکین علائم آرتریت و حملات نقرس هم استفاده می‌شود که خیلی از افراد از این قرص برای گلودرد هم استفاده می‌کنند. البته مصرف این داروها عوارضی هم دارد که بعدا اشاره خواهیم کرد.

قرص استامینوفن

خیلی از افراد در تمام جهان از این قرص برای گلودرد، درمان سردرد، کمردرد، سرماخوردگی و به‌عنوان تب‌بر هم استفاده می‌کنند. این قرص یک مسکن است که بدون نسخه پزشک عمومی هم می‌توان آن را تهیه کرد. به شکل‌های متنوعی وجود دارد، مانند: قطره‌ای، شربت و شیاف که نمی‌توان بیشتر از ده روز از آن استفاده کرد.

قرص آسپرین

این قرص باعث کم‌شدن درد و التهاب شده و از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی محسوب می‌شود که به شکل قرص وجود دارد. این دارو آرام‌کننده و تب بر هم هست که مانع از زخم‌های گوارشی و لخته شدن خون می‌شود. البته با تمام خاصیت‌های موجود، این قرص عوارض جانبی هم دارد.

کپسول آموکسی‌سیلین

گلودردهایی که به‌خاطر عفونت ایجاد می‌شود با مصرف آنتی‌بیوتیک رفع می‌شوند. آموکسی‌سیلین یکی از داروهایی است که در بین مردم پرمصرف و مهم‌ترین آنتی‌بیوتیک برای رفع عفونت است. البته برای درمان عفونت گوش میانی و سینوسی هم استفاده می‌شود. این دارو به شکل کپسول، قرص، شربت و سوسپانسیون وجود دارد و برای درمان جوش‌های چرک‌دار و درمان در دندانپزشکی هم استفاده می‌شود.

آمپول آمپی‌سیلین

این آمپول هم نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های گوارشی و ادراری استفاده می‌شود. برای عفونت‌های سیستمیک، عفونت حاد یا مزمن دستگاه ادراری و مننژیت هم کاربرد دارد. این دارو به شکل شربت و آمپول در دسترس همگان است. برای مصرف این دارو باید پزشک عمومی آن را تجویز کند.

بهترین قرص چرک‌خشک‌کن برای گلودرد

علاوه بر داروهایی که نام بردیم و درمان‌هایی که در خانه انجام می‌شود، در این مقاله بهترین دارو و قرص برای گلودرد را معرفی می‌کنیم. پنی‌سیلین یا آموکسی‌سیلین از بهترین ها برای خشک کردن چرک گلو هستند. البته اگر فردی به پنی‌سیلین حساسیت داشته باشد، می‌تواند از داروی دیگر مثل سفالوسپورین با دوز کمتر استفاده کند. یا از داروهای سفالکسین، کلیندامایسین، آزیترومایسین و یا کلاریترومایسین نیز می‌توان برای درمان استفاده کرد.

افرادی هم هستند که به داروی آزیترومایسین و کلاریترومایسین حساسیت نشان داده‌اند. دوز مصرفی چرک‌خشک‌کن برای گلودرد بستگی به سن و حتی وزن فرد بیمار دارد. دوزهای آنتی‌بیوتیک که برای گلودرد استفاده می‌شود برای درمان افرادی است که به پنی‌سیلین حساسیت ندارند و با یک دوز مناسب درمان می‌شوند. پزشک عمومی باید تست پنی‌سیلین را برای فردی که مصرف می‌کند، انجام دهد.

مراجعه به دکتر عمومی برای درمان گلو درد

گلودرد یک مشکل رایج است که عموما با مراجعه به دکتر عمومی و تجویز قرص برای گلودرد برطرف می‌شود.در صورتیکه با مشکل جدید مواجه شده‌اید که نمی‌دانید چرا به آن مبتلا شده‌اید به پزشک عمومی در تهران مراجعه کنید. دکتر عمومی با دقت و حوصله از شما درباره علامت بیماری، زمان ایجاد آن، شدت آن، عواملی که آن را بهبود می‌بخشند و عواملی که آن را بدتر می‌کنند، محل درد،‌ علائم همراه و بسیاری مسائل دیگر سوال می‌پرسد. بنابراین اولین شخصی که در خط اول درمان شما را ویزیت می‌کند، پزشک عمومی است..

حرف آخر

اگر فردی دچار گلودرد و سوزش شد، باید ابتدا عامل آن را بداند و سریع شروع به خوددرمانی و مصرف قرص نکند. چرا که نمی‌داند علت گلودرد چیست و همیشه بهترین قرص برای گلودرد استفاده نمی‌شود. با مراجعه به پزشک عمومی و درمان صحیح می‌توان زودتر از این عارضه خلاص شد.

برای دریافت نوبت اینترنتی از دکتر عمومی در سراسر ایران به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید. کافی است که پزشک عمومی را جستجو کنید و در بخش انتخاب شهر، شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید. تمامی پزشکان عمومی که می‌توان توسط دکترتو از آنها نوبت اینترنتی گرفت، به صورت لیستی در اختیار شما قرار خواهند گرفت. با انتخاب پزشک عمومی مورد نظر می‌توانید اولین نوبت در دسترس را دریافت کنید.




 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید