preloader

آکنه یا جوش در مردان


آکنه یا جوش در مردان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13269 اشتراک گذاری :

 

بیشتر پسران در سن بلوغ دچار آکنه ( جوش صورت ، جوش غرور ) می شوند، اما پس از پایان این سن ، جوشها از بین می رود . اما آکنه در برخی از مردان تا دهه های بعدی زندگیشان هم ،ادامه پیدا می کند . 

 

چه عاملی باعث آکنه در مردان می شود ؟ 

در اغلب افراد ، تغییرات هورمونی علت اصلی آکنه است . این هورمونها، چربی ترشح می کنند که باعث مسدود شدن روزنه های پوست می شود و همین امر عامل رشد باکتری است و همین عوامل موجب پخش جوشها می شود . این مورد می تواند ارثی باشد ، یعنی در پسرانی که پدرانشان مشکل آکنه داشتند، احتمال ظهور آکنه بیشتر است . برخی داروها مانند لیتیوم و کورتیکو استرواید ، که برای درمان بیماری روحی دو قطبی استفاده می شود ، نیز یکی از عوامل به وجود آمدن آکنه هستند . برخی مردان پس از اصلاح صورت ،دچار جوش می شوند که با آکنه متفاوت است ، و می تواند به دلیل موهای زیر پوستی و بد اصلاح کردن باشد . 

 

راه چاره 

صورت خود را همیشه تمیز نگه دارید . تمیزکننده های زیادی در بازار موجود است . به طور کلی از محصولاتی که حاوی دانه های تمیز کننده هستند ، خودداری کنید ، زیرا آنها باعث خراش صورت شما می شود . 

 

جوش صورت

برای شستن صورتتان از دستان خود و یا پارچه تمیز مخصوص بچه ها استفاده کنید . ابتدا دستان خود را به خوبی شسته و سپس با پارچه کاملاً تمیز خشک کنید . مراقب باشید که برای هر بار اصلاح از تیغ جدید استفاده کنید . می توانید پراکسید بنزوئیل را برای قبل و بعد از اصلاح از داروخانه تهیه کنید . پزشک شما میتواند یک آنتی بیوتیک فومی را برای شما تجویز کند ، که بتوانید آن را با کرم اصلاح خود مخلوط کنید و از پخش شدن جوشها جلوگیری کنید . اگر جوشهای پس از اصلاح شما را آزار می دهد ، میتوانید به جای تیغ از ماشین اصلاح استفاده کنید . 

 

جوش پشت

هنگام استحمام از لیف های دسته دار استفاده کنید ، تا بتوانید مناطق خارج از دسترس را کاملاً تمیز کنید .می توانید محصولات حاوی پراکسید بنزوئیل را برای جلوگیری از آکنه پشت استفاده کنید . سعی کنید از تی شرتهای سفید نخی استفاده کنید . 

 

جوش های سرسخت

اگر آکنه از بین نرود ، سایر درمانها را باید در پیش گرفت . برخی کرمها و پاک کننده های ساده نمی تواند آکنه را از بین ببرد ، البته این کرمها ممکن است از چین و چروک جلوگیری کند . در مصرف پراکسید بنزوئیل هم مراقب باشید ، زیرا زیاد از حد مصرف کردن آن باعث خشک شدن پوست می شود .برای مبارزه با آکنه در مورد داروها و آنتی بیوتیکها حتماً  با متخصص پوست خود مشورت کنید . داروهای حاوی رتی اینوید می تواند مؤثر باشد . داروهای کنترل کننده هورمون برای مردان تجویز نمی شود . در موارد خیلی خاص مردان ، از دارویی به نام آیزوتریتینویین استفاده می کنند . زنانی که قصد باردار شدن دارند ، نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا این دارو اثرات جانبی مخربی در تولد نوزاد خواهد داشت . 

درمان با تکنولوژی هم برای آکنه امکان دارد ، مانند لیزر درمانی و یا درمانهای ساده تر مانند وکیوم تراپی . این درمانها بسیار گران هستند و بیمه معمولاً آن را پوشش نمی دهد . 

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید