preloader

مراقبت از دست ها و ناخن ها


مراقبت از دست ها و ناخن ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12196 اشتراک گذاری :

شستن دست ها یک راه عالی برای جلوگیری از پخش شدن میکروب ها است . با این حال استفاده از بعضی صابون ها باعث تحریک و آزار پوست دست می شود.

متخصصان پوست توصیه می کنند که اگر پوست دستتان نرمال است از مایع های تمیز کننده ای که حاوی مرطوب کننده هستند استفاده کنید . اگر هم ترجیح می دهید از صابون استفاده کنید دنبال صابون های حاوی مواد مرطوب کننده باشید که از موادی مثل گلیسیرین –وازلین- روغن آفتابگردان و روغن سویا ساخته شده اند .

مرطوب کننده ها و کرم های دست

یکی از کارهای خوبی که در مورد مراقبت از پوست دستتان باید انجام دهید، مخصوصا وقتی پا به سن می گذارید این است که دست هایتان را در طول روز و قبل از خواب با کرم مرطوب کننده مرطوب کنید . از هر کرم یا لوسیونی می توانید برای این کار استفاده کنید ولی استفاده ار کرم های مخصوص دست یک سری مزایا دارد .یکی از مزایای بزرگ کرم های دست این است که چرب نیستند و زود جذب پوست می شوند. استفاده از کرم های مرطوب کننده حداقل به طور موقتی باعث می شود دست هایتان پرتر و جوانتر به نظر برسد چراکه به پوست دست آبرسانی می کنند.

برای پرتر و جوانتر به نظر رسیدن دست ها دنبال کرم هایی باشید که حاوی اسید هیالورونیک هستند. برای مرطوب کردن پوست دست هم از کرم هایی که حاوی وازلین-گلیسیرین-چربی های گیاهی و روغن کافشه هستند استفاده کنید.

برای حفاظت از دست هایتان در برابر آسیب نور خورشید از کرم های مخصوص دستی استفاده کنید که به عنوان ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی 30 یا بالاتر عمل می کنند.

محصولات ضد پیری برای پوست دست

کرم های روشن کننده یا براق کننده اگر به طور منظم مصرف شوند لکه هایی که در اثر افزایش سن به وجود آمده اند را کم رنگ می کنند بعضی از انواع این کرم ها که ملایم تر هستند 2 بار در طول رو ز مصرف می شوند. با این حال استفاده از کرم ها برای از بین بردن لکه ها به خوبی روش لیزر که توسط متخصصان پوست انجام می شود عمل نمی کند.

کرم های دست که لکه ها را کم رنگ می کنند و دمل ها را کاهش می دهند یا حاوی هیدروکینون هستند که این ماده به روشن شدن لکه های به وجود آمده در اثر پیری کمک می کنند یا حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند که این ماده به بازسازی سلول های پوست کمک می کند. ماده ی هیدروکینون برای درمان تیرگی و از شکل افتادگی پوست استفاده می شود ولی مصرف خوراکی ندارد و تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که  خوردن این ماده باعث سرطان می شود. به همین دلیل بعضی از خانم ها می ترسند و از مصرف کرم هایی که حاوی این ماده باشند پرهیز می کنند. ولی پزشکان ثابت کرده اند استفاده از کرم هایی که حاوی این ماده هستند برای روشن کردن پوست ضرری ندارد.

برای به حدقل رساندن نشانه های صدمات آفتاب به پوست دست، متخصصان پوست توصیه می کنند که از انواعی از کرم های دست که حاوی ویتامین آ یا رتینل پروپیونات هستند استفاده کنید . ولی تاثیر این کرم ها در برابر درمان های دارویی کمتر است. برای سفید کردن لکه های پوستی که در اثر پیری به وجود می آیند به دنبال کرم های روشن کننده ای باشید که حاوی کوبیک اسید یا عصاره ی شیرین بیان به همراه هیدروکینون هستند.

مراقبت از ناخن در خانم ها

تحقیقات نشان داده است که بیوتین یا ویتامین ب 7 در پیشگیری و درمان شکننده بودن ناخن موثر است . منابع خوب بیوتین غذاهایی مثل مخمر آبجو-نخود سبز-سویا-گردو-تخم آفتابگردان-بلغور و برنج قهوه ای است. اگر تصمیم دارید از مکمل های بیوتین استفاده کنید ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

تکنیک های مناسب مانیکور ناخن هم برای سلامت دست ها و ناخن ها مهم هستند. هیچ وقت پو ست اطراف ناخنتان را نکنید چراکه باعث عفونت می شود . می توانید پوست اطراف ناخنتان را با یک تکه چوب مدادی شکل به آرامی به عقب بکشید .

اگر خودتان ناخن هایتان را مرتب می کنید از ناخن گیرهایی استفاده کنید که دسته ی خمیده دارند و نوک آنها به شکل منحنی ناخن است.

موادی در برخی از لاک ها و لاک پاکن ها هستند که باعث خشکی ناخن می شوند . مانیکوریست های معروف توصیه می کنند که از لاک هایی استفاده کنید که فرمولائید-تولوئن-دی بوتیل فتالات  داخلشان ندارند. از لاک پاکن های فاقد الکل استفاده کنید.

برای مرطوب نگه داشتن ناخن ها از کرم های مرطوب کننده ی دور ناخن – ژل پترولیوم یا روغن ویتامین ای استفاده کنید . این کرم ها را به طور کامل روی ناخن و پوست اطراف آن بمالید.

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید