preloader

مزایای قرص های جلوگیری از بارداری


مزایای قرص های جلوگیری از بارداری
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10363 اشتراک گذاری :

شما می دانید قرص های جلوگیری از بارداری می تواند به شما کمک کند تا از باردار شدن اجتناب کنید، اما این قرص ها مزایای دیگری نیز می توانند داشته باشند از جمله اینکه درد پریود شما را کم تر و منظم تر می کند، شرایط پوست شما بهتر کرده و سبب کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها؛ در حالی که کنترل زایمان رایج ترین دلیل زنان برای استفاده از این قرص ها است، 14 درصد از مصرف کنندگان آن را برای دلایل دیگر مصرف می کنند و بیش از نیمی از مصرف کنندگان قرص ها حداقل در بعضی موارد برای مقاصد غیر از پیشگیری از بارداری به آن متکی هستند. در اینجا برخی از مزایای دیگر استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری را مطرح می کنیم.


دوره های منظم

شما حتی می توانید از قرص های کنترل بارداری برای تنظیم زمان خونریزی خود  کمک بگیرید تا به زمان مناسب آن برسید و آن را منظم کنید. قرص های کنترل بارداری سنتی حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون هستند که مشابه هورمون های تخمدان شما عمل می کنند. شما قرص حاوی هورمون "فعال" را به مدت 3 هفته مصرف کرده و به دنبال آن 1 هفته از قرص های غیر فعال استفاده می کنید.
گزینه های جدیدتر این دارو ها به شما اجازه می دهند تا قرص ها را برای کنترل دوره خونریزی خود به نحوی که برای شما و شیوه زندگی تان مناسب باشد، استفاده کنید. در حال حاضر برخی از محصولات دارای 24 قرص فعال و 4 قرص غیرفعال هستند که چرخه ماهانه شما را کوتاه تر می کنند. با استفاده از این نوع قرص ها برای داشتن چرخه های طولانی تر، قرص های فعال را برای مدت زمان بیشتری مصرف می کنید. یک گزینه این است که 3 ماه از قرص های فعال استفاده کنید. حتی می توانید گاهی برای جلوگیری از خونریزی در زمان های شلوغ کاری مانند امتحانات نهایی، فعالیت های ورزشی و یا رویدادهای اجتماعی از آن ها بهره بگیرید، با گزینه های جدیدتر، می توانید قرص های فعال را  هر روز و برای یک سال مصرف کنید و دوره خونریزی خود را به طور کامل متوقف نمایید.
نوع دیگر قرص ها به عنوان مینی قرص شناخته می شوند که می تواند دوره شما را متوقف یا آن را سبک تر کند. این قرص ها هر روز و برای 28 روز مصرف می شود.

کمک به کاهش درد و علائم PMS و کم خونی

استفاده از قرص های کنترل قاعدگی می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید قاعدگی را از طریق جلوگیری از تخمک گذاری و ایجاد پوشش نازک در رحم کاهش دهد. یک دوره سبک تر خطر ابتلا به کم خونی و فقر آهن را که نتیجه خونریزی های سنگین است کاهش می دهد. قرص ها همچنین ممکن است باعث کاهش گرفتگی های دردناک شود زیرا مانع از تخمک گذاری شده و دوره شما را تشدید نمی کند.
اگر علائم PMS (سندرم پیش از قاعدگی) و PMDD (اختلال قبل از قاعدگی) را دارید، قرصهای کنترل بارداری ممکن است باعث کاهش این علائم مثل تغییرات خلقی، درد پستان، افزایش وزن، التهاب و آکنه شوند. با مصرف این قرص ها به دلیل ایجاد  تعادل در میزان هورمون های بدن ممکن است فرد کمتر دچار میگرن های شدید قاعدگی شود.


رفع علائم اندومتریوز و جلوگیری از کیست تخمدان

آندومتریوز وضعیتی است که در آن لایه خارجی رحم رشد می کند و این حالت می تواند سبب دوره های دردناک با گرفتگی های دردناک قاعدگی شود. قرص های ضد بارداری اندومتریوز را درمان نمی کنند، اما ممکن است به شما در کنترل درد با توقف دوره های خونریزی کمک کند.
قرص ها همچنین ممکن است کیست تخمدان را از بین ببرند.


پاکسازی پوست و جلوگیری از رشد ناخواسته مو

قرص های ضد بارداری می توانند با کاهش سطح هورمون های مردانه که تخمدان ها تشکیل می دهند، سبب بهبود آکنه و رشد مو زائد در بدن شما شوند. اگر سطح این هورمون ها بالاتر از حد طبیعی باشد معمولا فرد حداقل در 6 ماه موهای زائد بیشتری را در بالای لب، زیر چانه، روی سینه ها، شکم، بین ران ها مشاهده می کند.

هورمون های قرص های جلوگیری از بارداری می توانند از بروز آکنه جلوگیری کنند، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا تغییرات ایجاد شود.


کمک به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، یک بیماری شایع در میان دختران نوجوان و زنان جوان است و ناشی از عدم تعادل هورمون ها می باشد که در آن تخمدان مقدار اضافی هورمون تستوسترون تولید می کند. این وضع می تواند سبب ایجاد دوره های نامنظم، رشد موهای زائد و ایجاد آکنه شود. مصرف قرص های کنترل بارداری می تواند این علائم را با تراز کردن هورمون های شما، کاهش سطح تستوسترون و تنظیم دوره تان بهبود بخشد.


کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها

مصرف قرص های کنترل بارداری می تواند احتمال ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش دهد اما احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. میزان ابتلا به سرطان تخمدان در افرادی که از این قرص ها استفاده می کنند تقریبا 30 تا 50 درصد کمتر از زنانی است که هرگز قرص مصرف نکرده اند.

 هر چه طول مدت مصرف بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان کمتر است. خطر ابتلا به این بیماری تا 30 سال پس از مصرف همچنان هم کم است.

همچنین خطر ابتلا به سرطان اندومتر در استفاه کنندگان این قرص ها  کمتر از افرادی است که از آن استفاده نمی کنند. احتمال ابتلا به سرطان در این افراد به کمتر از 30٪ کاهش می یابد. هرچه مدت بیشتری از این قرص ها مصرف کنید، تاثیر شان برای سالها پس از مصرف هم باقی می ماند. شواهد در حال افزایش نشان می دهد که این قرص ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را هم  کاهش دهد.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید