preloader

آنچه باید درباره تاول های ناشی از آفتاب سوختگی بدانید


آنچه باید درباره تاول های ناشی از آفتاب سوختگی بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10492 اشتراک گذاری :

تاول آفتاب سوختگی چیست؟

تاول های آفتاب سوختگی ممکن است پس از آفتاب سوختگی شدید روی پوست ظاهر شوند و می توانند بسیار دردناک باشند. این تاول ها معمولاً بعد از اینکه  فرد چند ساعت در معرض آفتاب روز قرار بگیرد ظاهر می شوند. درد ناشی از این تاول ها معمولاً بعد از 48 ساعت فروکش می کند، اما احتمال دارد حداقل یک هفته طول بکشد تا این تاول ها از بین بروند. بعد از بهبودی، ممکن است لکه های تیره یا روشن تری روی پوست باقی بماند که 6 تا 12 ماه دوام بیاورد.


علائم تاول های آفتاب سوختگی چیست؟

تاول های آفتاب سوختگی برجستگی های کوچک، سفید و پر از مایع هستند که روی پوست هایی که به شدت  آفتاب زده می شوند ظاهر می گردد و  پوست اطراف آنها  ممکن است قرمز و کمی متورم باشد. همچنین این تاول ها در برابر لمس دردناک هستند و می توانند بسیار خارش داشته باشند.


چگونه تاول های آفتاب سوختگی تشخیص داده می شوند؟

یک پزشک یا متخصص پوست می تواند تاول های آفتاب سوختگی را تشخیص داده و درمان کند. پزشک معمولاً می تواند براساس ظاهر، تاول آفتاب سوختگی را تشخیص دهد. همچنین از شما سؤال خواهند کرد که چه مدت در معرض آفتاب بوده اید و آیا از محافظت کننده ای در برابر آفتاب استفاده کرده اید یا خیر.

 

آیا تاول های آفتاب سوختگی می توانند عوارضی ایجاد کنند؟

آفتاب سوختگی اگر به اندازه ای شدید باشد که باعث ایجاد تاول گردد می تواند باعث مسمومیت فرد با آفتاب هم بشود. علائم مسمومیت با نور خورشید شامل موارد زیر است:


استفراغ
حالت تهوع
لرز
تب

سرگیجه
تاول شدید


اگر این علائم را تجربه کردید، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
تاول های آفتاب سوختگی که ظاهر می شوند یا ترکیده می شوند ، می توانند آلوده کننده باشند. این مرحله می تواند به درمان نیاز داشته باشد و منجر به ایجاد جای زخم شود.
آفتاب سوختگی های شدید مخصوصاً آنهایی که به اندازه ای شدید هستند که باعث ایجاد تاول می شوند احتمال ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل توجهی در فرد افزایش می دهند.


چگونه تاول های آفتاب سوختگی درمان می شوند؟

تاول های آفتاب سوختگی اغلب در خانه قابل درمان هستند. برای انجام این کار، شما باید:
مقدار زیادی آب بنوشید. آفتاب سوختگی باعث کمبود آب بدن می شود که می تواند از بهبود تاول جلوگیری کند.
کمپرس های سرد و مرطوب را روی تاول ها قرار دهید تا مقداری از گرما از پوست شما خارج شود.
مرطوب کننده دارای آلوئه ورا روی سوختگی بمالید. رطوبت باعث می شود تاول ها زودتر بهبود یابند.
با تاول ها بازی نکنید و آن ها را نترکانید. این کار  احتمال عفونت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و می تواند به پوست آسیب برساند و منجر به ماندگاری  جای زخم گردد.
برای کاهش تورم و ناراحتی قابل توجه، از ایبوپروفن (Advil) استفاده کنید.
تا زمانی که تاول بهبود نیابد، از قرار گرفتن مجدد در معرض آفتاب خودداری کنید.
اگر تاول ها ظاهر می شوند آنها را عمداً نترکانید، ناحیه را تمیز نگه دارید و بعد از استفاده از پماد آنتی بیوتیک، گاز استریل را با استفاده از باند به آرامی روی آن قرار دهید. ناحیه را با باند پوشانده نگه دارید تا روند بهبودی سریع تر شود.
هنگام تمیز کردن ناحیه، از آب خنک استفاده کنید، ناحیه را محکم پاک نکنید و به آرامی از پاک کننده ملایم ضد باکتریایی استفاده کنید، مراقب باشید خیلی سفت نشویید. از پنبه روی تاول استفاده نکنید، زیرا الیاف کوچک ممکن است به زخم بچسبند و احتمال عفونت را افزایش دهند.
اگر تاول های شما شدید است، پزشک ممکن است برای کاهش  تورم و خارش داروی کورتیکواستروئید تجویز کند. همچنین ممکن است یک کرم سوزش موضعی برای کمک به بهبودی سریعتر پوست تجویز کند.

 

چگونه می توان از ایجاد تاول های آفتاب سوختگی جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و تاول هایش، محافظت از پوست است .وقتی می خواهید بیرون باشید، از ضد آفتاب دارای حداقل 30 SPF استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید .برای محافظت از پوست خود لباس های محافظ بپوشید، مانند کلاه های پهن و براق که صورت شما را سایه می اندازند.
همچنین بررسی داروهای شما قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مفید است. برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث افزایش احتمال سوزش شوند هم داروی های  خوراکی و هم موضعی که آکنه را درمان می کنند نیز می توانند باعث افزایش قابل توجه حساسیت به خورشید شوند.
اگر گمان می کنید که آفتاب سوخته شده اید، هرچه سریعتر خود را خنک کنید تا میزان سوختگی کمتر شود .در داخل خانه یا در سایه بمانید، آب زیادی بنوشید و در صورت امکان پوست خود را با آب سرد بشویید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید