preloader

چربی دور شکم در مردان و اهمیت کاهش وزن


چربی دور شکم در مردان و اهمیت کاهش وزن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12781 اشتراک گذاری :

 

چربی دور شکم و چاق بودن این ناحیه ، گاهی مورد تمسخر دیگران واقع می شود ، در صورتی که مسئله ای کاملاً جدی است . در ادامه این مقاله ، علل تجمع چربی دور شکم ، خطراتی که مردان را در این زمینه تهدید می کند و روش های کاهش وزن را مطالعه می کنید . 

اگر دچار اضافه وزن هستید ، باید بدانید که در این زمینه تنها نیستید و افراد زیادی دچار این مشکل هستند ، حمل اضافه وزن - خصوصاً اطراف شکم - می تواند برای شما خطر ساز باشد . 

چرا چربی دور شکم برای مردان تهدید جدی محسوب می شود ؟ 

خطر چربی دور شکم، تنها به یک لایه زیر پوست ( چربی زیر پوستی ) محدود نمی شود ، بلکه این چربی شامل چربی احشایی است ، که در عمق شکم ، اطراف اعضای داخلی را احاطه کرده است. 

بدون در نظر گرفتن وزن کلی بدن ، داشتن شکم بزرگ خطر بیماریهای گوناگونی مانند : بیماریهای قلبی و عروقی ، دیابت نوع دوم ، سرطان روده بزرگ ، آپنه خواب ( توقف تنفس هنگام خواب ) را افزایش می دهد . 

آیا سن و ژنتیک ، تاثیری در چربی دور شکم دارند ؟ 

وزن شما به شدت به توازن کالری مصرفی و میزان انرژی که می سوزانید بستگی دارد . اگر زیاد بخورید و کم ورزش کنید ، دچار اضافه وزن و چربی دور شکم می شوید . اگرچه بالا رفتن سن هم نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند . با بالا رفتن سن ، اگر فعالیت جسمانی نداشته باشید ، بدن عضله از دست می دهد . از دست دادن توده عضلانی به معنای تجمع کالری و چالشی بزرگ برای داشتن وزن سالم است . به علاوه در بعضی مردان سلولهای چربی در بازوها و پاها ، توانایی ذخیره چربی را پایین می آورند ، در نتیجه چربی اضافه به سمت شکم هدایت می شود . ژنتیک هم در چاق بودن ،داشتن اضافه وزن و محل ذخیره چربی نقش به سزایی دارد. 

آیا نوشیدن بیش از اندازه آبجو باعث به وجود آمدن چربی شکمی ( شکم آبجویی ) می شود ؟ 

در جوامعی که مصرف الکل بالا است ، نوشیدن الکل زیاد می تواند یکی از دلایل چربی شکمی ( شکم آبجویی ) باشد . اگرچه نوشیدن تنها آبجو باعث چربی دور شکم نمی شود . نوشیدن بیش از حد هر نوع الکل ،چربی شکمی ایجاد می کند . هر چه نوشیدن الکل را زودتر متوقف کنید ، کالری کمتری در بدنتان جمع شده و چربی شکمی کمتری خواهید داشت . 

چگونه تشخیص دهیم که چربی شکمی زیادی داریم ؟ 

به سادگی می توانید دور شکم خود را اندازه بگیرید : 

  •  بایستید و بدون لباس، دور شکم ، درست بالای لگن خاصره را با یک متر پارچه ای اندازه بزنید . اگر شکم شما به حد زیادی آویزان است ،کمی خم شده و اندازه گیری کنید . 
  •  متر را به گونه ای دور شکم قرار دهید که کاملاً به شکم بچسبد ، اما پوست را نکشد . 
  • آرام باشید و پس از یک بازدم عمیق اندازه گیری کنید . بازدم به این علت است که شکم خود را به داخل نکشید . 

در مردان اندازه دور شکم بیش از ١٠٢ سانتی متر ، نشان دهنده چربی بیش از اندازه شکمی است ، که سلامتی آنان را تهدید می کند . 

چگونه از شر چربی شکمی خلاص شوید ؟ 

می توانید با ورزش دراز و نشست و سایر ورزشهای شکمی ، از چربی دور شکم خود بکاهید ، البته تنها این ورزشها نمی تواند به شما کمک کند . اگرچه چربی احشایی را می توان با رژیم و ورزش مناسب کم کرد ، که این امر به کاهش وزن کلی نیز کمک خواهد کرد . برای شکست دادن شکم بزرگ باید :

  •  رژیم غذایی سالم داشته باشید : بیشتر از غذاهای دانه دار و گیاهی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل ، منابع گوشتی کم چرب و لبنیات کم چرب استفاده کنید . چربی اشباع شده و گوشتهای پرچرب را از برنامه غذایی خود حذف کنید . پنیر و کره کمتری بخورید ، در ازای آنها ، از ماهی و آجیل ،که چربی اشباع نشده دارند استفاده کنید . 
  • میزان غذایی را که در یک وعده می خورید محاسبه کنید : کالری وعده های غذایی خود را محاسبه کنید . در منزل میزان وعده و بشقاب خود را کم کنید . در رستوران غذای خود را با همراهتان تقسیم کنید و یا اینکه نصف غذای خود را بخورید و بقیه را به منزل ببرید.
  •  فعالیت جسمانی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید : برای بزرگسالانی که از سلامت عمومی برخوردار هستند ، فعالیت بدنی هوازی متوسط  توصیه می شود. مانند ١٥٠ دقیقه پیاده روی تند در هفته و یا ٧٥ دقیقه فعالیت هوازی در هفته ،که منجر به بالا رفتن ضربان قلب شود مانند دویدن . به علاوه تمرینهای قدرت بدنی نیز ، دو بار در هفته مناسب است . اگر می خواهید بیشتر وزن کم کنید و به فیتنس دست یابید ، به ورزش بیشتری نیاز دارید . برای کاهش وزن و جلوگیری از بازگشت آن ، برنامه ای را در پیش بگیرید که هفته ای ١ کیلو گرم کم کنید . حتماً در این دوران با پزشک مشورت کنید . 

به یاد داشته باشید با صبر و تلاش می توانید چربی شکمی را از بین ببرید . حتی کم کردن چند کیلو ، احساس بهتری را به شما باز می گرداند و خطر بیماریهای زیادی را ، در شما کاهش می دهد. 

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید