preloader

با وظایف، میزان درآمد و مهارت‌های مورد نیاز نماینده علمی (مدرپ) در شرکت‌های دارویی آشنا شوید


با وظایف، میزان درآمد و مهارت‌های مورد نیاز نماینده علمی (مدرپ) در شرکت‌های دارویی آشنا شوید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10197 اشتراک گذاری :

هر شرکت دارویی و پزشکی جهت فروش بیشتر نیاز به آگاهی رسانی در رابطه با محصولات و برند خود دارد. حساسیت بالای حوزه پزشکی، وجود افرادی با دانش کافی در حوزه پزشکی و دارویی و توانمند در برقراری ارتباط با افراد را در شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به یک امر ضروری تبدیل کرده است. اگر در رشته‌های پزشکی، شیمی و داروسازی تحصیل کردید و می‌خواهید مسیر شغلی متفاوتی را در پیش بگیرید، شغل نماینده علمی فروش یا مدرپ می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. به عنوان یک مدرپ شما ساعات کاری شناور داشته و برای افزایش سهم بازار شرکت‌های دارویی نیاز به مسافرت‌های کاری زیادی خواهید داشت. اگر قصد ورود به این حوزه را دارید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل با وظایف، مهارت‌های مورد نیاز و سطح درآمدی نمایندگان علمی فروش آشنا شوید.                                

نماینده علمی فروش کیست؟

نماینده علمی فروش یا med rep (Medical sales representative)، وظیفه دارد بازار تجویز و فروش محصولات شرکت های دارویی را در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و داروخانه های مناطق جغرافیایی مشخص گسترده‌تر کند. به همین دلیل یک نماینده علمی خوب باید دانش کافی در رابطه با محصولات شرکت و به طور کلی داروها و تجهیزات پزشکی داشته باشد تا بتواند پاسخگوی سوالات و مشکلات مشتریان بوده و همچنین به افزایش فروش محصولات شرکت کمک کند. مشتریان این حوزه عموما پزشکان، پرستاران، داروخانه‌ ها و افراد فعال در حوزه بهداشت و پزشکی هستند.

به طور کلی، یک مدرپ یا نماینده‌ علمی، رابط اصلی بین شرکت‌های دارویی و پزشکان و متخصصان است.

وظایف نماینده علمی فروش

بخشی از وظایف مدرپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمانبندی قرارهای ملاقات و برگزاری جلسه حضوری با پزشکان و متخصصان
  • شناسایی کسب و کارهای جدید حوزه پزشکی
  • مذاکره و بستن قرارداد
  • معرفی محصولات جدید به فعالان حوزه سلامت از جمله پزشکان، پرستاران و داروخانه‌ها
  • بازدید از داروخانه‌ها و پزشکان برای بررسی میزان دسترسی محصول
  •  انجام تحقیقات مرتبط
  • توجه همزمان به نیازهای پزشکی و تجاری متخصصات حوزه سلامت
  • نگهداری دقیق و جزئی سوابق
  • برگزاری و شرکت کردن در نمایشگاه‌، کنفرانس و نشست‌ و برنامه های تجاری مرتبط
  • مدیریت بودجه
  • بررسی عملکرد فروش
  • گزارش نویسی و مکتوب کردن فرآیندها و نتایج فروش

مهارت و ویژگی‌های فردی مهم یک نماینده علمی فروش

به عنوان یک نماینده علمی یا مدرپ باید چند ویژگی مهم را در خودتان تقویت کنید. به طور خلاصه یک نماینده علمی باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشد:

  • مهارت‌های ارائه
  • مهارت‌های تحقیق
  • توانایی مذاکره
  • صبور بودن
  • تاب آوری و انعطاف پذیری
  • روابط عمومی بالا
  • مهارت‌های سازماندهی
  • مدیریت زمان

پیش نیازهای ورود به بازار کار مدرپ

برای شروع به کار به عنوان یک نماینده علمی، نیاز به مدرک کارشناسی و بالاتر دارید. هر شرکت دارویی قوانین و حساسیت‌های خاص خودش را دارد و به همین دلیل مدرک و میزان سابقه مورد نیاز برای استخدام در شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی مختلف متفاوت خواهد بود.

یکی از شروط استخدام به عنوان نماینده علمی فروش در بسیاری از شرکت‌های دارویی، علاوه بر سابقه کار، داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته ‌های مرتبط مثل پزشکی، داروسازی، شیمی و بیوشیمی است. همچنین جهت شروع به کار در این شغل نیاز به گذراندن دوره آموزشی نماینده علمی فروش دارید که در آن با مفاهیم آناتومی و فیزیولوژی، بیماری‌ها، تشخیص، درمان و فناوری‌های درمانی و همچنین مهارت‌های مورد نیاز برای بازاریابی و فروش آشنا می‌شوید. 

این دوره در آموزشگاه‌های تخصصی و همچنین جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

از آنجایی که بخش مهمی از وظایف یک نماینده علمی در برقراری ارتباط با افراد و افزایش فروش محصول خلاصه می‌شود، به عنوان یک مدرپ نیاز به روابط عمومی بالا و توانایی و تخصص در در بازاریابی و فروش دارید.

یکی از ویژگی‌های مهم این شغل، شناور بودن زمان‌های کاری و همچنین نیاز به سفر به مناطق مختلف است. اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌ای به پشت میز نشینی نداشته و نیاز دارید برای انجام کارتان دائما در رفت و آمد باشید، شغل نماینده علمی می‌تواند گزینه استخدام بسیار مناسبی برایتان باشد.

درباره ی بازار کار این شغل بیشتر بخوانید.

میزان درآمد نماینده علمی فروش

میزان درآمد نمایندگان علمی فروش به میزان تخصص، تجربه، مدرک تحصیلی، شرکت کارفرما و همچنین شهر مورد فعالیت بستگی دارد. به طور میانگین یک نماینده علمی در حدود 5 تا 14 میلیون تومان در ماه درآمد دارد.

آیا نماینده علمی همان ویزیتور است؟

خیر، تفاوت اصلی بین مدرپ و ویزیتور پزشکی در فرآیند فروش محصولات است. یک مدرپ وظیفه آگاه سازی مراکز پزشکی و درمانی از محصولات جدید شرکت‌های دارویی و پاسخ به سوالات مشتریان را برعهده داشته و عموما نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی و داشتن مدرک تحصیلی مرتبط است. در حالی که ویزیت محصولات پزشکی بیشتر در جهت فروش محصول بوده و نیازی به دانش پزشکی نداشته و مسئولیت کمتری نیز در خصوص پاسخگویی به مشتریان دارد.

سخن آخر

کار به عنوان نماینده علمی فروش در حوزه پزشکی، نیاز به افزایش توانایی در هر دو حوزه پزشکی، و فروش و بازاریابی دارد؛ به همین دلیل فعالیت به عنوان مدرپ شما را به فردی متخصص هم در حوزه‌های تجاری و فروش و هم در حوزه پزشکی تبدیل می‌کند. به دلیل یادگیری مهارت‌های مذاکره و فروش در دوره‌های آموزشی و در حین کار عملی، می‌توانید در سایر حوزه‌های پزشکی و غیر پزشکی نیز بسته به علاقه و توانمندی‌تان فعالیت کرده و سریع‌تر پیشرفت کنید. مهم‌ترین مزیت این شغل برای بسیاری از افراد این است که به عنوان یک نماینده علمی فروش شما آزادی عمل بیشتری از نظر مکان و ساعات کاری خواهید داشت و در آن خبری از پشت میز نشینی نیست.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید